slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Linaaa

Trådstartare
för att göra en lång historia kort... (iaf inte jättelång..)

köpte ett varmblodssto sommaren -11 som jag red in på hösten samma år, aldrig gått på travet och enligt förra ägaren "krånglade hon" när de skulle köra in henne så de gav upp.
det gick väl sådär, våran väg har varit lång.. väldigt trevlig individ som det inte tog lång tid alls med innan vi var ute i skogen och galopperade helt själva!

det är min första häst jag ridit in helt själv och har inte kommit nånstans alls i själva utbildningen då jag våren -12 blev gravid och bestämde mig för att inte rida henne mer då hon kunde va riktigt busig ibland och jag faktiskt åkt av.
hittade ingen som ville rida henne så hon har i princip stått från maj till december 2012.
började rida henne för nån månad sen igen och vi fick helt enkelt börja från noll igen.
det är dock nu jag börjar fundera på om allt verkligen är som det ska med henne.

vi får aldrig, iaf 95 % av gångerna, INTE in nån ren trav. det blir passgång, halvgalopp, snabb skritt eller nånting helt annat.
väldigt ofta när man försöker få in traven hoppar hon med ena fram som om det vore början till piaff.
hon är väldigt snäll och försöker verkligen men nånstans kopplar det verkligen inte, man driver och driver och hon travar men det är ändå inte trav, väldigt svårt att förklara.
jag har ridit själv och haft två stycken jättekunniga kompisar som har test ridit henne och jag upplever som att hon är "sämre" på traven nu än under inridning.
många sa/säger till mig, det är en unghäst, det tar tid att hitta sin egen rytm men visst ska väl hon ändå veta hur man travar?
har tänkt att det tar sin tid men nu ska jag ta kontakt med vet men tänkte om någon har varit med om nåt liknande?

hon är ju inte vinglig i bakdelen när hon går men jag vet om en häst som fick diagnosen och den var inte vinglig så funderar på om hon kan ha nån lindrig form av det?
eller har nån någon annan teori? :confused::confused::confused:
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Det är inte så enkelt då att hon faktiskt är halt på det frambenet ?
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Det är inte så enkelt då att hon faktiskt är halt på det frambenet ?

nej hon är inte halt (åtminstone inte vad nån av oss kan se). uttryckte mig nog lite dåligt men det är alltså inte bara det ena benet hon hoppar med utan det är det frambenet som vid just det tillfället man försöker skänkla på/smacka på för att få fram i trav är först. då hoppar hon lite som att hon försöker komma igång men vill inte.. och när man väl fått fram henne så är de bara en enda röra när hon springer.
vet gjorde böjprov på henne ua på alla fyra för ett tag sen och hon har ju alltid varit sån här att traven inte funkar ordentligt men jag har mest lyssnat på alla att "unghästar kan va såhär i början när de inte kan" men de känns som att... trav borde de väl kunna?
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Travar hon aldrig i hagen ? Hur ser det ut när hon rör sig där om hon nu gör det ? Eller om du longerar ?
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

jo det gör hon och det ser okej ut, något stel i bakdelen. när jag longerar ser det halv okej ut, stel i bakdelen och får in någon egen variant emellan åt men inte lika illa som när jag rider..
har inte vågat testa rida barbacka på henne då hon kan stolla sig :)
det är ju helt klart värre när man sitter på henne än när hon får trava fritt ja.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Jag tycker du gör rätt i att kontakta veterinären!

Om nu hästen är helt fräsch kan du sen börja fundera ut träningssätt. Men kolla först med en veterinär som är duktig på just hältutredningar/rörelsestörningar att hon är så. Ta alltså inte bara första distriktare. :)

Är hon fräsch finns det lite olika knep man kan använda på vb-travare och islänningar framför allt för att få till ren travtakt. Det handlar om att de måste släppa spänningen i underhalsen.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Men kan de va så enkelt att hon bara helt enkelt inte fattar hur hon ska göra och inte hittar nån rytm?
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Om hon nu inte har några fysiska fel så låter beskrivningen ganska lik många islandshästar som rids in. En del Varmblod kan ju vara passtaktiga och tölta lite. Obalans helt enkelt.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Okej... Det känns iaf som att hade hon lidit av nåt som gör ont på henne så hade hon sagt ifrån och jag hade inte haft en chans att sitta kvar.
Men hur tränar man bort detta isf då? För det är precis som att bakdelen och framdelen är två helt olika hästar?
Borde inte ett varmblod kunna trava?
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

KL

Tycker det låter som en travare som inte riktigt har balansen för ryttare än.
Bara nöta på, ta det lugnt så hon förstår vad som krävs.

Ofta kan dom behöva lite högre tempo i början för att "hitta" takten, sen kommer det mer och mer balansen för långsammare tempon.
Håller man för lågt tempo ibörjan kommer oftast "skråggen" som jag kallar det, en korsning av trav, pass, tölt och allt möjligt.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Okej, så jag kanske inte behövet va så orolig ändå... Släppte henne idag i ridhuset och då travar hon och galopperar på för fullt, jätte fint.. Med en hel del glädjeskutt och bakutsparkar :)
Sen tömkördes hon och travar på lika fint... Det är absolut inte samma häst som man sitter på :S
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Du kan också prova att lägga på henne lite tyngd i fram. Många travare som har mycket passgång i sig behöver tyngd fram för att ta trav och inte pass när de ska iväg.
Prova sätt på henne ett par 200-250 g boots och se vad som händer.
Hon kommer säkert att få lättare att ta trav ju mer riden hon blir så funkar det med bootsen så kan du ha dem en period för att hjälpa henne lite på traven och sen plocka bort dem. Det är ju en viss tyngd och man vill inte använda dem på varje ridtur under längre tid men att ha dem ett tag är ingen fara, finns många travhästar som går med relativt tunga boots i lopp och snabba jobb och då går det ju i tävlingstempo.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Skulle nog jobbat på i skritten i första hand, för att hästen ska bli avslappnad.

Haft en riktig passgångare (kallblod) som behövde 1 kg på varje framfot för att trava bra i lopp, i ridning behövde han inga vikter alls. Handlar oftast om att få hästen att slappna av och hitta takten. Börjar man dra för att få dom gå saktare än vad dom har balans för blir dom bara spända och en ond cirkel. Ut i skog och mark utan stigar, kliva över stock och sten osv.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Du kan också prova att lägga på henne lite tyngd i fram. Många travare som har mycket passgång i sig behöver tyngd fram för att ta trav och inte pass när de ska iväg.
Prova sätt på henne ett par 200-250 g boots och se vad som händer.
Hon kommer säkert att få lättare att ta trav ju mer riden hon blir så funkar det med bootsen så kan du ha dem en period för att hjälpa henne lite på traven och sen plocka bort dem. Det är ju en viss tyngd och man vill inte använda dem på varje ridtur under längre tid men att ha dem ett tag är ingen fara, finns många travhästar som går med relativt tunga boots i lopp och snabba jobb och då går det ju i tävlingstempo.


Vad menar du för boots? Var får man tag på såna?
Hur lång tid borde det egentligen ta att få till traven... Grejen är ju den att när jag började rida henne va hon inte alls såhär, hon va lite passig i traven men bara hon fick springa på så lättade de och hon fick trav.
Nu när jag rider henne, vet inte alls om man kan kalla de för passgång, det är som att baken och framdelen är två helt olika hästar med två helt olika gångstilar... Svårt att förklara!
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Tunga boots har jag aldrig provat.
Traven brukar fungera bäst i uppförsbackar, högt gräs, skogen osv.
Svårast är paddock och vägar, nedförsbackar.
Man kan luta sig fram vid ridning och lägga händerna på manken. Inte helt rätt då dom ska ta traven bakifrån men ändå.
En anpassad sadel som inte ligger på bogarna är viktigt för att dom inte ska spänna sig precis som på alla hästar.
Men hästen måste vara avslappnad och lösgjord annars spänner den sig och då blir det obalanserat med wobbel. Skyddsboots fram så att hästen inte slår sig är bra.
 
Sv: slinger/annan nervskada eller bara otränad?

Tunga boots har jag aldrig provat.
Traven brukar fungera bäst i uppförsbackar, högt gräs, skogen osv.
Svårast är paddock och vägar, nedförsbackar.
Man kan luta sig fram vid ridning och lägga händerna på manken. Inte helt rätt då dom ska ta traven bakifrån men ändå.
En anpassad sadel som inte ligger på bogarna är viktigt för att dom inte ska spänna sig precis som på alla hästar.
Men hästen måste vara avslappnad och lösgjord annars spänner den sig och då blir det obalanserat med wobbel. Skyddsboots fram så att hästen inte slår sig är bra.

Oj de skulle nog inte funka att luta sig framåt i traven då hon gärna drar fram och ner huvet, ja skulle nog hamna på backen då..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp