Slår sig..

Silkisif

Trådstartare
Har en islandshäst med mkt steg- som slår sig i hagen. Visserligen har han bara gjort det två ggr, men detta har skett inom tre veckor:crazy: Samt har han tappat en framsko varje gång:crazy: fattar inte vad han sysslar med:confused:

Hur somhelst, jag vill inte ha skydd så han lär sig att det inte gör ont, men vill ändå ha det så att han inte skadar sig. Vad hade ni gjort? Vad tror ni han gör eg?

Sv: Slår sig..

Han kanske behöver skos annorlunda ?! Ev fördröja bakbenen (tyngre skor? ) eller snabba på överrullningen fram (tårikta). Har du tagit upp detta med din hovslagare ?

Du kanske kan prova med boots. Det kan hjälpa så att inte skorna trampas av i alla fall. Hur gammal är han? Jag tänkte om han växer?

Tack för svaren:bow: :bow:

Hovslagaren känner inte till detta fenomen, har satt på tappskon första gången men vet inte om svullnader osv. Han går utan en framsko nu...

Han är sex år, och håller på att växa i sin numera riktigt snygga kropp... Han har haft den fulaste exteriör man kan tänka sig (nåja) som unghäst.

Han är även "mobbad" i hagen, första gången sprang han igenom staketet så jag tänkte väl inte mycket mer på det. Han kanske hade varit livrädd och det då hänt en olycka.
Men andra gången var det helt lugnt och han gick med sin underbare kompis.. :confused:

Jag tycker du ska disskutera detta med din hovslagare först och främst. Ni kommer säkert fram till något bra beslut.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 628
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård