Slickar på "sår"

baraclara

Trådstartare
Min hund fick för någon vecka sedan en fästing på magen. Hon har nu slickat på den plats fästingen satt väldigt mycket, vilket har gjort huden röd och irriterad. Har ni några tips på hur jag kan hålla min hund borta från att slicka på det, t.ex. något medel eller någon doft? Citron, kanske? Det enda jag har gjort hittills är att tvätta rent med desinfektion.

Sv: Slickar på "sår"

Jag skulle sätta på hunden en tratt så att hunden inte kommer åt att klia, tills irritationen lagt sig. Kan hända att munnen sitter kvar efter fästingen, och det är inget att göra åt mer än att göra rent det som du har gjort...

Fästingresterna stöts bort efter ett tag och irritationen bör lägga sig ganska snart efter att hunden hindrats från att komma åt det.

Trattar finns att köpa på vetrinärstationer eller i djuraffärer.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka