Slemmig av gräs?

T

Tokmaja

MIn shettis blir varje år slemmig i halsen så fort det blir lite mer gräs i hagen.
Hostar upp slem och så när hon motioneras och blir "anfådd".
Nån som hört talas om de kan bli hostiga av gräs förrut??
Har hört nått om gräshosta, finns det en sådan??
Det här har kommit sista åren, hon hostar aldrig annars, bara på sommaren när hon äter mycket gräs... :crazy:

Sv: Slemmig av gräs?

Jag har varit med om hästar som har varit allergiska mot gräs, och har det lite svårt på somrarna med andning och hosta.

Hon har det inte jobbigt med andningen och hon hostar inte om hon inte ansträngs. (än så länge säger jag efter erfarenhet av min gamla bronkithäst... :crazy:)

Så fort det blir gräs i hagen så har också pollensäsongen börjat. Låter som ett fall av pollenallergi. Men visst finns det hästar som säkerligen är allergiska mot gräs, men pollenallergi är nog mer rimligt eftersom hon blir slemmig, får hosta och astma.

Nej ingen astma, bara slemmig, när hon hostat upp en gång eller två så är det bra sen.

Tolkade som att hon hade hosta och anstägningsastma. Men både slemmet och hostan syns oftast vid pollenallergi.
Den kallas för sommarhosta och är en hästvariant av astma. Står om det i senaste ridsportspecial.

Ja min gamla häst har haft pollenallergi sen jag köpte henne så det vet jag, men det här är något annat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka