Slicksten/saltsten?

Dopy

Trådstartare
Snart är det dags för installning och då behöver min häst en ny slick/saltsten i boxen.
Vad för sort ska man ha?

Jag kollade just nu på dessa 2 alt:
alt 1. naturligt stensalt, berikad med viktiga spårämnen som magnesium, zink, mangan, koppar, jod, selen och kobolt.
alt 2. naturligt stensalt och är berikad med för hästen viktiga spårämnen. Innehåller vitaminer som motverkar muskelproblem och stärker hovarna.
 
Jag tänkte spontant att den med selen i vore bäst då det ofta är dåligt selen-värde i höet? (inte fått foderanalysen ännu)
 
Jag tänkte spontant att den med selen i vore bäst då det ofta är dåligt selen-värde i höet? (inte fått foderanalysen ännu)
Bättre då att ge selen i den mängd som behövs, blir ju svårt att beräkna hur mycket hästen slickar i sig.
 
Fast även om man ger tillskott i fodret går det aldrig att beräkna på gram exakt giva, beroende på hur hästen tar upp och det är individuellt hur mycket dem behöver. Därför tänkte jag lite extra selen säkert aldrig vore fel?
 
Fast även om man ger tillskott i fodret går det aldrig att beräkna på gram exakt giva, beroende på hur hästen tar upp och det är individuellt hur mycket dem behöver. Därför tänkte jag lite extra selen säkert aldrig vore fel?
Fast det blir ju väldigt luddigt hur mycket hästen får i sig och ger man tillskott för sig blir det iaf betydligt mer rätt än om hästen skall slicka i sig selen på det viset.
 
Jag menade att man ger tillskott för selen och slickstenen blir en bonus ifall hästen som individ behöver mer än rekommenderad dos :)
 
Nej, förut har stall ägaren stått för saltsten i boxen men nu ska vi köpa egna därför jag blev osäker på vad man ska ha egentligen :)
 
Selenöverskott är giftigt, men jag misstänker att det ska mycket till för att komma upp i de doserna för häst. Själv föredrar jag rent salt om det är salt jag vill ge.
 
Snart är det dags för installning och då behöver min häst en ny slick/saltsten i boxen.
Vad för sort ska man ha?

Jag kollade just nu på dessa 2 alt:
alt 1. naturligt stensalt, berikad med viktiga spårämnen som magnesium, zink, mangan, koppar, jod, selen och kobolt.
alt 2. naturligt stensalt och är berikad med för hästen viktiga spårämnen. Innehåller vitaminer som motverkar muskelproblem och stärker hovarna.
Jag rekommenderar oxå ren saltsten i boxen med samma motivering som övriga plus att saltstenar med extra mineraler ofta inte är smakliga för hästen. Det är mycket svårt att få hästen att slicka i sig tillräckligt med salt av ren saltsten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 682
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 198
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp