Slickar på sina genitalier

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 5 679
C

cissiny

Vår katt (blir 4 till våren, kastrerad innekatt från katthem som vi haft i snart två år) har den senaste veckan börjat slicka väldigt mycket på sin snopp. Tror inte att jag sett honom göra det innan, kanske nån enstaka gång, nu gör han det i princip hela tiden.
Han äter (torrfoder) och dricker som han ska, går på lådan som han ska och verkar i övrigt må bra. Verkar inte ha ont nånstans (skulle han ha stenar t ex så borde det väl märkas på något sätt?).

Vi fick hem en ny soffa idag, känns som om han blev lite orolig över det och i samband med det dammsögs det en del vilket han inte alls gillar. (I början blev han panikslagen när dammsugaren kom fram, nu kan han kika litegrann på avstånd eller gå till ett annat rum och lägga sig i lugn och ro).

Huset håller på att renoveras, väldigt väldigt mycket buller och vi tror att han påverkas mer än vad han visar. (Själva håller vi på att gå upp i limningen över allt buller då vi jobbar mestadels hemifrån, försöker hitta ny lägenhet).

Nån som har nån idé om varför kisen börjat göra såhär? Stenar? Stress?

Mvh Cissi

Sv: Slickar på sina genitalier

Det kan ju också vara urinvägsinfektion....

Infektion, stress eller både och. Hör med veterinär.

Mina katter brukar slicka sig frenetistk runt rumpan, när de behöver maskas av... :d... :crazy: Kanske kan vara en orsak.
"Lillis" :smirk:

*knapplån, svarar alla*

Tack för svaren!

Mask är det knappast, han är innekatt och jag har inte sett nåt. Skulle tippa på stress, det var inte så mkt igår, idag när renoveringarna bullrat nåt fruktansvärt har det vart mer slickande. Jag tror att vi avvaktar, det verkar ju inte vara alarmerande och han verkar må bra i övrigt.

Mvh Cissi

Kisen har fått ont efter att ha gått på lådan ikväll, har ringt och pratat med djursjukhuset. Förhoppningsvis är det "bara" urinvägsinfektion, det var precis efter att han kissat som han hade ont, han har kissat som vanligt och äter och dricker. Leker piggt och glatt som vanligt efter det, just nu ligger han och vilar. Magen är inte öm, han har inte ont när man klappar och känner försiktigt.

Så, eftersom han kissar och inte är allmänpåverkad kunde det vänta till imorgon. Det känns bra, då kan vi åka till en kattveterinär som jag väl känner till och fått ett gott intryck av. Att det förmodligen är billigare är ju en fördel, men inte avgörande.

Ville bara uppdatera! Nu ligger han här brevid oss, verkar glad och tillfreds.

Mvh Cissi

*uppdatering*

Nu har vi kommit hem från veterinären. Kisen hade ingen feber, urinprov hade vi inte lyckats ta (fick köpt med mig en liten påse specialkattsand för att kunna ta urinprov hemma, ska lämna in det antingen imorgon eller i början på nästa vecka). Urinblåsan var inte fylld eller öm, inga yttre tecken på infektion.
Han fick en injektion med antiinflammatorisk/smärtstillande medicin (ej antibiotika), ska hålla lite koll på att han kissar som han ska men det verkar inte vara nåt problem.

Jag gillar vår veterinär, hon är duktig. Dessutom blev det billigt - 400:- inklusive medicin och kattsand! Fick åka taxi dit och hem dock, min mage strular och dessutom ville jag inte utsätta honom mer än nödvändigt för stress och kyla (buss hade tagit ca en halvtimme inklusive byte och promenader).

Nu är det snart 1,5 timme sedan han fick medicin och han verkar glad och tillfreds. Har inte slickat något i alla fall.

Mvh Cissi

Men ska du verkligen ta urinprov då du påbörjat medicinering?? då blir det ju missvisande provsvar??

Lycka till med kissen!

Ingen fara, han har bara fått antiinflammatoriskt. Ungefär som om vi skulle ta en Treo eller Ipren för smärtor vid urinvägsinfektion. Alltså inget som påverkar ev bakterier.

Han sover nu, är nog trött efter resan till veterinären. Utpräglad innekatt som helst inte går utanför ytterdörren... Verkar må bra nu.

Tack för omtanken! :)

Mvh Cissi (är ju egentligen farmaceut i botten, med en massa extra vet. medicin, känns bra när kisen blir sjuk :))

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 308
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Annostar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka