Sv: slemmpropp? allvarligt eller inte? kännsliga läs ej
Kl
Min förlossning startade med att slemproppen gick, jag blödde en del under natten och åkte på en tisdag till förlossningen för att kolla upp det, och då sa läkaren att min slempropp hade gått och att jag skulle föda om några dagar. Och det stämde, sonen kom på fredag morgon.
Jag var också helnervös för det här med värkarna, alla sa att det kunde starta med värkar, men hur 17 skulle man veta om det var värkar och inte bara sammandragningar? Dessutom sa att de skulle vara regelbundna, ni vet några minuter mellan bla bla, det var aldrig mina. Men på torsdagen på natten kändes värkarna starkare (och ja, man känner att det är riktiga värkar, Freya Bus gav en jättebra beskrivning) men det var fortfarande kanske 5-10 minuter emellan. Så då åkte vi till förlossningen, jag var då 41+5 och skitless på att vara gravid. Jag var helt inställd på att åka hem igen, trodde jag var öppen typ 1 cm. Jo tjena, jag var öppen 8 cm! BM tittade bara på mig och sa att jag måste vara extremt smärttålig. På morgonen tittade sonen ut, det gick trögare mot slutet, jag fick krysta i två timmar tills sugklockan gjorde susen.
Så min förlossning startade med att slemmisen gick, och det var faktiskt med blod vad jag kommer ihåg. Hade föreställt mig massor av slem-flytning, men det var mest blod som sagt.
Förresten var det underbart att kunna vara hemma så länge som möjligt och slippa vanka runt på förlossningen som jag trodde att vi skulle få göra. Det var ju bara att glömma alla böcker och filmer vi tänkt se, det vara bara att börja föda barn.