Slarviga border collie-ägare??

Timsetim

Trådstartare
Har reflekterat över det här med blandraser och upplever att border collie ofta är med i olika korsningar?! Senaste hårresande exemplet är bc och amstaff, utannonserad som omplacering. Vill inte tro att ägarna medvetet korsat dessa två. Men hur kan det komma sig att bc ofta är med i korsningar? Rymmer de oftare eller är det oftare bc-ägare som gör dessa val? Visst statistiskt sätt är säkert schäfer eller labradorer mer vanliga i olika blandningar, men de är också vanligare raser. Tja, detta är bara något som dykt upp när jag läst en del annonser här och var. Någon som har en bra teori?? ;)

/Timsetim

Sv: Slarviga border collie-ägare??

det har jag också funderat på. BC ingår ju i så många korsningar, speciellt om de har tre eller fler raser i sig...

En kompis bc smet och blev med valpar på det sättet men jag har för mig att hon fick göra abort (kan det vara möjligt!?). Men den där bc/amstaff var ju riktigt söt :p . Ofta är det ju tjuvparningar, var f.ö. själv lite orolig att tiken skulle ha blivit med valpar då vi hade en briard boende hos oss och jag inte märkt att hon var i löpen men som tur var så blev det inte så. Tänk er blandningen pitbull/briard :D Såg ett program på animalplanet då folk har med sina husdjur som kan speciella trick. Iallfall så var det en gd/pitbull med, den såg lite speciell ut om man säger så.

Min föräldrar har en korsning BC-Dalmatiner.
Den uppfödaren hade en kennel med dalmatiner uppfödning, tiken i fråga var parad med kennlens egen hane, den var dräktig o allt, döm om uppfödarens förvåning när valparna började tittta ut, inte alls några dalamtiner utan blandrasvalpar :D
De hade väldigt lika drag av grannens BC-hane *s*

I övrigt är det en mycket trevlig blandning,men som sagt, inte riktigt vad uppfödaren hade tänkt sig :D

Men varför har man inte bättre koll på sin löpande tik? Kan ju jag undra. Jag tror att många medvetet avlar blandraser och det är trist.

Jag har en liten teori som jag fick när jag läste på lappar lite överallt här.
"Valpar med egenskaper!" ... (vilken valp har inte egenskaper :confused: ).
Då var de BC och Terv - och jag fick intrycket när jag läste "puppar till salu" lapparna som denna brud satt upp överallt, att hon hade något emot både BC och Terv som de är och själv försökt få fram en superb superhund "Som passar till agility, spår och som soffkudde" :crazy: :smirk:

Det är väl så de tänker de som korsar medvetet, att raserna behöver varandra för att bli den ultimata hunden.
Inte för att de har något underlag för sin "avel" och knappast kunskap om vad de gör...

Sedan om det handlar om en tjyvparning så kan det hända vem som helst.
Jag var hundvakt en gång åt f.d. stallägarens schäfer som var inne i huset, jag fick instruktioner om att släppa ut henne efter jag ridit.
Hon berättade aldrig att hunden var i höglöp och så fort jag öppnat dörren så pep hon iväg i 180 knyck, ned till grannens spetsar i hundgård.
Det var ju bara att springa efter som en annan idiot -men nån hund hade hon ju kunnat hittat lös på vägen och blivit "kompis" med.
Det vet man ju inte.

Tjuvparning kan hända vem som helst. Men din fd stallägare gjorde fel som inte talade om att tiken löpte. När min tik löper så är hon inte lös i skogen. Hon går då kopplad hela vägen och så länge hon blöder + någon/några veckor till. Hemma är hon lös, men alltid under uppsikt. Löplinana navänds nu också mer eller mindre till henne när hon löper. Sedan vet ju jag att det här i krokarna inte finns en hanhund på flera km, bara tikar. Jag tycker att man har ett ansvar mot sin tik. Jag har inte tagit valpar på min hun och hon blir 5 till sommaren, skulle hon bli med valpar nu så ökar ju risken för livmoderproblem och det vill jag inte utsätta henne för. Klarar man inte av ansvaret för en tik så får man kastrera eller ha en hane!

Angående bc och terv blandning så tycker inte jag att just den korsningen var så farlig, de är ju båda vallhundar. Det finns betydligt mycket värre korsningar som det bara inte kan gå bra för!

Ja mitt ansvar var att släppa ut hunden, jag hade ju givetvis kopplat henne och gått en sväng istället om jag visste att hon löpte.

Min vovve är blandras mellan bordercollie och beaededcollie och det var en tjuvparning.

Jag lade upp en tråd om detta för ett tag (ganska länge) sedan eftersom jag noterade samma sak när jag letade hund. Ville ha en äldre omplaceringshund och det var många korsningar med just BC i, vilket jag sa att det ska jag absolut inte ha.

Gissa vad hunden jag köpte var för ras? Jo, en korsning BC/labrador/schäfer, fast det är en jättetrevlig hund. Mycket för att springa och motionera men annars lugn och snäll, en riktig klippa. Rätt knäpp mot andra hundar tyvärr men det beror nog mer på hans uppväxt. Så det kan ju bli bra, men varför det är så många korsningar med just BC i, det har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund X]En lättare border tik ganska liten växer sig inte så jätte stor. Som en mellan pudel i storlek. X]En lägenhet ej mitt i stan men...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka