Sv: SlavlÖn

Många som är inne och läser men ingen som vill kommenter om vad dom tycker om våra arbetsplatser?!
Alla kan väl inte vara arbetsgivare som skäms?

Nej. Men vad jag brukar tänka om folk som gnäller över sin lön är att då får dom väl söka ett annat jobb? Det är ju du som jobbar 7-24 och accepterar lönen genom att vara kvar. Jag tycker att du visar att det är okej genom att acceptera det.

Men jag tycker att du har ut ganska okej pengar med alla vanliga utgifter inräknade. För att vara ett stalljobb sas.

Tycker det lät som en bra lön...

4800 kr + boende för dig och häst (räknat på mig blir det minst 6 400kr) så kring 11 200kr efter skatt. Det är i klass med än vad jag fick ut som heltidsanställd vårdbiträde som jobbade 7-20 lör-sön var tredje helg...

För att folk gör det du gör. Istället för att stå upp och säga att "nej det är inte ok" så vill ju alla hästtjejer jobba med hästar och/eller kända tränare/ryttare. Och då blir det såhär.

Det som folk heller inte tänker på är att man måste skatta för det man får som förmån annars begår man skattebrott. Så bostad o ev hästbox måste skattas. Ex får man 5000 kr plus box och boende. Då anmäler man det till skatteverket, de har en shablonkostnad, ex kostar en liknande bostad 3000 kr på orten och kanske 1000 kr för en hästbox. Hur mycket pengar har man över efter det då?

Jag hart jobbat med hästar, aldrig svart och alltid fått ut mellan 10-15 000 kr (efter skatt).
Skulle jag ngnsin få för mig att göra igen med hästar (kommer nog aldrig att hända) skulle jag åka utomlands. Där får man riktiga löner, jag var och tittade på ett jobb i Danmark med en lön på 23 000 kr tex.

Fattar inte hur folk i denna tråden kan tycka det är ok lön för någon som jobbar 7-24?? För 7-8 timmars arbete per dag kanske (vardag), men inte kvällar och helger på det!

Varför inte söka jobb på större seriösa ställen, typ ridskolor och stora trav/galoppstall? Dom brukar ha normala löner och avtal.

Men det är ju faktiskt arbetsvillkor som man själv måste säga ifrån att man inte accepterar. 40 timmars arbetsvecka är väl vad heltid går ut på, allt annat får man ju själv sätta ner foten och säga att NEJ, det är inte OK. Det kommer ju ingen annan sättandes och förhandlar villkor åt en.

Ja du, problemet är ju att det startas hästutbildningar till höger och vänster, utan att någon har tittat på behovet och efterfrågan.

detta i kombination med att svartmarknaden är stor, gör att jobbutsikterna är rätt dåliga.

det är sånt man måste ställa sig till innan man går en utbildning dessvärre.

personligen stör jag mig ngt oerhört på att svenskarnas inklusive mina skattepengar går åt till att starta femtielva tusen hästutbildningar som det sen inte finns en marknad för, med resultat att svartmarknaden växer och frodas. Jag tycker det är sanslöst att svenska regeringen inte har ett bättre och smartare tänk och grandskar utbildningar mer än de gör!

Jag tycker inte din lön är alltför katastrofal, som ngn räknat på tidigare tjänar du ju lite drygt 16.000 före skatt, dvs likvärdigt med bla. vårdjobb eller receptionist jobb.

Senast ändrad:

Håller med dig där. Och det börjar vara samma sak inom hund. Det startas hundgymnasium till höger och vänster, men inte en enda elev har jobb efteråt :crazy:. Där jag bor finns det två hundgymnasium inom fem mils radie, men inga jobb..

Ja du, problemet är ju att det startas hästutbildningar till höger och vänster, utan att någon har tittat på behovet och efterfrågan.

detta i kombination med att svartmarknaden är stor, gör att jobbutsikterna är rätt dåliga.

det är sånt man måste ställa sig till innan man går en utbildning dessvärre.

personligen stör jag mig ngt oerhört på att svenskarnas inklusive mina skattepengar går åt till att starta femtielva tusen hästutbildningar som det sen inte finns en marknad för, med resultat att svartmarknaden växer och frodas. Jag tycker det är sanslöst att svenska regeringen inte har ett bättre och smartare tänk och grandskar utbildningar mer än de gör!

Jag tycker inte din lön är alltför katastrofal, som ngn räknat på tidigare tjänar du ju lite drygt 16.000 före skatt, dvs likvärdigt med bla. vårdjobb eller receptionist jobb.

:bow: :bow: :bow:

Kan inte annat än hålla med till 100%!

Fast på ett vårdjobb eller receptionistjobb jobbar du inte 7-24.. utan antagligen 8 timmar per dag..
Ska du jobba mer än 8 timmar ska du ju ha övertid+OB, och det skulle ge betydligt mer än 16 000.

Ja det ska du, och är stalljobbet vitt så ska det också följa allmänna arbetstidslagar med reglerad arbetstid. Där har man ju ett ansvar som anställd att vara påläst och inte svälja vad som helst.

*kl*

De flesta "gnäller" mycket och gör lite åt det. Därför är det så låga löner.
Jag har förmånen av att jobba på ett av få (antar jag) ställen där jag får "avtalsenlig" (ringde och kollade hur lönerna ska ligga innan jag blev anställd) lön. Jobb 7-16 med ob på kvällar och helger.

Sen betalar jag hyra och hästens uppstallning normalt, inte inbakat i lönen.

Jag var egen företagare innan jag blev anställd (då också med att jobba med hästar) och tog då också "vettigt" betalt.
Skulle aldrig få för mig att jobba för slavlön och det är synd att det finns de som gör det.
Tror hästvärlden hade sett bättre ut om alla insisterade på en bra lön.

Varför ska vi som är utbildade hästskötare (3 årig utb) få lön som knappt räcker månaden ut?

Jag är själv utbildad hästskötare och har jobbat 9 månader på en hästgård, VITT;)

Jag fick ut 4800 efter skatt, då ingick stallplats till min häst (helinackodering) och boende i hus med en tjej till. Trivdes bra MEN ska vi verkligen slita 7-24 för en lön som inte räcker till mer än dom få räkningar man hade, skoningar och mat till sig själv. Nöjen var knappt man hade tid eller råd med.
Jobbade utöver vardagar även minst 2 helger/månad.
Nu har jag haft bättre än många andra som jobbar med hästar men detta är inte rimligt...

varför har inte vi RIKTIGA löner
:eek:

Timlön hade nog varit bättre och ett riktigt OB-tillägg. Och självklart utbildad ska få mer lön än någon som är outbildad och bara har erfarenheter sen innan:grin:

Vi måste sätta ner foten, jag är beredd att kämpa för en bättre arbetsplats för att få jobba med det jag älskar mest men inte vill göra så länge vi slavar under snobbiga och rika hästägare :mad:

Vi sliter ut våra kroppar, kölddskador, skador etc :(

och frågan är, VARFÖR gör vi detta? :grin:

-Vi älskar våra underbara fyrbenta vänner,hästarna!
-Hoppas på att finna ett hästjobb med bättre lön, vilket aldrig kommer ske om vi inte börjar sätta krav på våra arbetsplatser!

Det finns säkert så många fler anledningar.

Det är vansinnigt att det knappt finns några hästjobb med riktig lön...

hur ska vi göra för att förbättra våra löner och rättigheter?;)

Blir trött att höra detta. Varför undrar folk varför vi inte alltid jobbar med det vi tycker om?! Jo, det ska jag berätta. För att kunna göra det behöver man själv ett liv och har man det när man jobbar 24-7-12-365 ?? Nej! Vi sliter och får en extremt dålig lön och tillråga på det höra, du är alltid så upptagen, etc.. Stå på er. Jag håller tummarna!!!!:banana:

OB och övertid är inte lagstadgat, det är något man får förhandla om. Såvida inte arbetsgivaren går under kollektivavtal och det redan är förhandlat.

Fast vad jag vet så har vi lagstadgad tid på 40 timmars arbetsvecka i sverige, om inget annat förhandlats in/bort. Dvs som arbetsgivare ska man inte schemalägga folk på tid utöver det, om det som sagt inte är uppförhandlat uttryckligen i anställningskontraktet?

http://www.av.se/lagochratt/atl/

Det är inte många singlar som har 4800kr kvar när boende och inackordering är betalt... Är du utbildad hästskötare på gymnasienivå eller på högre nivå?

Hyra: 5000kr
Helinackordering 4000kr
5000+4000+4900= 13900kr efter skatt...

Inte illa pinkat för ett första jobb efter skola! Plus att du får hålla på med det du älskar, många gör det gratis på fritid, ideelt....

Jag tycker att du skriver flera saker som jag absolut aldrig kan hålla med om...

1. Som ungdom ska man knappast ha lägre lön bara för att man är ung, tvärtom så har ju ungdomar ofta inga möbler annat än diverse hopplock och har en massa annat oordnat så dessa borde ju då snarare få ett extra bidrag så att dom får råd med sitt första hem.

Är det något som ska sätta nivån på lönen så är det hur man jobbar, LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE ska gälla alla och ingen ska diskrimineras pga av kön, etniskt urspung eller ålder (vare sig man är gammal eller ung :grin:).

2. I din lön på 13900 är det inte inräknat vare sig pension, sjukvårdsförsäkring eller inkommstförsäkring.
Alltså är dessa 13900 efter skatt totalt fel och motsvarar inte mer ca hälften av en normal heltidslön :crazy:.

3. Självklart ska man ha lön för sitt arbete, inte tusan programmerar datanörden gratis bara för att h*n tycker om att jobba med datorer och inte jobbar bankvd:n gratis bara för att h*n tycker om att göra affärer :confused:.
Att man råkar tycka jobbet i sig är roligt är bara grädde på moset - vilket knappast ske ses som någon form av lön.

4. Många av dessa kriminella svartjobb som stallslav innebär ständig beredskap och är alltså inget heltidsjobb - heltidsjobb är 160 h i månaden.
Ska det jobbas 700 timmar i månaden så ska lönen vara därefter dvs minst 5 ggr högre..

*knapplån*

Håller med EmelieR som tidigare skrev "sök dig utomlands".

I Sverige är det dåliga löner överlags eftersom det alltid finns någon ung tjej/kille som kommer acceptera det och slita häcken av sig ett tag. Att man dessutom är utbildad hästskötare spelar ingen som helst roll. Enligt mina erfarenheter har dom som INTE haft utbildning varit bättre än dom som har haft det.

Jag jobbade i Sverige i några år, och åkte sedan utomlands. Hade 4 gånger så mycket lön, och jobbade inte ens hälften så hårt.

Det du konstaterat har ju konstaterats av hästutbildade sverige rent allmänt, dvs att de facto får man bättre lön och utdelning utomlands.

detta blir då ytterligare en reaktion från min sida på hur oproffsigt sverige bedriver sin verksamhet i form av utbildningar och framtida arbetsstab. Att sitta och godkänna studiemedel på hur mycket hästrelaterade utbildningar som helst, för svenska skattemedel, och inte ta tag i eller uppmärksamma problemet med avsaknad av lagstadgar och volymen på svartjobb pga mättad marknad i relation till utbildningar, för att sen skänka iväg denna arbetskraft till utlandet, är ju skadalöst. Återigen, det är svenska skattepengar som bara skänks till både svartmarknad och utlandet. Helt värdelöst korkat!

Rent krasst så tror jag det är många som inte har så mycket som 4800 kr kvar då häst och boendet är betalt. Tveksamt om jag själv har det efter 3 års högskoleutbildning och närmare 20-års arbetslivserfarenhet.

Håller med dej om att det är en slavlön! Jag har utbildat mej till hästskötare för många år sen(Strömsholm)och som vi alla hästfolk vet är det ibland,eller ofta,inget 8-4 jobb.Det kan vara en kolikhäst som måste ut å gås med efter arbetstid(då säger man inte nej)eller hovslagaren kommer inte förrän kl. 5,ställ upp å va här då! Jobbade i ett antal år på en av Sveriges största travbanor,oj oj oj,där kan man snackas om slavarbete! Rädd var man med för stallchefen som den "rookie" man var så då gjorde man ju allting dom bad om.Man ska väl kunna leva på att vara hästskötare?

Rent generellt dock om man måste generalisera,har jag uppfattat det som det dock är mer etablerat med vitjobb inom travet, fackliga avtal osv osv, än andra hästskötar jobb?

ang. hästar som får kolik och oförutsedda akutfall osv, sånt skulle jag nog förutsätta att det kan tillhöra jobbet när man har med djur att göra på heltid och jobbar med dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka