Slår med huvudet

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
Min häst har på senaste tiden börjat slå väldigt med huvudet när jag gör halt. Alltså hon slår det uppåt.
När jag står bredvid henne drar hon huvudet mot mig och så. Har även märkt att hon reagerar när jag trycker i nacken.

Är det tränset som är problemet tror ni? Det är ett vanligt rakt utan stoppning från treadstone.

Sv: Slår med huvudet

Jag skulle absolut inte tro att det beror på tränset, snarare i så fall munnen (d v s bettet/din hand).

Men det är just vid halt, även om jag släpper tyglarna och även när jag bytar bett..

Det kanske är dags för ett besök hos tandläkaren? En häst i mitt stall höll på så och det visade sig att hon var lite inflammerad i tandköttet och reagerade då bettet ändrade läge och kom emot det onda. Hon gned oxå gärna huvudet mot både folk och väggar för att klia det irriterade området.

Hade tandläkare ute för inte alls längesedan. Tandköttet är rosa och hon har inga tecken på sår. Kollade det idag. Jag bytade träns till ett remont och hon verkade lite mer nöjd med det.
Men jag ska ringa och prata med tandis och kolla vad de säger.

Var du hos en utbildad hästtandläkare eller bara en vet som kollade lite?
Det kan göra väldigt stor skillnad

Se till att du har en stadig hand och inte sitta och smådrar hästen samma sak när du leder.
Det du skriver om är ett vanligt problem och beror ofta på att din hand inte är stilla utan stör hästen.

Förr hade jag ingen stilla hand. Men nu har jag ju det. Eller ja inte helt stilla, men jag har kontroll över mina händer. Jobbar mycket med halvhalter och små kramar i tyglarna för att hästen behöver det annars hänger hon sig i tyglarna.
Det kan inte bara vara för att hon vill protestera? Alltså rena dumheter?

Hon har ju ont vid nacken. Det visar hon tydligt när jag trycker bakom öronen. Och därför frågade jag om det var pga tränset och då fick jag som svar att det inte var därför hon slog med huvudet..

Ska skaffa en padd och se om det gör någon skillnad.

Ont i nacken?

Ändrar hon höjd, form etc på huvud och kropp avsevärt i halterna jämför m under arbete? Eller sker några förändringar under arbete också? Går hästen alltid rakställd eller går den mer åt ett håll? Några skillnader som helst du kan komma på?

Kan ju vara så att hon försöker slå sig fri just i halten för att resten av kroppen inte är i rörelse och plötsligt kommer på "aj nu gör det ont" eller att det triggas extra just då tex för att inget annat fokus finns än det onda för att det inte händer så mycket.
Är det bara i halterna och tänder är kollade så låter det inte så troligt att munnen är problemet faktiskt..en häst m munproblem eller att man är för hård i handen brukar protestera mer konstant

Brukar ni ha ut ET eller liknande? Tänker mig om hästen är spänd i muskulatur eller något sådant som kan vara en orsak

Senast ändrad:

Det är bara i halterna. Hon slår lixom upp huvudet. Hon slänger inte runt utan bara rakt upp. ET har varit ute men då visade inte hästen något i nacken. ET visade dock hur jag skulle känna igenom hästen och när jag känner i nacken reagerar hon. Så hon har spänningar där, och det är dags för ett nytt besök av ET!

Det går ju att testa ett annat träns, jag upplever att min häst som vart lite spänd i nacken enligt ET blev mycket bättre efter att köpte ett träns med ordentligt vadderat och svängt nackstycke. Han känns även mycket mjukare och har blivit väldigt mycket lättare att tränsa, då han även varit extremt öronkänslig och därkring så beror det troligtvis på att trycket bakom öronen är mer fördelat.

Du kan ju alltid som någon skrev prova ett annat träns eller bara prova med ett "ludd" på nackstycket.

Men jag tror snarare att det kanske handlar om att den "går mot handen" i avsaktningen. Lite svårt att uttala sig utan att ha sett hur den beter sig, men har jag fel i att du har haft lite problem innan med din häst? och att det är nu som du börjat komma igång.
Bara för att en häst gör något annorlunda behöver det inte betyda att den har ont, det kan vara så enkelt att den har kommit på att om den gör si eller så så kommer den undan arbetet lite.
Men prova med ludd först och ta sedan hjälp av tränare om det inte släpper:)

Min har inte haft spänningar innan. Men det är inte heller förän nu hästen jobbar rätt. Hon har fått gå lite som hon ville tidigare. Har inte ringt ET än men jag ska göra det så hon kan gå igenom hästen. Reagerar ju som sagt när jag trycker där tränset sitter.

Sen blir det väl nytt anatomiskt träns!

Jo det har varit lite motgångar! Och börjar komma igång nu. Första gången hon slog med huvudet var när jag tränade för en tränare, då kommenterade hen att nu är hästen trött så då borde vi avsluta.. Sen har hon bara fortsatt med det även i början av passet. Men ska som sagt ringa till min ET så att hen kan kolla henne :)

Ja men precis, få henne genomgången och så. Har hon börjat få spänningar i nacken, vilket är fullt möjligt eftersom hon inte tidigare jobbat på rätt sätt så får man ju göra något åt saken. Och ett anatomiskt träns är guld värt! Jag har redan samlat på mig två st :')

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023