Slidläpparnas utseende ??

gylle

Trådstartare
Upptäckte en sak på mitt ena sto idag som jag aldrig sett på henne innan. Hon är väldigt ihopdragen och sluten i slidläpparna går knappt att sära dem och titta. Hela vulvan ser mindre ut ??? Har ju kollat henne frekvent sedan vi började betäcka henne under våren men aldrig att hon sett ut så här. Hon är betäckt för 7 dygn sedan. (Var ur brunst dagen efter). Kan denna förrändring vara ett tecken på att hon äntligen blivit dräktig ?? Eller vad kan det annars bero på, infektion ?? Eller hon har fått nog och stängt butiken för i år :rofl:

Sv: Slidläpparnas utseende ??

Ett tecken på att hon förhoppningsvis blivit dräktig!

Många ston 'drar ihop' vulvan ganska rejält när de är nydräktiga. :)

Då får jag leva på hoppet att så är fallet fram tills det är dags att kolla tanten nästa söndag..... Hoppas..Hoppas..Hoppas... (Hingsten hoppas inte....han vill ha mer...)

Vet du om det är normalt att de sedan blir mindre ihopdragna trots att de fortfarande är dräktiga ? Igår var hon inte längre lika extremt ihopdragen som hon var för några dagar sedan fortarande mer ihopdragen än vanligt men som sagt inte så stenhårt som hon var först.
Är nu på dygn 11 och skall kollas på söndag (17dgn). Hon var alltså extremt ihop dragen fram till dygn 10.
Vad tror du ? Finns hoppet ?

Absolut!
Det brukar kunna variera lite 'från dag till dag' hur ihopdragna de är men överlag så har de ston jag kollat just detta på blivit lite mindre ihopdragna mellan den 1:a och 2:a veckan, även om de fortfarande är mer skrynkliga än vanligt. Precis som din alltså.

Årets sto som nu är dräktig på ca 40 dygn är nu 'medelskrynklig' ;)

Håller tummarna för er på söndag! :)

Skönt att höra jag svor en hel ramsa i stallet när jag såg att hon inte längre var lika ihopdragen. Jag och seminvet har just varit inne på om det kan vara så att hon tar sig men släpper det direkt igen av någon anledning, allt ser bra ut lik förbaskat har hon inte blivet dräktig. Försökte en omgång för några år sedan också i 3 brunster med två olika hingstar (en semin och en naturlig) och i år har vi då kört med vår egen genom naturlig och är nu inne på 3,e brunsten så man börjar ju att misströsta så man klamrar sig hårt fast vid de små tecken som hon ger. Hingsten är ju uppenbarligen fertil det andra stoet tog sig på första försöket. Damen ifråga har klart blivit sävligare också (springer inte ut och in med mamma hängande i grimsakftet längre utan går lugnt och prydligt, som jag försökt få henne att göra nu i 5 år utan att lyckas helt) nu är det ju lite lätt varmt också så man vet ju inte riktigt var sävligheten kommer ifrån.

Nu är hon kollad, tyvärr lika tom som tidigare :mad: Blir tokig på denna märr. Allt ser bra ut och känns bra men lik förbaskat så tar hon sig inte.
Hon är ju seminerad i 3 brunster för något år sedan utan att ta sig (var 5 år då) då hade hon dock lite vätska och blev behandlad för det.
Tror det var som 6 åring som hon fick en 14 dgrs kur ethacilin pga misstanke om urinvägsinfektion ,hon kissade väldigt skvättigt inget jämt flöde och verkade då irriterad när hon kissade, urinprover togs men de hittade inget på dessa, då hon i samma veva inte alls funkade i ridningen så chansade vet och gav henne denna kur ändå, numera kissar hon fortfarande ganska skvättigt alltid men indikerar inget obehag vid kissning så vi har antagit att hon bara gör så helt enkelt :confused:

Nu är hon (8år) som sagt betäckt naturligt i 3 brunster (den första kan iofs räknas bort då hon släppte ytterligare ett ägg som inte betäcktes på och då är ju chanserna små). Allt både känns och ser bra ut ingen vätska el dyl.

Damen i fråga har alltid haft tydliga brunster ingen som missar att hon brunstar i stallet hon lägger sig i sidled med rumpan in i väggen och skvätter och piper och så smäller det i väggen håller på så hela tiden. Dock har båda de två sista brunsterna varit kortare än vanligt släppt ägget redan på 3,e dagen istället för 5-6 som hon gjort tidigare. (Första vårbrunsten varade i 9 dagar dock med två ägg).

Damen ifråga har tidigare varit en sådan som man kunnat trigga igång i "falsk" brunster, om hon stod med min gamla valack i transporten på tävlingar under dagen så slog det aldrig fel att hon började skvätta och pipa i slutet på dagen (var då livsfarligt att lasta in honom bredvid henne då hon pep och slog när han gick in).
Vet inte om hon fortfarande är sådan då hon inte de sista åren åkt med valack på tävlingar utan antingen själv eller med stokompis.

Kan det vara någon vajsing på hormonerna på henne ? Hur kollar man det (eller åtgärdar det?)

Hur tycker ni att man skall gå vidare ? Är det lönt att räkna med att hon kan bli dräktig eller verkar det kört ?

Sitter nu här med ett dräktigt sto och allting är planerat för att de skulle vara två för att det skall fungera. Eget stall för dessa två, bete avskilt från övriga tävlingshästar, hagar till dräktighetsperioden för dessa två allt smyger sig ju fint med bara ett dräktigt sto och den som är dräktig är också svår att tussa ihop med andra hästar varpå det inte är så lätt att ta hit vilket sto med föl som helst. Varför skall det alltid klydda ? :mad:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 300
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Hästvård Mitt sto, född 1 Juli 2012 har gått tillsammans med ett sto och hingstföl fram till 24 Mars i år. Hingstungen var då nästan (9 mån 3...
Svar
14
· Visningar
1 884
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka