Sleekez, furminator, annan pälsfällningsmojäng...

Fossing

Trådstartare
Trots att den här vintern känns oändlig är det faktiskt snart dags för pälsfällning! Jag har mycket mer päls på min häst i år än föregående år och tänkte investera i nåt bättre än de halvskruttiga ryktsaker jag har nu.

Funderar på SleekEZ, verkar jättebra och framför allt bred (jag har mycket häst att borsta). Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Furminator? Har fått bra recensioner men känns lite smal, sleekez är dubbelt så bred = tar dubbelt så bra?
Eller några andra tips? Inte ryktsten/piggborste/gummiskrapa/magic brush, been there done that. :)

Jag har en furminator och den är rätt bred, såg en video på yoututbe och tycker att den där SleekEZ ser för bred ut, ser inte alls ergonomisk ut att hålla i.

Trots att den här vintern känns oändlig är det faktiskt snart dags för pälsfällning! Jag har mycket mer päls på min häst i år än föregående år och tänkte investera i nåt bättre än de halvskruttiga ryktsaker jag har nu.

Funderar på SleekEZ, verkar jättebra och framför allt bred (jag har mycket häst att borsta). Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Furminator? Har fått bra recensioner men känns lite smal, sleekez är dubbelt så bred = tar dubbelt så bra?
Eller några andra tips? Inte ryktsten/piggborste/gummiskrapa/magic brush, been there done that. :)
Jag har en furminator i storlek "stor hund" detta just för att jag inte ville ha den så bred, jag vill komma åt överallt, den jag har fungerar super. Jag använder den noggrant över hela hästen och går efter med magic brush, sedan lossar ingen mer päls den ryktningen. Det var så bra förra året att jag nästan ser fram emot fällningen :p

Tilläggas bör att jag inte skulle använda den på en väldigt känslig häst.

Jag har en furminator, den är fantastisk och värd varenda krona! Jag har en gjord för häst och jag tycker dne har perfekt storlek. Och hästarna älskar den.

Mitt äldsta sto som inte gillar att bli borstad och som är en dam med många åsikter står alldeles still när jag använder den på henne.

Jag har furminator och är jäkligt nöjd med den. Haft den i nästan 15 år och den har inte behövt byta ut den än.

Många tror att en drar av hår som inte vill av och skär av dem men det kan jag garantera att den inte gör.

Tack för alla svar! De filmer jag har sett med Furminator verkar det som att håren fastnar mellan tänderna på mojängen och att man måste rensa den var tionde sekund, stämmer det?

Vet inte hur man kopierar bildlänkar här på ipaden, men efter en googling hittade jag en blogg med bilder. Bild fyra och fem. http://reitsport.blogg.se/2010/march/furminator.html

Tack för alla svar! De filmer jag har sett med Furminator verkar det som att håren fastnar mellan tänderna på mojängen och att man måste rensa den var tionde sekund, stämmer det?

Vet inte hur man kopierar bildlänkar här på ipaden, men efter en googling hittade jag en blogg med bilder. Bild fyra och fem. http://reitsport.blogg.se/2010/march/furminator.html

Nja, ett antal tag sedan måste man ibland rensa men det känns inte som ett problem med en "kam" som är det bästa man testat. :D
Slår ryktsten och gummiskrapa med hästlängder.

Hundvarianten har en knapp man trycker på så lossar håret. Jag brukar samla ihop det i andra handen så slipper man få hela bädden full med hår. Återigen, funkar toppen.

Min häst (halvblod) hatade Furminatorn så jag sålde den snabbt. Nu har jag dock en väldigt hårig B-ponny också, så jag ångrar mig lite :p

På mina håriga ponnyer använder jag alltid den tandade sidan på en tvåhands metallsvetsskrapa. Ger ordentlig bredd på varje tag och håren lossar av sig själv efter varje tag. Skrapan blir lite stövig och oskarp, men det drar man av med fingrarna enkelt. Fungerar också okej på det känsliga halvblodet på de övre, mindre kittliga delarna.

Jag hade en som kallades Pälsskrapa till min mammut när han levde. Furminator funkade så där. En Koskrapa funkade jättebra, iaf om man inte har någon kittlig häst

På mina håriga ponnyer använder jag alltid den tandade sidan på en tvåhands metallsvetsskrapa. Ger ordentlig bredd på varje tag och håren lossar av sig själv efter varje tag. Skrapan blir lite stövig och oskarp, men det drar man av med fingrarna enkelt. Fungerar också okej på det känsliga halvblodet på de övre, mindre kittliga delarna.
Jag gör likadant, tycker det funkar toppen!

Det finns något som heter islandsskrapa som ser ut som en stenåldersvariant av furminatorn. Dock till ett väldigt mycket bättre pris, runt hundralappen. Nån som har provat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka