Slicksten!

L

Lord Owen

Har sett reklam om någon slags slicksten (inte saltsten) som ser ut som svart is eller hur man ska säga, i en stor svart behållare. Den ska man tydligen kunna lägga ut i hagen och hästarna ska tycka det är gott att slicka på den och den är nyttig men komemr inte ihåg för vad den var nyttig :angel:

Någon som känner till den, jag är inte världens bästa på förklaringar, och har använt den? Vad är den bra för och är den bra alls?
 
Sv: Slicksten!

Kan det vara vitablock? Eller Basiblock som det heter nu? Som en mörkt bruk knäckig sten som de kan slicka av. Ger det till min häst för vitaminer och mineraler etc. Han fullkomligt älskar den. Han får mindre mjäll i pälsen efter han fick tillgång till den... :D
 
Sv: Slicksten!

Ja, det är kanske så det heter. Kommer själv inte ihåg. :angel: Så det funkar ungefär som ett mineralfoder eller? Vad är det de får i sig som är så bra? Var kan man få tag på slickstenen och vad kostar den? :)
 
Sv: Slicksten!

Det finns på http://equiterapi.info/. Där finns dessutom en länk till de som tillverkar det och där kan du beställa så skickar de det dit du vill.

Första hinken kan gå åt på någon dag om de har brister. Hände inte för mig men hände för en annan :D Så köp två första gången så du har...
 
Sv: Slicksten!

Hehe glömde svara på din andra fråga:

Ja det är ett komplett mineral och vitaminfoder. Ger min häst bara det och salt.
 
Sv: Slicksten!

Skulle kunna vara mineralsten, fast den är väl eg. rödbrun.. ngn svart sten har jag aldrig stött på.
 
Sv: Slicksten!

LURENDREJERI!!!!!!!!!
Vitablock hette det förut nu heter det tydligen Basiblock. Antagligen blev frågorna för närgångna. På förra hemsidan kunde man läsa att det pågått forskning om hur effektiv Vitablock var. Det hjälpte, ja till och med botade eksem hos islandshäst och alla mådde bättre över huvud taget. Jag kontaktade dem och bad att få läsa forskningsrapporten. Det gick inte, men den skulle inom kort läggas ut på nätet. Jag ringde upp och frågade hur man kunde veta att hästen fick i sig alla de vitaminer och mineraler som var uppradade i texten - fick han inte i sig för mycket av vissa, var det bra? Fick till svar "tror du inte att hästen själv känner hur mycket den behöver så kan du köpa nåt annat". Jag vet också att en känd hästtidning varit i kontakt med dem om att få ta del av forskningsrapporten - men av det blev inget!
De har tydligen valt att "krypa unden" och göra en ny flashig hemsida
för att locka lättlurade konsumenter!!!! Här har man plockat bort allt om forskning och att det är rena dunderkuren mot ALLT. Läser men den nya sidan finns ingen innehållsdeklaration, inget om nån forskning (man har naturligtvis förstått att man kan bli anmäld för bedrägeri) och texten är inte längre lika säker på hur det fungerar för nu står det: "jag blev tillfrågad om att utveckla en slicksten ....som skulle minska eller få bort sommareksem hos islandshästar............resultatet blev Basiblock som nu funnits...."
Det står INTE att det hjälper. Eller "ett första tecken var att islänningarna verkade friskare". Verkade!!! Det står också en massa annat svammel! "Resultaten är naturligtvis mycket individuella"!
Direkt från texten på deras sida:
Oväntade proteinreaktioner under Basiblock-behandling är helt naturligt. Basiblock ger ett effektivare foderupptag och tillsammans med kraftiga foder kan förändringar hos hästen förekomma. Reaktionerna försvinner när kroppen rensas ut. Att ge hästen mindre kraftigt foder lindrar reaktionerna.

Man bara häpnar!!!! Oväntade proteinreaktioner! Vad är det? Fång?Vi ska tydligen glömma allt vad foderstat är. Minska på kraftigt foder - för att slippa proteinreaktioner!! Hur mycket?.. Vad FAN är det i hinken????

Frågan är om det inte är dags för en anmälan?!?!

Gå inte på det här - gör nåt roligt för pengarna!
 
Sv: Slicksten!

Jag kommer heller aldrig använda "Vitablock" eller dess nya namn. Har själv sett TRE hästar som fick eksem innom några få dagar sedan de fått Vitablock. Av dessa 3 var 2 svenskfödda och unga hästar.
 
Sv: Slicksten!

Har resonerat precis som du. Tyckte det verkade kanon tills jag började rota i det.

Är de inte skyldiga att visa innehållsdeklaration förresten? Man vill ju veta vad hästarna sätter i sig.
 
Sv: Slicksten!

Visste inte att man inte kunde få tag på innehållsdeklaration. Då är det slutdiskuterat för min del. Jag ger inte min häst nåogt som jag inte vet vad det är i. :smirk:

Men är man som sagt inte skylldig att ge en innehållsförteckning om man säljer ett foder? Är det ingen som harb någon aning om vad den innehåller? Är inte detta ett fall för konsumentverket isf? :crazy:
 
Sv: Slicksten!

Jag svarar er alla när jag ändå är igång:

JO jag håller med er att det är mysko att man inte kan få svar på vad det innehåller. Visst känns det inte helt kul att ge nått man inte VET vad som är i.

Men min häst mådde så dåligt så jag var beredd att prova ALLT. Så när Daniel på Equiterapi föreslog detta så köpte jag det och testade. Eftersom han efter detta inte har haft några problem så fortsätter jag.

Det är därför jag tycker att det kan vara värt att testa och se... Eftersom det fungerar helt tydligt för min kille. Kommer nog till sommaren testa utan igen och se eftersom jag vill egentligen ge sådan där jag har koll.

Vad jag vet så är man skyldig att lämna innehållsförtecknig på saker som ska ätas. Men jag vet inte om den skyldigheten även gäller naturgrejer...

/95johsv som var desperat!
 
Sv: Slicksten!

Jag skulle ha velat testa den där slickstenen, inte för att min höst har några problem utan för att den verkade intressant. Men vill inte ha den om man inte vad den innehåller (kan ju vara vad som helst!) eller vad den egentligen är bra för?
 
Sv: Slicksten!

jag mailade till dom, som åf . Bad att få hem
brochyrer att dela ut. De kom och
där finns det med innehållsdeklaration.
 
Sv: Slicksten!

lei skrev:
jag mailade till dom, som åf . Bad att få hem
brochyrer att dela ut. De kom och
där finns det med innehållsdeklaration.


Skriv in innehållsdeklarationen här? :bump:
 
Sv: Slicksten!

På hemsidan equiterapi.com har de glömt bort att ändra Vitablock till Basiblock i texten :rofl:


Rubrik: Basiblock
Citat ur text:
"Efter lång tids användande av Vitablock behövs knappt kraftfoder annat än till fodervariation. Hästen mår utmärkt på en foderstat av hö, (eventuellt havre,) vatten och Vitablock. Mycket passande eftersom hästen är mer lämpad för stråfoder än fabricerat foder.

Vitablock säljs i 25-kiloshinkar för 440 kr styck. Hör av dig om du är intresserad!"

Texten finns här:
http://equiterapi.info/artiklar/article.php?id=31
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slicksten!

Álin skrev:
På hemsidan equiterapi.com har de glömt bort att ändra Vitablock till Basiblock i texten :rofl:


Rubrik: Basiblock
Citat ur text:
"Efter lång tids användande av Vitablock behövs knappt kraftfoder annat än till fodervariation. Hästen mår utmärkt på en foderstat av hö, (eventuellt havre,) vatten och Vitablock. Mycket passande eftersom hästen är mer lämpad för stråfoder än fabricerat foder.

Vitablock säljs i 25-kiloshinkar för 440 kr styck. Hör av dig om du är intresserad!"

Texten finns här:
http://equiterapi.info/artiklar/article.php?id=31

:rofl:
fast fortfarande skitstörande att man inte får fram innehållet.
hur kan de ens propagera för att det skulle kunna funka som enda tillskott till hö när man inte får veta innehållet? då kan man ju inte se om det passar till ens eget specifika hö. sjukt. :crazy:
 
Sv: Slicksten!

Hittade en innehållsförteckning!
Om man går in på www.vitablock.se och sedan snabbt som attan trycker på stoppknappen i webläsaren (annars skickas man vidare till Basiblock), ser man länkar till innehållsförteckningar för Basiblock och Basiblock super.

http://www.vitablock.se/etikett.jpg
http://www.vitablock.se/etikett_super.jpg

Fast man undrar ju varför de inte visar den på BasiBlock hemsidan?
Har de ändrat den kanske.
Och vad är plantor och plantextrakt egentligen? Från vilka plantor då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slicksten!

Trots det tänker jag inte använda BasiBlock, vill ha koll på hur mycket av varje mineral min häst får i sig och det kan jag inte se om hon får fri tillgång.
Känner jag min häst rätt så skulle hon nog käka upp en hink per dag om hon fick, det verkar ju smaka gott med melass, vetekli och allt vad det var.
 
Sv: Slicksten!

Pipan skrev:
LURENDREJERI!!!!!!!!!
Vitablock hette det förut nu heter det tydligen Basiblock. Antagligen blev frågorna för närgångna. På förra hemsidan kunde man läsa att det pågått forskning om hur effektiv Vitablock var. Det hjälpte, ja till och med botade eksem hos islandshäst och alla mådde bättre över huvud taget. Jag kontaktade dem och bad att få läsa forskningsrapporten. Det gick inte, men den skulle inom kort läggas ut på nätet. Jag ringde upp och frågade hur man kunde veta att hästen fick i sig alla de vitaminer och mineraler som var uppradade i texten - fick han inte i sig för mycket av vissa, var det bra? Fick till svar "tror du inte att hästen själv känner hur mycket den behöver så kan du köpa nåt annat". Jag vet också att en känd hästtidning varit i kontakt med dem om att få ta del av forskningsrapporten - men av det blev inget!
De har tydligen valt att "krypa unden" och göra en ny flashig hemsida
för att locka lättlurade konsumenter!!!! Här har man plockat bort allt om forskning och att det är rena dunderkuren mot ALLT. Läser men den nya sidan finns ingen innehållsdeklaration, inget om nån forskning (man har naturligtvis förstått att man kan bli anmäld för bedrägeri) och texten är inte längre lika säker på hur det fungerar för nu står det: "jag blev tillfrågad om att utveckla en slicksten ....som skulle minska eller få bort sommareksem hos islandshästar............resultatet blev Basiblock som nu funnits...."
Det står INTE att det hjälper. Eller "ett första tecken var att islänningarna verkade friskare". Verkade!!! Det står också en massa annat svammel! "Resultaten är naturligtvis mycket individuella"!
Direkt från texten på deras sida:
Oväntade proteinreaktioner under Basiblock-behandling är helt naturligt. Basiblock ger ett effektivare foderupptag och tillsammans med kraftiga foder kan förändringar hos hästen förekomma. Reaktionerna försvinner när kroppen rensas ut. Att ge hästen mindre kraftigt foder lindrar reaktionerna.

Man bara häpnar!!!! Oväntade proteinreaktioner! Vad är det? Fång?Vi ska tydligen glömma allt vad foderstat är. Minska på kraftigt foder - för att slippa proteinreaktioner!! Hur mycket?.. Vad FAN är det i hinken????

Frågan är om det inte är dags för en anmälan?!?!

Gå inte på det här - gör nåt roligt för pengarna!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med fullt och fast!!!! Jag säger bara, ta analys på grovfodret och köp till de mineraler och vitaminer som behövs (om det behövs några). Ofta billigare och definitivt bättre för hästen.

Mvh//LG
 
Sv: Slicksten!

LillaGeisha skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med fullt och fast!!!! Jag säger bara, ta analys på grovfodret och köp till de mineraler och vitaminer som behövs (om det behövs några). Ofta billigare och definitivt bättre för hästen.

Mvh//LG

Håller med!!! :bow:
Och det där med "plantextrakt" verkar ju rätt lustigt, kan ju vara vad som helst... :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 798
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 363
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp