Slarvigt avlämnande vid apportering?

Skogstrollet

Trådstartare
Hur ska jag göra...? Hunden är kanonfin på apporteringen; snabb, smidig och mycket arbetsvillig. Men hon släpper alltid apporten innan hon kommer fram till mig. Ibland så mycket som ett par meter innan och ibland rätt på tårna på mig.

Hon är superivrig in och jag misstänker att hon så gärna vill ha sitt beröm/lek/kel/godis att hon helt enkelt släpper taget i ren iver. Så jag försöker tona ner det hela lite, men det resulterar bara i att hon släpper dummyn och sedan svansar runt "ge mig, ge mig, ge mig...!!" :D

Har testat att ge henne apporten och berömma när hon håller den, för att liksom befästa att det är själva hållandet matte är ute efter, inte rejsandet och kastandet med apporten. Men hon verkar bara jätteförvirrad när jag gör så.

Vi börjar vår fortsättningskurs i apportering (jakt) på söndag men jag är för ivrig för att vänta tills dess.

Nån som har något bra tips?

Sv: Slarvigt avlämnande vid apportering?

Kanske ska tillägga att jag är rätt grön på det här, vi gick en grundkurs i våras men då behövde jag så mycket hjälp med vardagslydnaden att själva apporteringsträningen blev nedprioriterad.

Tränar mest linjetag just nu för att dels befästa "dirigeringen" rakt fram samt pipsignalerna.

Har tränat mycket sök tidigare - funkar jättebra. För bra nästan, nu slår hon igång sökmotorn direkt. Just därför fokuserar vi på linjetag nu.

Själva avlämnandet har jag hittills inte bekymrat mig så mycket för då jag mest varit intresserad av att få till ett samarbete och en aktivering av hunden. Men nu har mitt intresse väckts och jag vill göra det här ordentligt...! :)

Min lilla är precis likadan:D
Hon är verkligen laddad och kutar iväg som ett skott när hon får kommando, men ofta släpper hon den i farten någon meter eller två ifrån mig och vill ha belöning.
Då säger jag bara "apport" en gång till och så kommer hon på "justdetja! jag skulle ju ha med mig den där hela vägen" :D
Då springer hon och hämtar den igen:)

Hej!

Jag skulle försökt att aldrig belöna när hon bara släpper den, utan bara när du får den i handen.

Testat att bara springa ifrån henne, och snabbt vända dig om och ta apporten, och sen belöna?

Äsch, jag vet inte! :)

Jag hade gått tillbaka i träningen och bara tränat håll fast. Inte kastat och inte att hon ska hämta, bara hålla fast. Beröm och klapp när hon håller, men inget godis/leksak eftersom hon förväntar sig det.

Om du sätter henne med apporten i munnen ett par meter ifrån dej, backar bak samtidigt som du lockar henne till dej, skyndar dej att ta apporten av henne innan hon släpper den, fungerar det?

Eller om du bara kastar apporten, låter henne hämta den som vanligt och sen vänder om och springer när hon är på väg in?

Så kan det vara så att hon inte vill komma med den hela vägen in för att det känns provocerande för henne.
(att komma rakt emot någon med något i munnen är ju inte så naturligt)!
Så tänk på ditt eget kroppsspråk, att du inte står lutad framåt och vänt rakt emot henne!!

Ett annat alternativ (som jag inte skulle prova förrän allt annat är testat) det är att sätta apporten i ett långt snöre. När hon kommer till de avståndet då hon brukar släppa den så "kampar man in" hunden med bocken/dummyn i munnen.
Dock så kan man få en del bieffekter av den metoden.

Har testat att ge henne apporten och berömma när hon håller den, för att liksom befästa att det är själva hållandet matte är ute efter, inte rejsandet och kastandet med apporten. Men hon verkar bara jätteförvirrad när jag gör så.

Så skulle jag göra. Inte genomföra hela apporteringen utan dela upp den i olika delar. Här behöver ju du träna på slutet. Be henne hålla den till du ger tillåtelse att släppa, sedan när det funkar börja med att bara låta henne springa in mot dig en kortare sträcka med apporten och sedan lägga ihop allt igen.

Testat att bara springa ifrån henne, och snabbt vända dig om och ta apporten, och sen belöna?
Eller om du bara kastar apporten, låter henne hämta den som vanligt och sen vänder om och springer när hon är på väg in?

Ja jag testade det i början, men det gav inte rätt effekt. Hon blev snabbare in eftersom det blev roligare att jaga matte, men fokus på apporten försvann och den hängde liksom bara med i mungipan i leken.

Om du sätter henne med apporten i munnen ett par meter ifrån dej, backar bak samtidigt som du lockar henne till dej, skyndar dej att ta apporten av henne innan hon släpper den, fungerar det?

Nej det funkar inte, har testat. Då tänker hon inte på apporten, utan ska bara efter mig.

Så kan det vara så att hon inte vill komma med den hela vägen in för att det känns provocerande för henne.
(att komma rakt emot någon med något i munnen är ju inte så naturligt)!
Så tänk på ditt eget kroppsspråk, att du inte står lutad framåt och vänt rakt emot henne!!

Satt och klurade lite och kom fram till att det är nog precis så jag gör. Jag är så koncentrerad på apporten själv att jag nästan står och muttrar "kom igen, håll i den då, ja ja, hela vägen..." Om jag däremot struntar i apporten och bara hukar mig ner och berömmer hunden så håller hon faktiskt kvar den.

Det är nog som Grana och AnnikaW säger, jag måste träna på hållandet separat ett tag.

Jag har ett annat problem
Min tik 10 mån vill absolut inte ta aportbocken i sin mun. Jag har gjort som alla säger. Men hol lägger sig ner och försöker krongla sig loss
tipps tack

Vad menar du med att hon lägger sej ner och försöker krongla sej loss??

Jag har börjat med att sätt in den i munne och be henne hålla fast.Men när hon får in den i munnel lägger hon sig ner på golvet. Vill inte ha den i munnen.
Vi har inte hållit på så länge med detta. Men jag vill ju ha henne sittande då vi övar. Kan inte ha henne liggande .

Jag lärde in apporteringen baklänges på Selma, då vet hon att belöningen alltid kommer på slutet.

Började med att ha henne sittandes bredvid mig (hon kunde redan fot), satte apporten i munnen på henne, sa "loss" och belönade. Efter ett tag la jag apporten en bit bort så att hon fick hämta den, då visste hon ju redan att hon skulle sitta bredvid mig och vänta på loss innan belöningen kom.

Jag skulle råda dig att sluta med tvånget. Låt henne upptäcka att apporten är rolig. Börja med att belöna något så enkelt som att hon tittar på den, och öka sedan succesivt med beröm när hon nosar på den, kanske tar i den lite lätt osv. Tvångsapportering är för mig ett andra alternativ när man inte kan lära på annat sätt, men din hund är så ung ännu så jag skulle prova med att göra apporteringen till något nytt och spännande. Hur är hon med föremål annars? Är hon intresserad?

Om du ska köra med tvångsapportering så kan du inte låta henne slingra sig, utan sätt henne, vänligt med bestämt. Ha henne kanske kopplad om du inte kan få fatt på henne annars.

Jag skulle också fokusera mer på att träna själva fasthållandet och inte hämtandet/avlämnandet.

Lek med apporten/dummyn själv i två veckor. Ha hunden lös och bry dej inte alls om den! Kasta upp dummyn och fånga den igen. Var glad. Dra den längs med marken men låt inte hunden få den!!

Efter två veckor så kan du dra dummyn längs med marken och när hunden tar den i munnen så berömmer du!

Om inte det lyckas så koppla hunden och gå förbi dummyn, om hunden inte tar den så fortsätter ni runt i en ring och går igen förbi dummyn. Tar hunden dummyn så berömmer du och går hela tiden vidare så att hunden inte hinner börja fundera på att leka eller riva dummyn!! Lycka till!!

Om hunden är ivrig, så lämna bort alla godis/lekbelöningar!! Hunden blir belönad nog av att få hämta en gång till!

Då hunden kommer till dej utan dummy, säg ingenting, sväng ryggen mot hunden och titta upp mot himlen. Hunden kommer troligtvis att söka din uppmärksamhet, men då svänger du igen ryggen mot den. Hunden börjar fundera varför du inte reagerar som vanligt, och förhoppningsvis kommer den på att dummyn fattas! Om inte kan du ge ett nytt kommando "hämta" fortfarande utan att titta på hunden eller svänga dej mot den! Lycka till!!

Jag skulle råda dig att sluta med tvånget. Låt henne upptäcka att apporten är rolig. Börja med att belöna något så enkelt som att hon tittar på den, och öka sedan succesivt med beröm när hon nosar på den, kanske tar i den lite lätt osv. Tvångsapportering är för mig ett andra alternativ när man inte kan lära på annat sätt, men din hund är så ung ännu så jag skulle prova med att göra apporteringen till något nytt och spännande. Hur är hon med föremål annars? Är hon intresserad?

Om du ska köra med tvångsapportering så kan du inte låta henne slingra sig, utan sätt henne, vänligt med bestämt. Ha henne kanske kopplad om du inte kan få fatt på henne annars.

Jag har fått lära mig att man skall lära in så här.
Det är att lägga den i munnen holla fast och sedan loss. Men hon tycker det är äckligt.

Hon är så där på att hämta grejer. Bättre nu. Hon har varit dålig öron inflamma tion + sken dräktig. Frisk nu. Hon är en annan hund. Kanstar jag en tennis boll hämtar hon och lämnar hon den i handen på mig. Men bara några gånger,sedan ledsnar hon. Hon har även en pipleksak som är kul.

Jag skall testa och se vad som hon gillar

Ja, det finns många hundar som tvångsapportering fungerar på. Men för mig är det som sagt ett andra alternativ. Jag ser hellre att hunden faktiskt tycker om apporten och tycker det är kul att hämta och hålla. Sen om man ska köra med tvång är det viktigt att man gör på rätt sätt. Om hon slingrar sig och lägger sig ner gör du troligtvis något fel. Be någon duktig visa metoden. Annars skulle jag övergå till att jobba med föremålsintresset överlag. Min tik var heller inte så glad i saker förut, men det har jag jobbat upp. Lekte massor och var jättebarnslig själv när jag t. ex. belönade med boll (försöker undvika för mkt godis). Nu tycker hon själv att boll som belöning är helkul!

Lycka till!

Hur gammal är hunden?

Jag tycker att det låter som om du kör lite med lekapportering. Det är kravet som fattas. Och nu snackar vi inte tvångsapportering utan kravapportering!

Men först och främst så tycker jag precis som vissa tidigare skrivit att du bör träna hållandet mer. När hunden sitter och håller i apporten ska du kunna vara där med handen och röra/dra lite i apporten utan att hunden skall släppa. Enda gången hunden får släppa är när du säger loss.

Kom sedan ihåg att det mesta av berömmet skall vara när hunden har apporten i munnen. Så, mycket beröm när hunden har apporten i munnen och ett lite lugnare "bra" "duktig" när hunden släpper på kommando. Nu gör din hund precis som du säger i ett inlägg, släpper apporten för att fortast möjligt få godiset som brukar komma på slutet när hon har spottat ut apporten.;)

Hur gammal är hunden?

Jag tycker att det låter som om du kör lite med lekapportering. Det är kravet som fattas. Och nu snackar vi inte tvångsapportering utan kravapportering!

Men först och främst så tycker jag precis som vissa tidigare skrivit att du bör träna hållandet mer. När hunden sitter och håller i apporten ska du kunna vara där med handen och röra/dra lite i apporten utan att hunden skall släppa. Enda gången hunden får släppa är när du säger loss.

Kom sedan ihåg att det mesta av berömmet skall vara när hunden har apporten i munnen. Så, mycket beröm när hunden har apporten i munnen och ett lite lugnare "bra" "duktig" när hunden släpper på kommando. Nu gör din hund precis som du säger i ett inlägg, släpper apporten för att fortast möjligt få godiset som brukar komma på slutet när hon har spottat ut apporten.;)

Hon är bara 10 mån. Så vi tränar bara på att ha den i munnen. Det är så äckligt tycker hon.

Men jag tog en liten leksak i dag . Den ser ut som en aport bock. Men mycke mindre.
Hon höllfast den och släpte på loss.
Så jag skall nog träna men den ett tag

Jag har haft hundar tidigare och detta har gått så lätt. Har gått kurser .

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka