Släppa på bete nu?

Enya

Trådstartare
Kan man släppa hästar på bete NU? Nu är det plusgrader även på natten och gräset växer för fullt också. Med stödutfodring av hö så borde det ju gå?

Sv: Släppa på bete nu?

Klart du kan släppa ut hästarna. Det finns ju inte gräs nog än men bara de får tillräckligt med hö så mår de nog bättre ute än inne.

Hejsan..vi släppte våra hästar i går faktiskt, fast vi fodrar dom fortfarande...och hästarna mår ju bättre av att va ute nu när det är mildväder..

Hm, här pratar ni om att släppa hästarna på bete! Vilken skillnad det är beroende på vart man bor. Här ligger snön kvar, men våren är på väg. Senast igår så snöade det MKT som la sig. Endast vägarna är snöfria. *suckar* Får vänta länge innan jag kan släppa mina på bete. I bästa fall i slutet av maj-början av juni.

Svarar alla.
ja, det är klart man kan, luddigt skrivet av mig kanske. Jag menar nog lite, om man FÅR göra det om man itne har vindskydd? I "lagen" står det ju att hästarna måste ha vindskydd den tiden på året som betestillväxt inte sker...och här växer gräset, det vill jag lova! Så då behöver jagi nte vindskydd? Kan förståss ta in dem om det skulle bli rejält busväder, fast jag tro inte att det blir det nå mer i år. I alla fall inte här i Skåne!

Det är reglerat i lagen att mellan 1/11 - 1/5 MÅSTE hästarna ha ligghall om de skall gå ute mer än 12 timmar per dag. Alltså är det inte lagligt att släppa ut hästar på bete nu utan ligghall.

Jag tror inte heller att det finns datum satt!!! När betestillväxt sker är vad som gäller. Läs bara inlägget av Silver!! Skulle hon "få" släppa sina 1 maj trots att det inte finns något bete, medans någon i Skåne skulle vara tvungen att hålla dom inne i april trots att gräset växer för fullt???

gylle skrev:
Det är reglerat i lagen att mellan 1/11 - 1/5 MÅSTE hästarna ha ligghall om de skall gå ute mer än 12 timmar per dag. Alltså är det inte lagligt att släppa ut hästar på bete nu utan ligghall.

Oj, vad jag måste vara olaglig då :bump:
Mina hästar går ute höst, vinter och vår mellan 12-15 timmar per dygn och vi har ingen ligghall eller mer vindskydd än lite träd i hagen. Och inga av hästarna ser ut att ha tagit det minsta skada av det. Vi alltför dåligt väder så kan det hända att dom kommer in efter 10-12 timmar.

Knapplån.

Det finns INGET DATUM satt utan det är står är 'den period då betestillväxt ej sker' (eller om det står grästillväxt). Det är alltså styrt av hur det växer och inte datum. Det är ett avlångt land och stora skillnader mellan Skåne och Norrland t ex så ett datum blir väldigt fel.

Däremot verkar ingen ha koll på HUR MYCKET gräset ska växa för det ska räknas.

Visst kan du det, lagen säger som sagt ovan att betestillväxt ska ske. Det har ju inget med foder att göra, utan man menar helt enkelt att väderleken då är tillräckligt bra.

Här börjar det grönska lite, men jag måste vänta ett par veckor till så det får torka upp ordenligt annars kommer de bara att ha lervälling att käka när det väl blir sommar :D.

Jag ska släppa mina så fort det blir lite varmare om nätterna.Ska stödfodra då.

Jag vill att det ska vara lite varmare. Det är forfarande kallt att lägga sig ner och vila på marken.

Min gamla märr hon talade om i höstas att nu är det dags att gå in, nu vill vi inte vara ute längre. :D

Mina börjar tycka det är dags att lägga stallet på hyllan för den här vintern. de ligger aldrig inne i sin lösdrift längre som de gjorde i vintras trots att där är fullt i halm.
Nu hittar jag dem ute på gaveln varje dag där de ligger och solar och myser.

Att det var reglerat i lagen 1/5-31/10 var det tillåtet att ha hästar på bete men ej övrig del av året fick min kompis som besked av djurskyddet när hon anmälde ett par hästar som stod i en sommarhage utan tillgång till vindskydd (eller tillskottsfoder) i mitten på oktober. Det hade redan varit frost flera nätter så då var det ju inte snack om någon betestillväxt. Dagstemp låg på max 5 grader och det regnade hela dagarna fanns inte en torr fläck för häststackarna att lägga sig på. Djurskyddet sa att om de står kvar den 1/11 så kan de göra något åt det men inte innan dess för då var det olagligt enligt dem. Verkar dessutom vara allmänt känt häromkring att det är dessa datum som gäller, den 1/5 slänger de större uppfödarna häromkring ut sin unghästar för att sedan alltid ta in dem punktligt den 31/10. Verkar ju ganska konstigt att alla skulle hålla exakt samma datum om det inte var lagreglerat eller att djurskyddet har fel för sig....
Har själv aldrig satt mig in i detta då jag aldrig har några hästar som går på så långa beten då jag i huvudsak har tävlingshästar.
Kan ju dock säga att här längst ner i Skåne anser i alla fall inte jag att det är skyst mot någon häst att slänga ut dem på bete än. Det lilla gräset har börjat växa föder ju knappast en häst och nätterna är ju fortfarande mkt kalla och råa. Mina hästar går i gräshagar hela dagarna men är ändå rejält hungriga när de kommer in fortfarande.

Det kan ju vara så att en specifik kommun satt datum för att det ska vara lättare att hålla reda på. Men det är ju ganska givet att inte samma datum kan gälla i hela landet :smirk:.

*athena har jobbat som djurskyddsinspektör och kan nog lagen rätt bra*

Finns det inte nån risk att hästarna kan förstöra marken, om det fortfarande är surt ute? Här uppe i norr är ju inte all snö borta än...

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
876
Senast: Lucifer
·
Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka