Släppa på bete nu?

Sv: Släppa på bete nu?

Men.... bor du i norra Värmland då? För här börjar det sakteliga växa rejält. För mig är det ingen idé att fodra hö i hagen för det äts inte av längre. Jag har börjat lite smått ha dem ute på nätterna beroende på hur vädret är. Och går de i vinterhagen står de bara och hänger vid översläppet till stora hagen.

Värmland är som ett Sverige i miniatyr! På Näset ahr de väl redan sått klart medans snön ligger djup i Höljes :p.

Jag bor rätt så precis mitt i, här börjar det grönska i söderslätterna men tjälen har inte släppt överallt än. Så hagarna är _blöta_.

Jag ser hellre att de får stå ute med massor av mat, då är det absolut ingen fara!
Blir det riktigt dåligt väder så är det ju bara att ta in dem.

Regnar det så är det ju inte heller värre än att sätta på ett täcke, så gör jag å min häst mår prima! De kommer inte ens ner längre när vi slänger ut hö i hagen hos oss!

Hästar mår ju mycket bättre ute både psykiskt och fysiskt, de får röra på sig, bättre luft, närkontakt med andra hästar osv.

Jag har en känsla att du och jag har nog inte så långt ifrån varandra, det är bara "dalgången" emellan. Jag bor ett par mil västerut om den. Men här har marken torkat upp ganska bra, tjälen ligger en liten bit ner som en tunn skorpa (spettade hål för torkvindan för ett par dagar sedan). Vinterhagen är just nu fantastiskt fin och jag tittar upp på himlen med jämna mellanrum med fasa i blicken, knack, knack ta i trä *knackar mig i huvudet* låt inte meterologerna ha rätt idag heller.

:D

Fniss, väster om mig finns ju ett berg, menar du dalen väster om det eller dalen jag bor i :p

Kanske vi känner varann, jag är invandrad västerifrån...

"Blir det riktigt dåligt väder så är det ju bara att ta in dem."

Håller med, bara för att de går ute just nu är det inget som säger att de går ute för gott.

Ja-jo, du bor nog lite mer norrut än jag. En annan bor ju en 3-4 mil från K-d. Men i det stora hela bor väl du öster om Klarälvsdalen och jag väster om den. Eller har jag fel.

(Vaddå kan Värmlands geografi :D , är inflyttad och kan än så länge endast hitta hem.)

Om jag inte missminner mig så kan man om man letar även hitta när betesperioden är i resp. område.Och att den även räknas som två månader sammanhängande osv.
Skåne är ju tidiga,medans i norr så är det inte det,och det står alltså med i författningen har jag för mig..
Vet att jag läst det nånstans..

Jag bor väster om älven men typ mitt i dalen :p. Och fem mil norr om K-stad. Men vi har en växtzonsgräns bara nån mil söderut och ytterligare en innan K-stad. Mina svärföräldrar har sommarstuga i Kils kommun vid Fryken o de är alltid MKT tidigare än här.

Ja, där ser man. Medan andra tänker sig utseendet på andra buke-användare sysslar jag med att placera ut dem. :D

amkm skrev:
Om jag inte missminner mig så kan man om man letar även hitta när betesperioden är i resp. område.Och att den även räknas som två månader sammanhängande osv.
Skåne är ju tidiga,medans i norr så är det inte det,och det står alltså med i författningen har jag för mig..
Vet att jag läst det nånstans..

Det gäller kossor. De ska ju om man inte ha dispens gå på bete, dvs de måste (om de inte har dispens) släppa ut korna på sommaren. och där finns det reglerat under vilken period de ska släppas ut, och också att det ska vara en viss, sammanhängande tid. Tror det är den du tänker på?

gylle skrev:
Att det var reglerat i lagen 1/5-31/10 var det tillåtet att ha hästar på bete men ej övrig del av året fick min kompis som besked av djurskyddet när hon anmälde ett par hästar som stod i en sommarhage utan tillgång till vindskydd (eller tillskottsfoder) i mitten på oktober. Det hade redan varit frost flera nätter så då var det ju inte snack om någon betestillväxt. Dagstemp låg på max 5 grader och det regnade hela dagarna fanns inte en torr fläck för häststackarna att lägga sig på. Djurskyddet sa att om de står kvar den 1/11 så kan de göra något åt det men inte innan dess för då var det olagligt enligt dem. Verkar dessutom vara allmänt känt häromkring att det är dessa datum som gäller, den 1/5 slänger de större uppfödarna häromkring ut sin unghästar för att sedan alltid ta in dem punktligt den 31/10. Verkar ju ganska konstigt att alla skulle hålla exakt samma datum om det inte var lagreglerat eller att djurskyddet har fel för sig....
Har själv aldrig satt mig in i detta då jag aldrig har några hästar som går på så långa beten då jag i huvudsak har tävlingshästar.
Kan ju dock säga att här längst ner i Skåne anser i alla fall inte jag att det är skyst mot någon häst att slänga ut dem på bete än. Det lilla gräset har börjat växa föder ju knappast en häst och nätterna är ju fortfarande mkt kalla och råa. Mina hästar går i gräshagar hela dagarna men är ändå rejält hungriga när de kommer in fortfarande.

Måhända att det var reglerat i tid förr, men läs den nya så finns det inte ett enda datum där. Jag dubbelkollade till och med efter ditt inlägg.

Och man kan ju släppa ut med HÖ/HÖSILAGE, de behöver ju inte föda sig på betet, man kan ju stödfodra. Kylan på nätterna är inte heller ett problem förutom att det kan ställa till problem med torr liggplats. är det blött och kallt så vill jag inte mina ska ligga ute t ex, men själva temperaturen är nada problem.

athena skrev:
Självklart, men i Skåne är det nog rätt torrt nu...
*avundsjuk*
Jag kommer inte ens att kunna ta av brodden när hovis kommer på måndag... Det är fortfarande is i hagarna och i skogen...

I februari var djurskydds myndigheten hoss ett stall nära mig, och nyfiken som jag är var även jag där, då fick jag ett häfte som hette
Häst djurskyddsbestämelser och så här står det.

" Utegångsdjur

Definiton
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjliget att gå ut på betesmark eller i rashage halva dygnet eller mer under den kalla årtiden då betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årt tiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållanderna, som terräng och markbeskaffenhet, är lämplig för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."

Jag tolkar det som att hästarn kan gå ute nu i alla fall om man som jag bor utanför göteborg.

Kram

Jag har fått lära mig ( genopm buke) att det inte finns någon datum för när man kan släppa. Det jag undrade över var om gräset växte tillräckligt mycket, men det undrar jag inte nu. Nu har jag själv sett med egna ögon i dag att gräset växer som FAN och att vi får klippa gräsmattan om typ en vecka! Hästarna släpptes tidigare i dag i vinterhagen som vanligt, och med en bal hö ( som vanligt). Nu i kväll var vi där och fyllde på med vatten och gav en bal hö till, men de var nada intresserade utan åt gräs.
Vi har inte det minsta lerigt i våra hagar. Vi har kunnat växla en del under lerperioderna så de har inte trampat ner så mycket. Här är alltså mycket torrt och fint i markerna. Vi har fyra hagara att byta mellan och en av dem är inte ens använd alls denna vintern så den ska vi öppna upp till så att de får tre hagar att vara i. Tyvärr är vi inte utrustade med så mycket mark, trodde att vi fick arrendera mer än vad vi gör, men så är inte fallet. Så i morgon ska vi öppna upp så att de kan äta lite fjolårs gräs också, det betades inte ner förra sommaren.
Vi flyttade hit hästarna i september förra året och stallade in dem då också. Men på dagarna åt de bara gräs för hagarna hade inte blivit betade det året. De ville inte ha hö i hagen utan åt det inne på natten. I slutet av november eller kanske till och med i december slutade gräset att växa och då fick de fri tillgång till hö ute och inne. Nu tänker jag göra som i höstas litegrann, ut med hästarna hela dygnet och stödutfodra och ta in när det är dåligt väder.
Frågan är, förutom hö får den stora 2kg lusern och 300 gram soja och den lilla får 1 kg lusern. Ska de ha det i hagen också eller ska jag börja dra ner på mängden i takt med hur gräset växer? Jag hade tänkt göra det där sista, men vill höra hur ni hade gjort.

athena skrev:
Fniss, väster om mig finns ju ett berg, menar du dalen väster om det eller dalen jag bor i :p

Kanske vi känner varann, jag är invandrad västerifrån...

då blir nog inte jag heller så långt i från er.. och nå gräs är det inte tal på så min får nog vänta med bete länge

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
876
Senast: Lucifer
·
Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka