Slår sig på armbågarna

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mr Steven
  • Startdatum Startdatum
M

Mr Steven

Min nya häst slår sig på armbågarna när han går riktigt fort självklart har han armbågs skydd när han går fort och startar.(eller ja han gör första starten för oss på torsdag.)

Vad har ni för erfarenheter med sånna hästar?
Hur har hästen varit skodd mm

Har hört från vissa att dom ska gå:
Barfota (men på vintern funkar ju inte det)
Flappsula med tåsko
Tåvikter
Ta ner trakterna mm

Sv: Slår sig på armbågarna

Läste för ett tag sen om Mack Lobell i Nya Champion och han var ju en sånn.Så kolla i den!

Sv: Slår sig på armbågarna

Jag är ingen expert på skoning men jag kan dela med mig av det jag själv noterat. Hästar som har en sådan rund aktion att de slår sig på armbågarna har ju en mycket energikrävande gång, först och främst. Känner inte till många hästar på elitnivå med denna aktion?

Som du skriver är ju barfota att föredra, annars låga trakter med lättare skor. Boots är bättre än tåvikter då dessa kan förvärra. Kenvil som hade denna aktion tävlade barfota med boots, även Kejsare Sund gick med boots. Kanske inte till mycket nytta men alltid något...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 451
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 324
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII