T

Tess82

Har någon erfarenhet av det?Min lilla pojke kanske har det,ska få besked inom snar framtid. :(

slingor på häst????
hur ska du göra???? inte kan du väl använda det för människor med lite väteperoxid i??? :crazy: för jag kan inte tänka mig att hästen skulle tåla det???

SLINGER, inte slingor ! :)

Tyvärr vet jag ingenting om sjukdomen, men om jag rådbråkar hjärnans innersta så får jag dåliga vibbar. Jag får känslan av dålig, mycket dålig prognos. Men jag kan fel !

Vi hade en häst i travstallet som hade slinger.
Det finns ju mer eller mindre allvarlig slinger. Hästen tappar kontrollen över sin bakdel och börjar gå lite lustigt.. Den här hästen hade en "mellan variant" av slinger och tränades precis som dom andra hästarna fast han startade inte. Så det behöver inte vara så illa.... Hoppas att din häst inte lider av slinger.... LYCKA TILL !!!!!! :devil:

Det som i dagligt tal kallas slinger orsakas ofta av det en försnävrad passage för ryggmärgen genom halskotpelaren. Orsaken kan bl.a. vara ett yttre trauma, som t.ex. ett fall som i sin tur ger upphov till pålagringar som trycker på ryggmärgen eller förhindrar nervernas passage in/ut genom öppningarna mellan halskotorna.
Detta gör att hästen får en försämrad balans då nervsignalerna som ska "tala om" för hjärnan hur benen står placerade inte når fram. Symptomen varierar en del beroende på VAR någonstans problemet sitter.

Och Ja, prognosen är nattsvart, så vi får väl hoppas på att detta inte är felet,
det finns även andra orsaker till att hästar kan bli okoordinerade med försämrad balans.

Om du vill söka mer information, prova att söka på "cervical stenosis myelopathy (ev -myeloencephalopathy)" eller "cervical cord compression"

:( :( :(

Finns det hjälp för det nu för tiden? Jag vet att min mor var med om en häst som fick sitt balanssinne utslaget av slinger och gick och trillade ner i en brunn. Men det var tidigt 60-tal...

/// ghost

Har bara sett en häst med slinger. Han mådde jättedåligt och var tvungen att avlivas. :( Till slut stod han bara i boxen eftersom han "vinglade runt", då avlivade dom honom tack och lov.

Sv: Slinger

Min häst har troligen det (har inte fått se papper på att han har diagnoserats på det) är T-märkt för ataxi (står det på försäkringen)
Men det är nog den lindrigare varianten..
Han släpar ena benparet och har lite svårt att rygga, och snäva svängar ibland.
Sen är gången rätt flaxig på honom, speciellt bak.
Han går att rida normalt men kommer ju såklart aldrig kunna prestera lika bra som en normal frisk häst.
Men som promenadhäst och lättare träning funkar han utmärkt men inte varje dag.
Han måste oxå ha hårdsvets på skorna annars tappar han dem efter 2 veckor.

Men eftersom han inte rör sig normalt tar musklerna stryk.. Han blir lätt spänd och när jag fick honom dömde massören i princip ut honom.
Men med regelbunden massage och stretching har han blivit mkt bättre och är en annan häst. Tom smidigare.

Men så länge han kan leva ett hästliv och vara häst tycker jag han ska få leva.

Hoppas det går bra för din häst!

Vi har en häst med slinger. Han går vingligt med bakdelen, men det är bättre än förut. Då var det som att framdelen levde ett liv och bakdelen ett annat :crazy: Han gick även i pass ibland i skritten. Med träning så har han fått bättre koll på sin kropp, och går nu i verksamheten. Han behöver lite mer stöd än de andra bara, så fungerar han finemang. Är världens goaste häst i övrigt, så jag är glad att han har blivit så pass bra.

hejsan alla!
Mitt lilla 2 årsto har nog drabbats av slinger. Hon ä'r röntgad och ja ska få besked i veckan. MEn hon har ingen ingen känsel i halsen. Så henne får vi troligtvis ta bort. Hon har ramlat ett antal gånger och bakdelen lever ett eget liv i mellan åt. :cry: . Veterinären sa att hon inte lider så ja får väl lita på dom.

slinger eller ataxi har din häst detta, regel unghästar och du har hästen på gräs och ger den kossad säd havre eller korn på samma gång så sluta med det och ge den krafft i stället så blir hästen frisk , det beror på att det bildas ett gift eller något annat ,hästen kan bli så sjuk att den håller på att dö, kombenerat krossad säd och grönbete är livfarligt på en del hästar jag vet inte vad det beror på och inte många tro mej, men jag har sett hästar ligga dödssjuka och vetrenärerna har inte hittat någon bot men när krossningen har avlägsnats så blir hästen frisk

hej!
slinger det är då hästen har en närvskada... det kan se ut som hästen är full då den går, men det behöver det inte göra...
jag hoppas att din häst inte har det

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur