Slår i transporten tips?

M

Marina P

Min unghäst sparkar i väggen när hon åker trailer. Hon ger sig aldrig utan står och slår och slår under resan. Hon är inte nervös eller så utan det verkar vara en idé som hon har.
Nu har jag bara ignorerat och hoppats på att hon skall ge sig till slut men det gör hon inte.

Någon som har något bra tips på jag skall komma till rätta med problemet?

/Marina

Sv: Slår i transporten tips?

Sparkar hon frammåt kan det hjälpa med en hö eller halmbal framför hästen. Sparkar hon bakåt eller åt sidorna, så kan man ju fundera på om det är för trångt för henne. Eller om det är någon annat fel.

Det är bakåt och sparkar och hon åker brett så det är inte där skon klämmer tyvärr... Då hade det varit lätt fixat!

Det är bakåt och sparkar och hon åker brett så det är inte där skon klämmer tyvärr... Då hade det varit lätt fixat!

När ni kör henne nästa gång, så ska ni bromsa in lite hårt en gång när hon håller på. Det brukar funka för då blir de överrumplade av vad som skedde.

Du kan behöva upprepa detta. HJälper om man har 2 hästar som busar lite i transporten.

OBS! Nu menar jag inte att nita men bromsa såpass hårt att man känner av att hästen slutar. Räcker inte detta så bromsa lite skarpare. Man ska inte köra fort med en skarp inbromsning.

Lycka till.:bow:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 847
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar