Slarvig med benen.

Cinora

Trådstartare
Hej jag har en foderhäst, ett fullblod som är grymt duktig i hoppning. Problemet är att han gärna slarvar med bakbenen. Han river med andra ord när man hoppar på ridbanan.
Så jag skulle behöva tips och hoppövningar för heta,slarviga hästar :idea:

Jag själv har inte vant mig vid hans stora språng. Första gången jag äger stor häst :angel:

tacksam för svar kram Cinora

Sv: Slarvig med benen.

Hej ! De jag kom och tänka på är studs & bomövningar. Det är ju som lydnadsövningar:). Du kan ju sätta upp en studs på 3 hinder först sen kan du ju öka de :) och lägg ut travbommar och galoppbommar :). Kanske va till någon hjälp:P? haha.

Mvh D

Okej :) Tack så mycket :) Btw vad är det för avstånd för stor häst?

Okej :) Tack så mycket :) Btw vad är det för avstånd för stor häst?

Man måste prova sig fram men tog fram en tabell:) :

Antal galoppsprång 1 (kombination) 2 (kombination) 3 4 5 6 7

Avstånd i meter 7-7.5 ca 10.5 14 17.5 21 24.5 28

När jag hoppar studs så brukar de va mellan första och andra hindret ska man bara kunna ta en galoppsprång och de brukar väl ligga på 5-7 m beroende på häst sen mellan hinder 2 och tre brukar jag hoppa 3 språng och de är ca 17 m om jag inte har fel :o. MEn prova dig fram och ha de du anser/tycker är lämpligt för din häst:) eller fråga din tränare om du är osäker.

Mvh D:D

Jag har en maxad D-ponny som också är pigg och slarvar med benen i hoppningen. Jag har haft henne sen i december 08, hon lyssnar bra på mig, så det är inte det att hon drar eller ngt. Hon behöver inte ha kommit fel eller något på hindret, men endå så slarvar hon. Så jag skulle också behöva några tips för att få henne att bli lite mer rädd om sig och lyfta på benen :)! Lycka till med din häst :)!!

jag tycker kombinationer och studs är väldigt bra eftersom man tränar dom att lyfta snabbt och effektivt. Tycker de är en bra övning :) . Mvh D

Fundera lite på om du blir kvar i handen eller kommer efter i sitsen, du skriver att du inte vant dig vid hans stora språng. Det är jättelätt att störa en häst så att den river bak om man själv är minsta obalanserad eller blir kvar i handen i sprången.
Koncentrera dig på din sits i sprången och ta mantag och rejäl eftergift så du inte blir efter i sprången. Annars är ju studs och sådant bra övningar för att få hästen kvick i benen.

Jag flyger framåt när han hoppar :angel:
Jo jag vet att det är jättelätt att störa hästarna. Jag tkr han får jättemkt eftergift men jag ska vänja mig vid sprången och hans ägare sa att han slarvar med benen gärna :d men det är mkt mitt fel. har bara haft honom sedan den 8e juni

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Hej! Jag har ett dilemma med min donna. Vi har precis kommit igång efter sjukdomar till höger och vänster ( EHV osv ) och hon har...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Magnum
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka