Slarvigt avlämnande vid apportering?

Sv: Slarvigt avlämnande vid apportering?

Om du sätter henne med apporten i munnen ett par meter ifrån dej, backar bak samtidigt som du lockar henne till dej, skyndar dej att ta apporten av henne innan hon släpper den, fungerar det?

Jag skulle inte pröva att göra såhär, risken är då större troe jag att hon kommer att släppa den tidigare och tidigare. Jag har sett detta fenomenet, föraren kastar sig fram mot hunden för att ta dummyn innan hunden hinner släppa den. Man vill ju ha in hunden till sig, den ska ju lämna viltet/dummyn/apporten till föraren. Liksom bjuda föraren på föremålet.

Jag skulle nog göra som andra redan skrivit, dela upp det. Träna på själva fasthållandet. Till att börja med när hon sitter vid din sida, utöka sedan med att ha henne att gå vid din sida i koppel med dummyn i munnen, sedan lös jämte dig.

Sluta med godiset tror jag, för din hund så ska själva apporterandet vara belöningen.

Lycka till! Visst är det härligt att träna jakt?! :bump:

Menar du verkligen tvångsapport eller menar du lydnadsapport?
Det är faktiskt stor skillnad på de olika metoderna.

Tvångsapport ska ingen okunnig försöka ge sig på. Det är en metod som kräver en sådan kunskap och tuffhet att den metoden endast ska användas under ledning av vissa instruktörer som verkligen kan metoden.

Lydnadsapportering är också en metod som man bara inte ska ge sig på utan att verkligen ha fattat vad man gör. Risken är att man gör fel, skrämmer hunden och sedan är allt förstört. Lydnadsapporteringen är effektiv, men inget halleluja som man gör på en kvart och sedan är det klart. Det kräver kunskap och envishet, lugn och framför allt konsekvens.
En lekapportör som slarvar kräver i regel en lydnadapportering för att bli bra, men gör det under ledning av någon som verkligen kan metoden. Vänd dig till någon fågelhundsdressör, eller någon kunnig jägare med st. fågelhundar, de brukar i regel kunna detta.

Tvångsapportering tycker jag du ska glömma helt. Den kräver så pass mycket våld på hunden att jag tror inte du kan klara av den metoden.

Köp Landins film, Så tränar jag min valp, där kan du för en billig peng få bra tips om apportering.

Jag antar att delar av svaret inte var riktat till mig?

Tvångsapportering är för mig apportering med tvång, dvs. att man trycker in apporten i munnen på hunden och hjälper den hålla kvar. Man lär alltså inte hunden ta apporten självmant. Jag vet inte vad du syftar på när du säger lydnadsapportering, har aldrig hört begreppet förut. Kanske jag blandar ihop något här, berätta gärna skillnaden.

Hur som helst så är ju vår poäng till Rotterö lika, då vi säger att det är en metod som kräver god kunskap. Och eftersom det uppenbarligen inte fungerar tycker jag antingen hon ska fråga någon om hjälp, eller köra på en mer lekfull inlärning där det inte blir, som med lydnadsapporteringen där du sa: "Risken är att man gör fel, skrämmer hunden och sedan är allt förstört."

riktig tvångsapportering är något annat än det du beskriver. din variant kallar jag lydnadsapportering.

Vid tvångsapport så vrider man om halsbandet, ofta med örat i kläm till dess att hunden gapar och skriker, då sätter man in apporten och ser till att hunden håller kvar. Efter x antal gånger så gapar hunden för att undvika smärtan och då är man en bit på vägen.

Vid lydnadsapportering så lägger man handen över ögonen på hunden och petar försiktigt upp munnen med tumme och pekfinger och sedan sätter in apporten. Det är en väsentlig skillnad och det är få hundar som är så hårda att de kräver tvångsapport.

Lekapportörer har sällan ställts inför de krav som erfordras för att bli säkra apportörer, de börjar slarva eller vägra och då måste man börja om med lydnadsapportering för att få ett bra resultat.
Ska man bara ha apporteringen för skojs skull så kan man nöja sig med lekapporteringen och acceptera att hunden har vissa brister.

Jag fick lära mig på brukhunds klubben med förra hunden. Att sätta hunden uppna munnen försiktigt . Lägga apportten där. I några sekunder då sa man loss. Så ökade man det. Min förra til kunde detta gör bra. Men hon va lite äldre vid första träningen.
Men denna tjej som jag har nu är inte så intresserad av detta.

Men hennes syster går för en tävlings ledare och tränar. De gör också så här.

Men jag kan givet vis leka in detta. Men får man inte en hund som tuggar på apporten då?

Hur gammal är hunden?

Jag tycker att det låter som om du kör lite med lekapportering. Det är kravet som fattas. Och nu snackar vi inte tvångsapportering utan kravapportering!

Men först och främst så tycker jag precis som vissa tidigare skrivit att du bör träna hållandet mer. När hunden sitter och håller i apporten ska du kunna vara där med handen och röra/dra lite i apporten utan att hunden skall släppa. Enda gången hunden får släppa är när du säger loss.

Kom sedan ihåg att det mesta av berömmet skall vara när hunden har apporten i munnen. Så, mycket beröm när hunden har apporten i munnen och ett lite lugnare "bra" "duktig" när hunden släpper på kommando. Nu gör din hund precis som du säger i ett inlägg, släpper apporten för att fortast möjligt få godiset som brukar komma på slutet när hon har spottat ut apporten.;)

Hon blir två år i juni. Hittills har all apporteringsträning varit med betoning på lek och lust, inget krav alls. Jag tror inte heller att jag än kan ställa krav på att hon ska hålla i apporten hela vägen in till mig eftersom hon inte tycks fatta att det är själva avlämnandet som är den viktigaste biten egentligen. Hon tror bara att hon ska kuta in, leta upp, kuta tillbaka med dummyn - få godis.

Men jag ska ut och testa ikväll på att tona ner mig själv när hon kommer med apporten samt framför allt träna på hållandet när hon sitter still för att se hur hon gör då. Och ja, godiset lägger jag bort. :) Tack för tipsen!

Sen vet jag inte riktigt vilka av svaren i tråden som var riktade till mig och vilka som var till Rotterö då man svarat på knappar än hit och än dit, men intressant läsning är det iaf.

*trådrånar*

Klurar ju som sagt på att lydnadsträna min lapska "på riktigt" och då bör ju även apportering läras in på ett korrekt och bra sätt.

Vid vilken ålder är det lämpligt att börja och vilken teknik/metod är bäst för att få in momentet, så att hon sedan utför det med glädje?

Jag tycker jag varit klar i adresseringen när jag svarat på Krasus och hans rekommendation om tvångsapportering.

Felet som många gör är att de stressar upp hunden med godis och/eller en massa olika leksaker. Apporteringen ska ske när hunden är lugn och sittande alldeles intill benet. Sätt in apporten, låt hunden hålla några sekunder och ta sedan apporten. Hunden ska stöttas under hakan samtidigt som man berömmer/klappar den på halsen. Ta inte i apporten direkt utan först efter klapp på halsen. Detta övas OFTA, många gånger under varje dag, en par gånger i taget, hela tiden med samma kontroll. Efter att ha tränat att ta apporten sittande så får den ta den på någon decimeters avstånd som sedan ökas. Efter några veckor så börjar hunden självmant att acceptera den och då ska den tränas att bära apporten. Efter ytterligare ett tag när hunden säkert bär apporten utan att släppa så kan man låta hunden börja hämta apporten på kort avstånd med absolut kontroll på att den bär och ej släpper. Kravet är att den absolut inte får vägra eller släppa, då är det bara att gå tillbaka, för då har man gått för fort fram.

Det tar tid men felet är att alla har för bråttom och tillåter slarv och stress, alltså felet är i regel förarens och ej hundens.

Jag rekomenderar verkligen den filmen Pangare skriver om. Där får du verkligen veta hur du ska gå tillväga med apportering.
Visst finns det många sätt att gå tillväga. Men när man ser resultatet på valpar som inte är så gamla, då förstår man att detta är ett av de bästa sätten.
Ja, jag är så impad..

Det var ingen pik till någon så du behöver inte ta illa upp.

Bra beskrivet i ditt senaste inlägg hur man gör rent praktiskt. Det ska jag testa. Vad är det för film som rekommenderas? (enligt Grana av dig)

Kan ju säga hur jag gjorde med min grabb för att han skulle gilla appprtbocken, i hans huvud är det bara vilt som gäller. :mad:

Han vill alltid bära på ngt när jag kommer hem efter att han varit ensam och då gjorde jag så att jag hade bocken på hatthyllan och så fort jag kom innanför dörren så stoppade jag in den i munnen. Detta höll vi på med i ett par månader, nästan dagligen och nu är bocken skitkul!!

Själva "håll fast" ordet, som jag tycker man ska ha, kan du nog börja träna direkt med valpen.
Sedan kan jag inte riktigt svara på vilken metod du ska använda, det är ju så individuellt.

Han vill alltid bära på ngt när jag kommer hem efter att han varit ensam och då gjorde jag så att jag hade bocken på hatthyllan och så fort jag kom innanför dörren så stoppade jag in den i munnen. Detta höll vi på med i ett par månader, nästan dagligen och nu är bocken skitkul!!

.

Smart :)
.....

kl

Tillägger att vi började med apporteringsträning direkt när valpen kom hem. Börömde alltid när den bar en leksak och den blev ju jätteglad och kom springande rakt i famnen på en och fick då ennu mer beröm. Tog väl inte mer än nån vecka så började hon hämta allt hon hittade åt oss. Vid 3-4månaders ålder började vi öva med dummy och så småningom slutade vi bli överförtjusta när hon hämtade alla strumpor, leksaker osv. Det fungerade bra för oss.

Det är en naturlig början som du beskriver. Problemet är att hundar är olika och skillnaden mellan en lekapportör och en pinnidiot är hårfina. Är hunden verkligen naturligt apportintresserad så får man vara försiktig, får man fram en pinnidiot så blir man lätt vansinnig, de apporterar då allt som finns och finns det inget så hämtar man eller biter loss något att komma med. Detta vet jag väl eftersom min första hund älskade att apportera och alla i omgivningen älskade hunden som outtröttligt sprang på allt som kastades. För oss i familjen blev det en veritabel plåga.

Jag låter själv min hund leka och bära, men är försiktig till dess jag verkligen sett hur hunden reagerar. När valpen vuxit till sig lite då börjar jag med lydnadsapportering för då vet jag vad resultatet blir och får en hund man kan lita på.

Men hur man nu än vill träna så slarva inte med avlämningen. Byt inte mot godis eller någon leksak, det får i regel till följd att hunden släpper på vägen fram eftersom godisen var målet för hunden, inte att bli klappad och smekt och få beröm innan den fick lämna av. Ta inte i apportföremålet direkt utan vänta och klappa hunden ordentligt först så att den verkligen känner att den varit duktig, innan man tar apporten.

Jag tycker jag varit klar i adresseringen när jag svarat på Krasus och hans rekommendation om tvångsapportering.

Va? Menar du mig? Jag har verkligen inte rekomenderat tvångsapportering. Men jag kanske har missförstått något här...?

För övrigt är jag inte en han.

Sen har jag tydligen blandat ihop begreppen. Jag har lärt mig en annan betydelse av tvångsapportering än den du förklarar. Mitt begrepp av tvångsapportering är samma som ditt med lydnadsapportering. Nu vet jag skillnaden.

Som Karin B. skrev så är det ju också väldigt individuellt vilken metod man ska köra beroende på hur hunden är. Jag kan bara svara för de hundar jag har tränat och de har fått väldigt bra apporteringar, fasthållande och avlämnande med en mer lekfull inlärning. Jag använder mig varken av godis eller andra leksaker, utan gör jag apporten till det som är spännande och det ska vara kul att ta upp den. För mig är glädje bland det viktigaste, men sen kör jag ju också lydnad och inte jakt. Självklart ska leken plockas bort succesivt och ersättas med mer krav, men nu pratade vi ju inlärning.

Jag har nu testat på att träna hållandet genom att använda mig av den metod du beskriver i ett tidigare inlägg här i tråden och jag kan redan nu se att det är helt rätt väg att gå! Kan notera två saker direkt som är kanon.
Dels att hunden beteer sig på ett mycket blidkande sätt när jag sitter på huk bredvid henne och milt smeker henne på halsen samtidigt som jag lågmält berömmer henne (undviker att titta rakt på henne) - hon vänder bort huvudet, sänker öronen lite och viftar försiktigt på svanstippen. Så det låg nog mycket i att hon släpper apporten för tidigt vid inlämningen för att inte vara "påflugen" genom att gå i närheten av mig med ett föremål i munnen-jättebra att veta!
Dels också att intresset för själva apporten ökade. Mot slutet av promenaden när vi gjort denna övning fyra gånger, med jämna mellanrum, så sög hon verkligen efter den! Det blev ett privilegium att få sitta och hålla apporten. :D

Tack för tipsen, det här ska jag def. fortsätta med. :)

Du kan få låna min dvd-film om du vill. Där gör de som Pangare skriver, och man får se hur smidigt det går.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka