Slåttermaskin till häst efter ATV

Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Jag är en av de 100! Jag kikade på den och kom fram till att "så kan man ju också göra, smart". Typ.
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Haha, :) Välkommen in i tråden

Visst var det en kul ide, jag funderar på om det skulle vara värt att luska reda på en gammal slåtter och prova.
Har haft funderingar på betesputs men de kostar ju en del om det ska vara något rejält, en gammal slåtter borde man väl kunna få tag på bra mycket billigare :)
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Men om man har en gammal slåttermaskin och häst ska man väl inte behöva ta till sådana metoder? Det behövs ju inte direkt en ardenner för att orka dra en sån där, och då behöver man inte vara två personer.

Jaja, jag vet att det krävs en hel del för att köra in en häst, men jag tycker det är lite märkligt att man inte ens funderar på att t ex använda hästen till att harva/sladda ridbanan och liknande.

Filmen fick mig i alla fall att komma ihåg hur fantastiskt det var att få lov att köra själv och hur jobbigt det var att stå med hela vikten på trampan och i alla fall nätt och jämnt klara att väga upp kniven i vändningarna! Det var många år och förmodligen ännu fler kilon sedan!
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Ja, de kan ju inte vara svårt att hitta... en köpesannons i lokaltidningen kanske? Klart man kan använda häst, men ibland har man som jag ingen häst utan "bara" en fyrhjuling ;-)
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Det är ju bara för att folk är för dåliga på att köra in sina halvblod och andra "ridhästar" ;)
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Fast dom börjar bli allt ovanligare...

Just den på filmen är ju en liten enbetsvariant, finns ju även större för par.

Hur är svårt är det att få tag på knivar och andra reservdelar till dom ?

Det är ju en intressant fråga, många delar är ju i gjutjärn och dom är ju svåra att tillverka själv eller att svetsa om dom går sönder.

Du borde kanske försöka få tag på två likadana så att du kan få tag på reservdelar.
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Grene har knivblad till många maskiner. Finns ju mått där så man kan ju jämföra om det passar. Fanns lite knivhuvuden också.
http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_-135_-13271_-1940_Knivblad
Leta upp en återförsäljare:
http://www.grene.com/shop/action/page_127_12000

Det är en riktigt seglivad konstruktion. På 1970-talet slogs den ut från höproduktion men de används i skördetröskors skärbord.
1828 lär vara startskottet i Amerika för slåtterbalken. Under 1870-talet tog det fart i Sverige. På 1930-talet kom så en viss förändring av konstruktionen då kuggväxlarna byggdes in i täta oljebad. Annars ska oljekannan vara med och dränka ner den.
När traktorer gjorde sitt breda intåg så kunde man som enklast sätta drag på slåttermaskinen eller köpa till lyftjärn så den kan lyftas upp med trepunktslyften i traktorn. Det fanns också kraftuttagsdrivna bogserade slåttermaskiner men absoluta toppen var de helt burna maskinerna som drevs av kraftuttaget och med stenutlösning så balken vek bakåt. Allra bäst med dubbelknivar (jobbar mot varandra, tillåter högre hastighet och grövre växter). Men sen var tiden förbi i storskalig höproduktion, maskiner med roterande knivar tog över. Uppgifter hämtade från "Från stall till maskinhall", Rolf Larsson.

En betesputs sönderdelar (förhoppningsvis) det som den slår av och ger bättre återväxt. Att bara slåttra av och låta det ligga täcker ju marken. Om man nu inte väldigt ofta men då har man nog i tid och driftspengar (ATV) spenderat mer än med betesputs.
 
Sv: Slåttermaskin till häst efter ATV

Men om man har en gammal slåttermaskin och häst ska man väl inte behöva ta till sådana metoder? Det behövs ju inte direkt en ardenner för att orka dra en sån där, och då behöver man inte vara två personer.

Man ska ju ha rätt häst som klarar av ett sådant arbete också :)

Ingen av mina stora hästar har psyket för ett sådant arbete. Möjligen minishettisen men det blir nog lite väl tungt för henne .
 

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: MJLee
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: L(i)FE
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 916
Senast: MML
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 045
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp