slår med huvudet

S

Sellan

min häst slår med huvudet när vi galloperar, vissa gånger gör han det kanske bara en gång när vi rider å vissa HELA tiden.. han har inget "ont" i munnen(han är kollad för ett tag sen av tandläkaren), tror bara att det är "ohyfs" för att springa fortare, gör man ingenting så fortsätter han bara å slår med huvudet och tar man och rycker till i ena tygeln så kommer han av sig, studsar på stället å sedan snubblar :confused:
tar man spöet å petar han på rumpan varje gånge han gör så (PETA inte slå!) så blir han skit-arg och börjar toksparka..
vet inte riktigt hur jag ska få han å sluta, å min nuvarande ridlärare går det inte att prata med "det går nog över" är svaret på alla frågor :smirk:
kan tilägga att han varit ridskolehäst (i typ 5år) och har massa ridskolehyss för sig.. han är 17 nu, och en envis :devil: när han inte vill..

Sv: slår med huvudet

Jag tror faktiskt at din ridlärare har rätt. Fortsätt att träna så att han blir starkare så går det nog över. Rid ordentligt frammåt när han gör det, det är nog enda tipset jag kan komma på, att göra "affär" av det tror jag inte att man kommer någon vart med

har ridit honom nu i ett år nu, och han verkar inte ha några problem med att hålla uppe sig i galoppen, detta händer även då jag inte kräver att han ska göra nånting.. utan bara "rakt fram". han kan gå i kort galopp på liten volt i form om han vill, det är därför jag ser det lite som "trots"....

Har du kollat ryggen. tycker det e vanligt att de slår med huvudet då, särskilt i galoppen.....

Testa att ta av pannbanet eller ha ett extremt långt. Det är väldigt vanligt att hästar får skav och tryck av att ha pannband. Detta kan märkas speciellt när man galopperar då hästen måste arbeta mera och blodkärlen i pannan sväller. Har märkt stor skillnad på dom flesta som provat(inom alla grenar), mina galoppörer har slutat helt att slänga med huvudena efter att jag tagit bort pannbandet helt.

Lycka till! :)

! bra ide! har en tunn kedja med en "blomma" i mitten, han kanske störs av att det kanske "slänger/guppar", ska prova !

Det är vanligt att problemet uppstår när ryttaren inte följer halsens och huvudets rörelser.
Låt innerhanden följa med i en liten cirkelrörelse - sitt still själv.... du kommer att märka en enorm skillnad. Allt efter som hästen blir mer bärig blir det mindre och mindre rörelse att följa. :)

Jag läst nyligen den danske veterinären och alternativbehandlarens ( heter hon inte Ricke shultz) bok, hon menade att hästar ruskade å huvudet när det hade problem långt ner/bak i halskotpelaren. Jag önskade jag hade läst hennes bok tidigare... för jag hade en häst som din och han hade en allvarlig skada i sin halskotpelare.
han ruskade på huvudet i övergångar uppåt...

Om din häst svarar när du säger till, tyder det på att den upplver dig som orättvis. Gå igenom hästen noga hos veterinär.

Min tog det tid att hitta felet då då han inte hade några rörelseinskränkningar i halsen eftersom det satt så långt bak i halskotpelaren. Det var bara ren envishet från min sida som fick veterinären att leta vidare.

rent allmänt brukar hsätar som skakar på huvudet ofta ha probelm med nerver som blir klämda runt manken, men efetrsom din häst skakade på huvudet i övergången så tänkte jag på min. Men kolll sadeln noga också. Du skal få in en hand mellan sadel och häst i farmkankt även när någon sitter i sadeln. Trycket skall också var likdant uppifrån och ner det får inte klämma mer uppe eller nere

MVH SUS

Har du haft en massör som kollat upp hästen? Vetrinärer är väldigt bra på leder och skelett men muskler kan dom flesta inte alls. Dom flesta problem som dyker upp i leder kommer någonstans i från och för det mesta kommer dom i från musklerna. Eller att ryttaren själv har problem med smärta som överförs till hästen geonom snedbelastningar och fel sits. Jag själv som är massör rekomenderar att ryttaren själv går till en massör när man börjar märka att hästen inte fungerar.

Allt som Susan och Nizze skriver är rätt - men testa iallafall att rida rätt utan att göra det besvärligt för hästen...... Kostar inget, resultat omgående!

Har läst era svar! mkt intressant!

har en sadel med 37i bomvidd (största) och även när jag rider barbacka (vilket jag nästan enbart gjorde det första månaderna gjorde han så då också..

ska kolla upp å se hur det går! just nu verkar det som om han har blivit sjuk då han blev svettig av en skritt och 5min trav barbacka... *suck*

Vad har du för bett? Min häst gjorde så tidigare och fick alltid minuspoäng för orolig form. Bytte till ett bett med fasta ringar så blev han helt annorlunda. Förmodligen hade bettet nypt lite i mungipan. Inte så mycket att det blev några märken eller nåt, men tillräckligt för att han skulle tycka det var obehagligt.....

Har en häst på ridskolan som gör så när man kräver mer å hon blir trött.. Då gäller det bara att ha mkt ben å mjuk hand så att hon går fram emot handen så blir hon stadig.

Om det inte är din häst kan det ju vara svårt att påverka.. Men bettet å pannbandet kan ju ha betydelse.. Kan ju även vara pga något fel. Men är alltid svårt på ridskolor, som ofta behöver spara pengar å gärna drar sig för att ringa vetrinär om det inte är något tydligt fel..

Liknande trådar

Träning Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 071
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 753
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈