Slår ihop hovarna i traven

SoNo

Trådstartare
När jag kör trav på min isis så slår hon väldigt ofta till sina hovar.
Vänster bak krockar med vänster fram och höger bak krockar något med höger fram.

Jag har fått för mig att det blir så här när hästen inte riktigt orkar i traven och behöver bygga upp sig så att hästen får ork till svävet för att inte slå ihop.
Samt att ryttaren samlar ihop hästen under traven och har lite mer fart.

Tänker jag rätt då?

Sv: Slår ihop hovarna i traven

Oftast vanligt när hästar bara springa på i slängtrav och helt har tappat ryggen.
Hästen hinner inte undan med framhovarna eftersom traven är så obalanserad och då slår bakhovarna i fram.

Det man behöver jobba bort är slängtraven och få upp traven mer INTE ha mer fart utan mindre fart.
Att man jobbar med kort samlad trav där ryggen är i arbete och att hästen kröker på nacken och går på tygeln helt enkelt.
Där man får in vinklade bakben som arbetar.

Den ökade traven får man lägga på hyllan för hästen är inte redo för sånt förrens den kan den samlade traven korrekt.

Om man jobbar från rätt håll kommer även den ökade traven bli bra en häst som ökar steglängden och "flaxar" med frambenen men med korrekt bakbenarbete och en rygg som jobbar och en form som orkas bibehållas trots ökningarna.

Allt för ofta ser jag hästar som bara springer som trummpinneben och med helt död rygg ute på islandshästtävlingarna där flertalet smider dessvärre.
Men ändå får dessa ekipage höga poäng... kommer nog aldrig förstå mig på hur islandshästsporten tänker när de anser sånt är bra.

Men lycka till med din häst=)

När jag kör trav på min isis så slår hon väldigt ofta till sina hovar.
Vänster bak krockar med vänster fram och höger bak krockar något med höger fram.

Jag har fått för mig att det blir så här när hästen inte riktigt orkar i traven och behöver bygga upp sig så att hästen får ork till svävet för att inte slå ihop.
Samt att ryttaren samlar ihop hästen under traven och har lite mer fart.

Tänker jag rätt då?
Detta tror jag är ett relativt vanligt problem på just Islandshästar som är ganska högbent men har extremt korta ryggar.

Jag håller med Niela om hur du ska jobba sedan kan man också prata med Hovslagren om problemet så att man med hjälp av hovård kan bromsa upp bakbensrörelsen och snabba på frambensrörelsen (långsammare v.s snabbare överrullning med längre resp kortare tår) då kan man ofta rädda hästarna från eventuellt obehag och få dem att ta för sig mer och därför också hamnar i rätt arbets läge.

Men det beror ju självklart på varför dem smider. Men tala iaf med Hovslagren och berätta exakt hur hästen smider. Och sedan är det som sagt träning för bärighet son gäller och lägga ökad trav på hyllan ett tag.

Balans och bärighet är nyckelord, vad som behövs är olika men främst handlar det om att bygga och stärka hästen från grunden.

Skos din häst på ett normalt sett så är det bara du själv har möjlighet att ändra på det hela, ibland är det också så att hästen har en obalanserad ryttare som gör att den själv hamnar i obalans så titta även på det också.

Balans och bärighet är nyckelord, vad som behövs är olika men främst handlar det om att bygga och stärka hästen från grunden.

Skos din häst på ett normalt sett så är det bara du själv har möjlighet att ändra på det hela, ibland är det också så att hästen har en obalanserad ryttare som gör att den själv hamnar i obalans så titta även på det också.

Fast två av de hästar jag har haft smidde hela tiden även i hagen (och då har jag haft olika Hovslagare) omen när man förklarat så har hovslagarna direkt sagt hur dem kan ändra (handlar om extremt små skillnader vi talar inte om milslånga tår utan milimeter) och skillnaden blir enorm hästarna blir inte mystiskt fri från smidandet men de minskar markant (så även sko kostnaderna när inte skona trampas av i tid och otid) men för att få en långvarig effekt måste man naturligtvis sedan lära hästen balans och bärighet men den tillfälliga pausen i smidandet kan ge en riäl skjuts på vägen om de är så att hästen själv tycker smidandet är obehagligt.

Men somsagt att sko annorlunda är naturligtvis inte en permanent lösning det är endast balans och bärighet

Ja men då har du en häst som har brist på balans och även i fritt tillstånd, att sko hästen efter dess fysiologiska förutsättningar är ju det som gäller för att få en hållbar häst. När man måste börja laborerar med skoningen för att få hästen i bättre gång/arter så känns det som man är lite fel ute. När man istället bör betrakta problemen från ett annat håll.

Ja men då har du en häst som har brist på balans och även i fritt tillstånd, att sko hästen efter dess fysiologiska förutsättningar är ju det som gäller för att få en hållbar häst. När man måste börja laborerar med skoningen för att få hästen i bättre gång/arter så känns det som man är lite fel ute. När man istället bör betrakta problemen från ett annat håll.

Förstår hur du menar och håller med till stora delar men ja talade ju inte om skoning som en lösning på ett problem eller sim hjälpmedel för att få en flott gångart utan som ett hjälpmedel för att kunna lösa ett problem.

Om hästen tex har extremt lätt för att falla ur balans och därför slår i ett par gånger men när det slår i känner hästen ett starkt obehag och börjar därför stressa och nästan prova springa ifrån sin egna bakben vilket leder till mer obalans och mer obehag osv. Om man gör det svårare för hästen att smida redan i förstabsteget kan du förhoppningsvis slippa att den ondacirkeln och på ett lättare sätt plocka tillbaka hästen till där den går i bra balans. Om man kommer undan den onda cirkeln så behöver du inte heller få en häst som, när den är mogen, är rädd för att ta försig vilket det lätt blir om den känt obehag av smidning tidigare.

Allt detta är ju självklart en häst som faktiskt är berör av att den smider om hästen inte berörs av det finns de ju ingen mening med detta.

Har man en häst som smider så till den grad du beskriver här, så lär ingen hovslagare i världen kunna hjälpa. Skos hästen på ett normalt sätt efter dess fysiska förutsättningar, så finns det inte mycket mer att ta på hoven.

Ett förtydligande, ifall jag uttryckte mig oklart tidigare.

Det är vanligt på hästar som saknar styrka. Mycket vanligt på unghästar. När du jobbat lite mer med hästen och den byggt upp bättre balans och styrka kommer det troligtvis att försvinna.

Ja igår red vi trav igen med mycket mjukgörande då var det nästan som bortblåst.
Sedan har hon långa tår fram nu, det är omskoning osv denna månaden.

Ja igår red vi trav igen med mycket mjukgörande då var det nästan som bortblåst.
Sedan har hon långa tår fram nu, det är omskoning osv denna månaden.

Härligt att de vart omedelbar förbättring men ja långa tår fram är det värsta för hästar som trampar på sig med bakhovarna på framhovarna eftersom de långa tårna bromsar överrullningen så du ska se att det där blir jätte bra när hon är nyverkad och med ditt "nya" träningssätt.

Min unghäst Hektor gör så. Han är obalanserad i traven, har väldiga bakbensrörelser men inte så mycket fram (än) och är ganska långbent.
Jag funderar lite på att använda skyddsboots fram tills han har lärt sig att balansera upp sig själv, man vill ju inte att de ska råka trampa sig och bli rädd om tassarna!

Senast ändrad:

Min unghäst Hektor gör så. Han är obalanserad i traven, har väldiga bakbensrörelser men inte så mycket fram (än) och är ganska långbent.
Jag funderar lite på att använda skyddsboots fram tills han har lärt sig att balansera upp sig själv, man vill ju inte att de ska råka trampa sig och bli rädd om tassarna!

Jag använde skyddsboots just av den anledningen som du nämner kombinerade det med trafiksäkerhet och köpte reflexboots :D
men skalpers fungerade nästan bäst än då fast då fick man en liten chock när man såg hur hårt hästen egentligen måste slagit i för dem vart fulla med riktiga jack alltså som om någon skurit vågrätt med kniv i dem.

Min har en rätt stor trav, bilderna nedan är sparade ur en film därav kass kvalité
136577995767724800_resized.jpg

136577999346726600_resized.jpg

136577999917706200_resized.jpg

136578000444252700_resized.jpg

Sedan tror jag att en bidragande effekt till eventuell obalans är ryttaren (mig) eftersom vi håller på att rida ihop oss och jag försöker verkligen lära mig att sitta ner och rida hennes trav, nu efter en månad så kan jag nästan sitta helt lodrätt och rida riktigt så vi är på gång :)

Jag har inga boots till henne ännu men har absolut haft det i tanken, jag har bara inte riktigt bestämt vad för några jag ska köpa...
Står mellan g boots och verdus (heter de väl?) Eftersom jag ska lära mig pass på henne så kanske de sistnämda är bättre för extra bra skydd.

Där emot vet jag inte hur jag ska göra med vikt, om jag ska ha det eller ej.... Tips?

På Bild nr 2 kan man tydligt se att hennes hovar kommer slå i när bakhoven landar

Jag tycker dock inte att de ser allt för farligt ut du borde kunna träna bort de där hyfsat lätt (säger jag utan att sett hästen IRL men än då), ska se om jag kan rota fram bilder ur arkivet på Snorri men det blir inte ikväll men har någon bild där man ser att de bara kan bli ont av de hela.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar