Slår ihop fötterna

S

smultronglass

Funderar lite på vad man kan göra, hästen 5 år slår ihop bakfötterna, inte kotorna utan hoven tar ungefär vid ballarna, lite längre fram. Vad jag är bra på att beskriva :angel:

Då han har haft skor på sig har han inte vridit den lika mycket har jag upplevt, han har nu tappat en sko och de är förns nu ja har märkt att han värkligen slår i.

De bästa att göra är väl att sätta på boots?
Vilket förmodligen kommer innebära att han ska gå med de i hagen + vid ridning?

Eller finns de ngt annat man skulle kunna göra?

Hmm, de här blev lite luddigt men hoppas ni förstår iaf.

/S

Sv: Slår ihop fötterna

Hm nu ska jag försöka förklara också men jag hoppas att du förstår:bow: . Jag kände en häst som gjorde så som din, hon fick använda boots men också typ som ringar som man sätter runt karleden. Dessa ringar e ganska tjocka och då blir det allt svårare för hästen att gå imot.
Jag hoppas att det löser sig med din häst!!!:)

Funderar lite på vad man kan göra, hästen 5 år slår ihop bakfötterna, inte kotorna utan hoven tar ungefär vid ballarna, lite längre fram. Vad jag är bra på att beskriva :angel:

Då han har haft skor på sig har han inte vridit den lika mycket har jag upplevt, han har nu tappat en sko och de är förns nu ja har märkt att han värkligen slår i.

/S

Finns speciella skor med s k vingar på utsidan på skon som gör att foten "knicker" utåt. De lär hästen att gå ut med sina bakfötter.

Använd dessa t ex 1 skoperiod och byt sedan till vanliga skor.

Är egentligen en travsko men hjälper även andra hästar.

Används alltså en kort tid för att sedan gå tillbaka till normal skoning.

Använd boots så länge för att undvika skador.

/S
Du har ingen bild på hovarna och benen så man har nåt att utgå från?
Är hästen nyskodd?
Händer detta jämt eller uppkommer det när det är dags att sko om snart?(dvs hovarna börjar bli långa och ur balans?)
Vad säger din hovslagare om saken?
Är det nåt h*n vet om och försökt åtgärda?

Jag tycker du ska ta hjälp av din hovslagare. Förklara problemet och testa er fram till vad som fungerar bäst..

Finns speciella skor med s k vingar på utsidan på skon som gör att foten "knicker" utåt. De lär hästen att gå ut med sina bakfötter.

Använd dessa t ex 1 skoperiod och byt sedan till vanliga skor.

Är egentligen en travsko men hjälper även andra hästar.

Används alltså en kort tid för att sedan gå tillbaka till normal skoning.

Använd boots så länge för att undvika skador.
Du menar sko med trailer på kan jag tro.;)
Skulle jag inte använda i onödan då det sliter onödigt mkt på leder ,ligament osv.:crazy:
Bättre är att först försöka verka hästen i balans,är hovarna sneda eller för långa kan det va orsaken.
Problem högre upp i hästens kropp kan också göra att den slår på sig eller skruvar onormalt bak.

Använd inte sko med trailer i onödan för då kanske hästen får åka stor trailer till klinik sen.:angel:
Jag skulle först försöka hitta orsaken till problemet,inte sko med trailer för att dölja symtomen.;)

Hm nu ska jag försöka förklara också men jag hoppas att du förstår:bow: . Jag kände en häst som gjorde så som din, hon fick använda boots men också typ som ringar som man sätter runt karleden. Dessa ringar e ganska tjocka och då blir det allt svårare för hästen att gå imot.
Jag hoppas att det löser sig med din häst!!!:)

sånna ringar som du menar har en häst i vårt stall:) dom funkar jätte bra på henne!:idea:

Tack för alla svar! :) Ska prata med hovslagaren då han kommer nästa vecka. Stackarn måste gå utan 2 skor, fy va hans hovar kommer att va trasiga :s inte så mkt att göra åt men.
Jag ska försöka fota lite, men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få de bra.

Kan hans spända kors ha med saken att göra?

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Utrustning vilken typ är den bästa för en häst som slår ihop hovarna i trav? jag är rädd att hon ska trampa av sej en sko eller göra sej illa på...
Svar
9
· Visningar
4 965
Senast: Emmahpemma
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka