släpvagnsvikt...

Toksussie

Trådstartare
Måste fråga er här (som brukar ha svar på det mesta :)) min lilla bil har max släpvagnsvikt 750 kg, bildens tjänstevikt är 1220 kg och släpvagnsvikt B-behörighet 1220 (förstås) jag har bara B-kort men får jag koppla och dra ett tomt släp med totalvikt 1220 kg? (såvida släpets tjänstevikt inte överstiger 750 kg)

Har trott att jag inte får koppla nåt alls med totalvikt över 750 kg, men det kanske jag får???

Sv: släpvagnsvikt...

Du får dra ett släp med totalvikten 1220kg. Det är oväsentligt huruvida du har lass i eller ej, man går alltid på totalvikten.

Där har du nog lite fel, min bil får inte dra mer än 750 kg!!!!!!!!
Det jag undrar är om jag med bara B-kort får dra ett släp med totalvikt upp till 1220 kg som just för tillfället (med eller utan last) inte väger mer än 750 kg!?

I det här fallet så får du koppla ett släp med TOTALVIKT max 1220kg så länge inte släpets tjänstevikt+last överstiger 750kg.

1220kg är en "papperssiffra" medan 750kg är vad bilen faktiskt trafiksäkert klarar av att dra.

Med B-kort får du koppla ett släp som har en registrerad totalvikt på max 1220 kg, men bilen medger inte att släpets bruttovikt (=vikt för stunden)överstiger 750 kg. Du får alltså inte lasta släpet så att det väger mer än 750 kg.

Här får du verkligen att se upp när det gäller hästtransporter, för det kan hända att du inte ens får dra ett tomt släp. Kolla det aktuella släpets tjänstevikt (=tomvikt) noga!!!

En häst kan du aldrig dra bakom din bil, däremot lätta "vanliga" släpvagnar.

Tackar så mycket för svaren! :bump: Då vet jag vad som gäller, skönt att man kan få hjälp med sånt här.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 275
Senast: Lutten
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 506
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 568
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka