Slår i sidled

N

NiQitA

Har letat överallt (känns det som) efter svar på min fråga.

Har testat att sätta på en flakvagn på hästen, om jag har fattat saken rätt så är det rekade skaklar på den (de är rörbara i sidled?) Har inte svängel/draglinor på som det är nu.
Läste på ett ställe att om man inte hade rekade skaklar eller svängel/draglinor så kunde vagnen slå i sidled, men dom är ju rekade (om jag nu inte är helt ute och cyklar)

Problemet är alltså att vagnen slår i sidled, jätte hemsk känsla och vill därför åtgärda det innan jag kör han då det också måste vara fryktansvärt jobbigt för honom!

jag ÄR amatör...

Sv: Slår i sidled

Har du rekade skacklar så skall vagnen inte slå som du beskriver. Har du en bild? Har du lossat sprintern?

Det är ungefär vad jag har kunnat läsa mig till också...
Sedan hittade jag nån sida där det stod att den personens rekade skaklar satt ihop längst ner som ett par vanliga men kunde endå röra sig oberoende av varandra, mina sitter inte ihop.
Det är en jätte gammal vagn som någon fått för sig att göra användbar igen och jag tänkte testa om den var det... Kan det ha något med saken att göra?
Det är heller inte vagnens orginal skaklar.
Har inga bilder kan dock ta några, vill du ha på skaklarnas fäste då eller vad för bild tänkte du på?
Vilken sprint?
Tack för svar!

Utan att riktigt förstå undrar jag om dom delade skaklarna ente är väldigt glappa och inte rekade ,då rycks hela framvagnen växelvis av hästens bogrörelser .Bilder vore nog bra så vi ser vad som verkligen händer .

KL.
Hittade tyvärr ingen bättre bild. Men här ser du konstruktionen i alla fall.

P1388747

http://hastbacken.zoomin.se/P1388747

Senast ändrad:

Så är inte dessa skaklarna uppbyggda, som de visar på bilden/filmen...

Med andra ord så är de lösa fast de inte borde vara det...
Tack för hjälpen!

Men om det äär en 4-hjulig vagn så r det ju självklart att dom är lite rörliga. Dom är ju inte som på en rockard.