Släpper bettet, sänker ryggen och drar upp huvudet på rakspår.

E

ElviraK

Behöver hjälp med.. Ja, det som står i rubriken.

Jag rider ett fullblod på 19 år några dagar i veckan. Rider mest dressyr men ibland i skogen också. Han är väldigt pigg och fräsch fast han inte är purung. Så när jag rider på rakspår så bara slänger han upp huvudet och släpper allt. Däremot så går han jättefint i form på böjt spår. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, jag försöker ligga på med skänklarna på samma sätt som förut. Tips? Kramar

Sv: Släpper bettet, sänker ryggen och drar upp huvudet på rakspår.

Hästen är väl kanske inte riktigt igenom, min häst kan göra likadant i början av dressyrpass och för mig blir det mycket bättre om jag då rider lätt. Det beror nog inte på hästen utan att jag blir såpass obalanserad själv när han inte jobbar riktigt rätt. Fortsätt annars att rida lite serpentiner med mycket avbrott och igångsättning så blir han nog starkare och orkar bära sig även på rakt spår sen. Lycka till :)

Hästen är inte lösgjord eller igenom som Steve beskrev det som.

Även om du rider på rakt spår så se till att det händer något hela tiden. Jobba med ställning, böjning, sidvärts, övergångar och lägg små volter även på långsidorna på ridbanan eller vilket rakt spå du nu än befinner dig så lossnar det till slut.

När min häst hittat formen på böjt spår så fick jag gå ut på spåret, det som hände var precis så som du beskrev det. Jag fick då jobba med att behålla ställningen från volten hela långsidorna (så jag hade något att jobba med, jobba på rakt spår utan ställning gick inte till en början) och i början lägga ett par volter på långsidorna för att hjälpa till lite.

Ute i skogen på raksträckor gjorde jag samma sak, behöll ställningen efter en kurva så länge som möjligt och ställde om innan nästa kurva.

Detta varierat med övergångar, halter med mycket eftergift och reaktion på skänkeln bidrog till att min häst hittade formen och byggde upp styrka att behålla den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 377
Senast: em-pirre
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar