Slarviga vägar!

anonymryttare

Trådstartare
Hej!
Jag har väldigt svårt att hoppa banor eftersom jag aldrig får till vägarna.
Hästen tar alltid genvägar och jag har svårt för att rida "rätt fram" efter ett hinder. Min ridlärare säger att jag måste förbättra mina vägar, men jag får aldrig veta hur? Hur gör man liksom för att få bra vägar. När jag hoppar bana är det mer hästen som bestämmer vägar och inte jag!
Tack på förhand
 
Sv: Slarviga vägar!

Det är väl lämpligt att du börjar vara tydlig med att du styr hästen.
Tänk dig vägen, och följ den.
Låt inte hästen bestämma vägen.

Förresten. Det kan nog se lite snorkigt ut som jag skrev, men så är det inte menat.
 
Sv: Slarviga vägar!

Lägg volter före och efter hindren, halter, fram/bakdelsvendingar mm utefter din tänkta ridväg. Då stör du hästens tankar om egen väg till nästa hinder och han måste koncentrera sig på vad du vill istället.

Varje gång han försöker bryta in från "din" tänkta väg lägger du en volt åt motsatt håll.
 
Sv: Slarviga vägar!

Hästen ska inte bestämma vägen, den ska aldrig veta vad som händer härnäst men vara följsam och uppmärksam för vad du än styr på.

Nej inte enkelt om man inte har en häst med förtroende för en, men är du konsekvent i din ridning, och fullföljer din väg(som du sett ut, inte hästen) då blir det så småningom enklare att få till en balanserad och bra väg oavsett om du hoppar bana, tidrt dressyr eller bara rider rakt fram.
 
Sv: Slarviga vägar!

Volter är bra. Håll yttertygeln sträckt och forma hästen runt innerskänkeln när du svänger. Titta dit du ska. Lite koner på banan kanske kan hjälpa till med att få bättre vägar så du rider rakt fram där du tänkt dig och svänger där du tänkt dig.

Om du har ett hinder/liten cavalettiserie eller liknande på medellinjen och rider rakt mot kortsidan kan du öva på att vända både åt höger och vänster. Har du sedan ett litet hinder i början av varje långsida så behöver du komma ut till kortsidan innan du kan vända upp och hoppa någon av dem, så du får extra träning där. Ta det gärna i trav först.
 
Sv: Slarviga vägar!

Det är DU och inte hästen som gör slarviga vägar. Det är DU och inte hästen, som ska bestämma vägen. Du måste spotta upp dig och koncentrera dig på ridningen. Rid mycket dressyr och gör saker på bestämda platser. Hästen får inte förekomma dig och lyssnar den inte, så rid vidare till annan bokstav, sten, buske, träsko eller vad du nu rider efter och upprepa, upprepa.

Vid hoppning, använd Koner (eller sockerbitar, eller hinderstöd, eller vedträd, eller träskor, eller en gammal tröja). Koner uppställda att runda, eller rida mellan, för att "påbörja anridning" mot nytt hinder.

Lycka till - och var bestämd och konsekvent.

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp