Slår slint i huvudet på min häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cillaozantos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 241
C

cillaozantos

Min häst är världens snällaste men sista tiden har han börjat sparka ned folk när de leder honom dock inte varje gång men rätt var det är så sparkar han bort dem. Detta har pågått från och till i 7-8 månader. Häromdagen så gick han avslappnat och var lugn till att för första gången sparkar mot mig slänga till med huvudet och (riktigt nära huvudet) och slet sig. Det som är lustigt är att han har respekt mot människor, det räcker med att man höjer rösten så skärper han till sig går man emot honom så backar han. Det är som att något knäpper till i huvudet från ingenstans.
Det är en import häst med riktigt stora ärr överallt så vet ju ingen historia. När man rider honom är han som en prins. Han är kollad av kiropraktorer, massörer och veterinärer. På sommarbetet så blev han en ny häst då verkade han otroligt lugn och vara ute dygnet runt passade honom. Men tyvärr har jag inte den möjligheten.
Vad är detta? Lek? Jag vet inte ens om jag vill ha kvar han p.g.a av att det kan sluta i en riktig olycka snart. Det hade känns bättre om det var konstant men som sagt det kommer från ingenstans och går så fort det är otäckt. Han är bara 9år och jättefin. Kan man sälja en sådan häst eller ska man avliva den? Han är otroligt snäll i ridningen och i stallet men det är svårt när man står kollektivt och ca 10 personer hanterar honom med utsläpp osv. Det känns som denna häst kräver en viss pedagogik då han helt plötsligt "flyr" och sen händer ingenting på flera månader och då kan man gå ut och gå utan grimskaft och han följer som en hund!
Ni kan gärna spara på dumma kommentarer då jag redan mår väldigt dåligt då jag älskar den hästen väldigt mycke.

Sv: Slår slint i huvudet på min häst!

Är det samma häst som har/haft karprygg och problem med diffus hälta flera månader?

Skulle tippa på att det är något fysiskt fel då, han kanske tex blir stel i boxen och när han går så kan det "snärta till" någonstans. (på mig kan det tex snärta till i halsmusklerna ibland, känns som en blixt eller som att den muskel går av typ, och sedan är allt bara som vanligt)

När hästen först kom hade han karprygg och var sne i korset. Sedan har han haft hovbölder från och till p.g.a tappskor. Nu så har han stått länge just av en hovböld med en kanal upp i kötthoven men nu går han bra på benet.
Även om det skulle göra ont som du säger så borde han ju inte sparka på folk utan bara springa iväg men han ser alltid till att få ner personen brevid. Ska sätta igång honom nu igen hoppas det blir skillnad för nu har det skett ofta. Sen känns det inte okej ifall han "testar" människor med att sparka ner dem och sedan är som ett ljus och det händer allt från i gång i halvåret till flera gånger på en månad. Känns tråkigt då jag älskar hästen men tappar förtroendet till han.

Man förstår inte alltid allt hästar gör tyvärr, kanske får han för sig att det är människans "fel" att det gör ont, och att han upplever att han försvarar sig.

Vad jag vet så kan man inte "bota" karprygg? Frågan är om inte det där skulle undersökas vidare?

Sedan kan man ju tänka sig att en häst som är understimulerad och kanske har en dålig respekt för människor från grunden, kanske helt enkelt kan tänkas försöka "leka" ibland. Nu vet jag ju inte hur det ser ut, det han gör, men när man ser hur hästar leker i hagen så kan det gå nog så vilt till, och sånt är de ju byggda för att tåla. Men inte vi.

Jag förstår din oro, man vill ju självklart inte utsätta andra för fara genom att låta dem hantera en häst som kan bli farlig, samtidigt som det känns "fånigt" att kalla honom farlig när han bara gör det ibland.

Om jag var du skulle jag se till att få honom kollad ordentligt av veterinär, så att man kan utesluta smärta. Sedan skulle jag kanske ta hjälp av någon som är riktigt duktig på att läsa hästar, som kanske kan arbeta med din häst och kanske därefter kan ha några ideér till hans beteende.

Det är precis så jag känner!! Tack!!
Det var inte karprygg förlåt det var mitt fel kallar det jämt så men han var sne i korset. Nu är han jämn och fint.

Skulle han ha ont så skulle han bete sig såhär jämt men visst stelnar han till och det blir så ibland så borde det ju vara relevant att det är just musklerna.
Ska som sagt sätta igång han på allvar så han får "rensa" skallen.
Hoppas verkligen att inget mer händer nu på ett tag!

Den hästen ska inte ledas av folk som inte kan hantera den.

Att den får motion eller går på bete=trött häst ger ju mindre försök till att komma loss.
Den har ju stått o ackumulerat energi o hittar på ofog.
Det är dags att säga till var skåpet ska stå.

Jag måste för ovanlighetens skull hålla med ;)

TS: det är nog bäst att så få som möjligt hanterar hästen tills att läget stabiliserats. Du har inte möjlighet att ha den på lösdrift?

Den hästen ska inte ledas av folk som inte kan hantera den.

Att den får motion eller går på bete=trött häst ger ju mindre försök till att komma loss.
Den har ju stått o ackumulerat energi o hittar på ofog.
Det är dags att säga till var skåpet ska stå.

Jag tycker det låter som att den tidigare t.o.m. bokstavligen fått stå i skåpet.

Drar ur en mening ur startinlägget: Det är en import häst med riktigt stora ärr överallt så vet ju ingen historia.

Så bara genom att läsa den meningen så förefaller all vidare information som väldigt lättförståligt,,

Tack alla för era svar! Helt ärligt så har jag tyvärr inte den kunskapen att hantera en häst som sparkar och visa vart skåpet ska stå. Det enda jag är bra på är att få han rädd och haja till men inte hantera och lära hästen tyvärr.
Han springer till hagen nu efter han sparkade ned den senaste så hon bröt armen. Fy så hemskt det var! Ska själv nu börja med kedja på han när jag tar in honom.
Idag longerade jag honom och så han fick bli trött för första gången efter denna hovböld. Då blir han matt i ögonen och känns mer foglig.
Eftersom det inte finns någon historik på hästen så blir det ju svårare att förstå sig på han eller vad som triggar igång det.
Eftersom han aldrig gjort något mot mig innan på 1,5 år så fick jag chocken!! Eller mer chock kanske man ska säga. Eftersom det går så fort när det händer så har man varit på helspänn sista dagarna och detta eldar väl säkert på det tyvärr.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra!! Sälja honom till någon som klarar av dessa hästar eller fortsätta kämpa......

Jag håller med övriga. Men vet du vad, det behöver inte betyda att du behöver sälja din häst. Du kan lära dig att hantera honom. Ta hjälp av någon som kan.

Jag skulle nog se det som en kombination av ett inlärt felaktigt beteende pga hans tidigare liv och en massa överskottsenergi. Alla hästar som är orastade riktar inte energin mot människor. Det är något som de behöver lära sig av med. Det är livsfarligt!
Men däremot så behöver problemet inte fortsätta eller vara lika stort om hästen rastas av rejält.

Problemet med hans beteende är att det inte går att fostra bort överskottsenergi. Så han behöver rastas för att sen kunna tränas. Det går inte att träna en häst vettigt i sk skarpt läge. Skarpt läge är tex då de redan är riktigt rädda a la panik eller i rejäl överskottsenergi. De är inte fullt mottagliga. Och risken att man skadar sig är större.

Att i nuläget(då hästen inte är igång och inte kan ridas fullt ut) ha hästen i kollektiv känns som en enorm och onödig risk.
Sannorlikt betingar hästen ingen större summa nu vid ev försäljning. Iaf inte om du är ärlig, vilket jag hoppas du är.
Kan du skicka den på rehab hos proffs hade jag gjort det. Rena rehabanläggningar kan ju också ofta ha hage, skrittmaskin, stall, ridhus etc mer i anslutning till varann. Så man ska slippa leda explotionsbenägna energiknippen som måste stå särskilt långa sträckor. Då slipper du oroa dig för skador på människorna. De har ju vana av att hantera den typen av hästar. Och vet vad de ger sig in på. Samt är försäkrade.

Hur ser hästens foderstat ut?
Hur gammal är den?
Går den själv i hagen eller med hur många kompisar?
Hur länge är de ute?
Hur stora är hagarna?

Självklart skulle jag aldrig sälja hästen utan att påtala hans beteende!! Det är ju livsfarligt att göra det!! Det är inte pengar jag är ute efter! Vill bara att hästen ska ha det bra och inte skada folk. Han är trots allt min bäste vän!!

Just nu står han på 9kg hösilage,1kg hö och ingen kraft. Stor hage med två andra kompisar. De kommer ut vid kl 7 och jag tar in runt 17,30.
Hoppas att det lugnar sig när jag får igång honom.

Men han har ju stått pga av skador men det måste han ju kunna för vad händer ifall han blir skadad så han måste stå längre? Man kan ju inte rida halta hästar men heller inte bli ned sparkad.

Jag är jättetrött efter en lång dag. Så jag uttryckte mig kanske lite klantigt. Jag förstår ju att du är ledsen. Och borde tänkt på det. Nu mest bara snabbskrev jag ett svar ang de punkter jag mindes.

Hoppas du inte tog illa upp.

Tyvärr kommer han kanske behöva stå igen. Men förhoppningsvis kanske man kan lära honom lite sätt att hålla honom på mattan då han inte är överladdad så pass att han inte är riktigt mottaglig. Då kanske det går att klara sig om han måste stå igen. Men det kan tyvärr vara en sån som blir rent farlig varje gång den står. Om man inte lyckas med träningen. Och heller inte har vant folk som hanterar den dagligen.

Jag har en häst i träning som blir lite lik din då han står. Han reser sig och snurrar runt snabb som attan och försöker sikta på sin matte då han slänger ut frambenen i resningen. Matten blir rädd. Det är det, bockserier eller tjurrusningar i full galopp. Han är väldigt explosiv. Så det går fooort!
Han har rehabats nu och inte fått tränas fullt ut. Då när han var överladdad fick han lite såna anfall. Bara en gång mot mig. Men många gånger mot stallpersonal och matte.
Avrastad är han som en liten rar hundvalp som traskar efter en överallt, gosig, lugn, allt man ber om gör han gärna. Helt underbar mao!
Hoppas din är en sån!

Er hage och utevistelser verkar ju inte vara alarmerande dåligt:p. Foderstaten helt ok.

Kan du inte testa ha honom på lösdrift då? Du kan ju se om han blir ok av att ridas. Han kanske behöver så mycket rörelse som lösdriften erbjuder? Gärna i stooor flock. Då får han mer mental stimulans med.

Min yngling går nu i en flock på 30 hästar på en enorm lösdrift. Han stortrivs. Han vill inte bo i låda.;)
Och att de är så många(harmonisk flock) är bra för hans huvud.

Det är okej! Vet att ni inte menar något illa. :)
Skönt att höra att det fanns fler hästar som agerar på samma sätt. Då är jag inte helt själv! Har tyvärr inte tillgång till lösdrift här det finns men då saknas ridbana och bra vägar.
Ska ta på mig hockeyutrustningen och fara ut till han nu! :laugh:

Tack igen för alla svar!!

För att hitta en bra lösdrift kan du lägga ut en "sökesannons" på blocket. Det finns säkert många bra lösdrifter i din stad men som inte själva annonserar om platser. Här där jag bor fungerar det så :)

Jag tycker det verkar solklart vara en häst med för mycket energi (den har ju stått en del säger du) samt att det ofta är dåligt för många hästar med kollektiv skötsel och många olika människor som ska leda och hantera dem. Vissa hästar klarar inte det där.

Det är inte hästarna det är fel på utan folket som hanterar dem. Den behöver inte ha ont eller annat alls, den behöver bara bättre ramar och färre människor och de som hanterar den ska ska var trygga.

Vi har tex haft en ponny som funkade hur fint som helst hemma hos oss men när den en kort period stod uppstallad med kolelktiv skötsel sprang den över folk och skrämde dem. En häst i vårt stall nu har varit som du beskriver i andra stall där ägaren hade den, folk ringde henne på jobbet för att dom inte vågade ta in hennes häst, (olika kollektiva stall) Nu funkar den hur bra som helst sen många år, den var lite bufflig först men problemen har nästan inte ens visat sej här och nu leder vem som helst hästen.
Min fröken hade aldrig funkat kollektivt alls. Hon känner av direkt vem varje människa är och vad hon tillåter dem att kräva av henne....
Ja det finns hur många exempel som helst. Kollektivstall är nog inte det rätta för din häst och den behöver nog mer stimulans dessutom.

Man ska inte behöva ha lösdrift för att hästar ska fungera i ett stall:eek: Stalla upp den där det finns folk som inte blir rädda och få människor som hanterar den så kommer det att lösa sej.

Senast ändrad:

Det är okej! Vet att ni inte menar något illa. :)
Skönt att höra att det fanns fler hästar som agerar på samma sätt. Då är jag inte helt själv! Har tyvärr inte tillgång till lösdrift här det finns men då saknas ridbana och bra vägar.
Ska ta på mig hockeyutrustningen och fara ut till han nu! :laugh:

Tack igen för alla svar!!

Nu har jag en häst som haft samma grejer för sig, och man får börja med att helt enkelt ta hand om hästen själv. Min fixar inte en massa främmande människor och absolut inte rädda människor. Kollektiv går inte.

Det finns skitbra välskötta stall med kunnigt folk där du kan stalla upp, eller som sagt en välskött lösdrift med lika kunnigt folk. Fördelen med lösdriften är att den får utlopp för en del av sin energi, om du inte rider så mycket i perioder.

Hur man praktiskt arbetar med sådant är främst att förekomma den. När det väl smäller går det skitfort, då är det svårt att hinna med något annat än att hålla sig ur vägen. Min kan man korrigera innan, men när han väl stressat igång stänger han av hjärnan helt - då är det meningslöst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 361
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 324
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka