Släppa tävlingshästar i full kondition på grönt??I det här fallet

S

stally

Travare,varmblod och russ.

Har ni bra el. dåliga erfarenheter?Måste inte bara gälla travare,även andra grenar är välkomna med svar.

Man vill ju inte de skall tappa formen.Så kom igen med era erfarenheter.

Tack på förhand,Stally :)

Sv: Släppa tävlingshästar i full kondition på grönt??I det här fallet

många jag känner låter sina gå ute ygfnet runt i grönhagar på sommaren och startar ändå. oh cet går precis som vanligt man har ju hört att hästarna ska bli lite loja och trötta det jag personligen brukar göra är att jag tar in min häst på natten och bara är ute på dagarna. och detta är bara travhästar i detta stall

Hej!!
Ja precis så gjorde vi oxå förra sommaren,men då var inte hästarna så bra som nu....
Men det får nog bli så nu oxå,det är ju viktigast att de mår bra.

Men om de går på fint bete,hur fodrar du kraft då?Detsamma eller?
Vi använder ju Kraft grov och sport.

Jag hade min på bete ifjol..... dock ett magert ett, Fia gick ute dygnet runt men fick komma in under dagen vissa dagar då det var som varmast och tog även in henne två nätter innan start. krf gav jag ute eller inne beroende på om jag körde.

Gå ute dygnet runt och tävla, det har inte funkat med mina eller andra hästar jag känner.
Hästen orkar helt enkelt inte riktigt en hel tävling. Den behöver "ställa om sig" och stå inne några nätter innan tävlingen.
Jag gissar att det beror på att hästar på bete är vakna på natten och sover på dagen.
Så om jag tävlar, då bor min häst inne nattetid. Rida och träna däremot, det anser jag funkar fast hästen gå på bete.

Släppa tävlingshästar på grönt funkar anser jag bara man som vid alla foderbyten gör så övergången blir skonsam.
Inte bara pang på från gruspaddock till en halvmeter knallgrönt gräs hela eller halva dygnet.

Jag har när jag hade mina hästar i ett stall som hade rejäla gräshagar helt enkelt bara bytt ut höet mot gräset. För hästen vill inte ha så mkt hö när det finns gräs.
Jag har gett några kg hö över natten, sedan kraftfoder.

Våra går i "beteshagen" på dagarna redan nu men ska till helgen få vara ute dygnet runt.
De som startar kommer att vara inne på nätterna (åtminstone ett par dagar före start).
Då min häst börjar närma sig full tävlingskondis så får vi se hur jag gör... :confused: tänker försöka ha honom ute även på natten då han är en sådan som behöver vara ute mycket, men blir han för loj och trött får han givetvis komma in.
Och fungerar det så kommer han bara vara inne ett par nätter före aktuell start som förhoppningsvis inträffar under sommaren :smirk:

Jag har gjort som Kopparberg. När vi har haft travare "hemma" (tävlingshästar) så har de aldrig släppts på bete, däremot har det fått gå i gräshage på dagarna.

krafft sport, groov och luzern+ fri tillgång till hö äter dom. under sommaren ger jag sport och groov. och under natten då dom står inne får dom hö. förra året var det rikt bete en av hästarna tog vi bort groov och luzern från och han var då bättre än nånsin förr.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 315
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att tycka att det är fascinerande hur hjärnan funkar! Jag tittade på TV häromdagen. Det händer inte så jätteofta...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: CiaB
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel