"Släpper" bakbenen

J

jump_

Har en arabkorsning som jag hoppar på...Nu är det så att han typ "släpper" bakbenen över ett hinder, inte så att han river men jag skulle vilja ha upp hans bakben mera, nån som har något tips? Tänkte prova hoppa utan martingal för att se om jag får upp huvudet mera så kanske han höjer bakbenen också...

Sv: "Släpper" bakbenen

Varför släpper han bakbenen? Gör han det alltid?

Min dotters ena ponny är känslig och klämmer hon lite med skänkeln när hon är i luften över ett hinder så räcker för att han ska doppa ett bakben.

Kolla noga om det är du som stör eller om den bara släpper benen av sig själv. Det kan ju finnas många anledningar.

Hur menar du att han släpper bakbenen?
Jag är nog lite trög... kan du förklara?

jump_ skrev:
Har en arabkorsning som jag hoppar på...Nu är det så att han typ "släpper" bakbenen över ett hinder, inte så att han river men jag skulle vilja ha upp hans bakben mera, nån som har något tips? Tänkte prova hoppa utan martingal för att se om jag får upp huvudet mera så kanske han höjer bakbenen också...

Du kan ju kolla upp om han gör så även vid löshoppning...!! Annars så har det kanske något med din ridning att göra...

Lycka till :bump:

Snuffsan skrev:
Varför släpper han bakbenen? Gör han det alltid?

Min dotters ena ponny är känslig och klämmer hon lite med skänkeln när hon är i luften över ett hinder så räcker för att han ska doppa ett bakben.

Kolla noga om det är du som stör eller om den bara släpper benen av sig själv. Det kan ju finnas många anledningar.

Har sett samma sak hos en ridskole ponny .

i löshoppning så drar han upp benen kvickt...Provade att hoppa utan martingal idag och han drog upp benen som ett flygplan, fällde in dom totalt :)

Men hästar skall ju "släppa bakbenen" över hindrena. Hur menar du?? De skall ju inte dra in dem.

asså han drar upp benen "ovanför" hindret sen hoppar han som vanligt...har en känsla av att martingalen har varit "ivägen" för honom under själv anridningen.

annars kan du testa Dyons bakskydd för teknik. Har själv inte provat dom.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar