Släppa ihop hästar...

jklirla

Trådstartare
Jo jag undrar en sak, vi har två hästar en shettis och ett gammalt halvblod. De går i samma hage på nätterna, en utan särskilt mycket bete och där de kan då in, (varma dagar har de gått där på dagarna istället och då har de mest stått inne). På dagarna går de i varsin hage, shettisen i en med ganska lite gräs och varmblodet i en större...
Halvblodet är väldigt bossig och ranghög. Väldigt snäll mot människor. I helgen har min pappa lovat en tjej han känner att hon skall få ha sin häst hos oss i några veckor, hon bor i en annan stad och har sin pokjvän i byn där vi bor. Jag blev lite sur, eftersom han har noll koll på hur den stora hästen beter sig mot nya...han jagar dem och håller på, sparkar ibland och härjar. Nu har han inga skor på sig som tur är...men han låter absolut inte shettisen komma i närheten av den nya...
I alla fall var det så när en annan vän släppte sin häst i hagen vid ett tillfälle.
Den här tjejen har ett sto, det är allt jag vet. Hur ska man göra när man släpper ihop dem? Ska men släppa henne med den stora först eller med shettisen? Saken är att de här två herrarna är väligt tajta och blir ganska nojjiga om de inte ser varandra...
Vems fel är det om den andra hästen blir skadad? Jag har ingen lust att ändra rutinerna för våra hästar om det inte skulle fungera...det är ju deras hagar liksom...
Tacksam för svar

Sv: Släppa ihop hästar...

Tyvärr så tror jag av egen erfarenhet inte att det kommer att funka att släppa in en tredje häst till dom! Valacken kommer att både jaga och sparka åt den andra hästen. Jag hade också två tajta hästar förut det gick inte att släppa in en tredje, detta är inte snällt mot den nya hästen som ska behöva hålla sig undan för att inte bli skadad!! Om det inte går att ha dom i olika hagar hoppas jag att du lyckas prata med din pappa och framförallt hästägaren att avstyra det hela för hästens skull det är aldrig lyckat att släppa in en tredje häst till två kompisar.

Lycka Till!

Se till att de har ordentligt med utrymme och släpp in den nya till de två andra. Att hästar avvisar och jagar bort nykomlingar är fullständigt naturligt och kan ske även om flocken bara består av valacker eller bara ston. Hästar lever i flock och det kräver ett samarbete. Hingsten är beroende av sina ston medan stona lätt får en plats i en ny flock om hon är en frisk, sammarbetande häst. När en ny häst närmar sig en flock måste hingsten skydda sina flockmedlemmar och kontrollera att hans position inte konkureras av nykomligen, samt att den nya hästen sammarbetar. Ett sto eller en valack som inte är frisk, som har ett dåligt kroppsspråk eller på ngt sätt sticker ut/skapar oro, hålls ofta på längre avstånd, och under längre tid, än en häst som fungerar bra. Det är dock inte vanligt att en fullt fungerande häst hålls på avstånd första dagarna tills flockledaren känner sig trygg med denna. Det är i detta fall absolut avgörande att det finns utrymme! Om flockledaren jagar bort en häst kan den, beroende på individerna som är iblandade, kräva att nykomlingen ger sig riktigt långt från flocken. Om den nya hästen stängs in av stängsel så tar flockledaren detta som en oro. Dvs att nykomlingen inte underkastar sig ordentligt utan utmanar = att jakten blir ännu värre. Hästar tar inte hänsyn till att det är ett staket ivägen som hindrar. Och det är just här som de flesta problemen startar i flocksammanhang i fångenskap. Det är inga problem alls att ha blandflock eller starka ledande individer, men de kan kräva mer utrymme.

Vi har i vår flock en valack som alltid håller hårt i en häst. Den hästen låter han ingen nykomling komma nära. Han favorit har varit både valack och sto under tiden han varit här. Trots att han inte är ledare nu längre så håller han sin bästis lite kort och fokuserar på denne när ngt händer. Det är en försvarsmekanism som bygger på rent naturligt beteende.

Vi har också en ponny i flocken som gått pålösdriften tidigare, då med en helt annan flock. Båda gångerna har han stötts bort av flockledaren under långa perioder och alltid hållts kort. Utan att det till synes fanns ngn anledning. När han stöttes bort ur första flocken visste jag att han var väldigt bökig och sammarbetade inte, rangklättrade och skapade allmän oro. Men i nya flocken fick han inte ens en chans och underkastade sig väldigt enligt våra mått mätt. Nu några månader senare är han så pass accepterad att han får vara med flocken men han hålls kort och går ofta lite avsides, men man märker att så fort han får chansen med ngn av de ranglåga hästarna som gärna går med honom, så börjar han kivas och rangklättra. Inget vi sett ngt av innan. Hästar är klokare än man tror och läser varandra så extremt väl att vi aldrig kommer att veta bäst när det gäller flockkonstallationer och beteende.

Tack för era svar, jag antar att vi får släppa dem allihopa i den stora hästens hage eftersom den är störst....det verkar inte som jag får tag på tjejen heller och hon kommer på fredag med hästen. Jag är rädd att den lilla äter för mycket bara, men det kanske mest blir spring i början och då kanske jag kan flytta tillbaka honom när de har lugnat ner sig...om de gör det vill säga. Det har hänt att den stora hästen har hoppat in i lilla hästens hage vid två tillfällen, en gång när det kom en helikopter och en gång när det blåste som tusan här...så det är nog inte bra att dela på dem om det kommer något nytt.
Ja ja, vi får väl se hur det går. Tack i alla fall.

Ett råd från mig: flytta inte runt hästarna pga att de springer om du inte kommer att behålla dem i olika hagar framöver. Om du tar bort en häst så spelar det ingen roll om övriga flocken är jätteharmonisk eller ej. När du släpper tillbaka måste de istället börja om med att lära känna ponnyn och den kommer att jagas precis som innan med största sannolikhet.

Lägg er inte i diskussionerna annat än om ni tänker bryta dem för gott. Har hästarna utrymme så skadar de inte varandra och vi skapar oftast bara mer problem och oro genom att lägga oss i och flytta hästar hit och dit. Situationen blir oftast bara värre.

okej tack för det, det stämmer antagligen, men jag är rädd att shettisen äter för mycket....vi hade en sådan där greengard eller vad det heter, men han har lyckas fippla av sig den i hagen och jag har inte hittat den ännu...
Suck. Han har aldrig haft fång, men jag är livrädd för det, han är ju heller inte direkt mager om man säger så. Ska nog gå ut och leta efter den igen....

Kan inte shettisen gå själv under de veckorna stoet är hos valacken? Jag hade själv inte släppt vår shettis på gräs nu, det känns som att be om livslång sjukdom...

Eftersom det dessutom riskerar att bli knorr i hagen, känns det ju lämpligare att valacken och stoet går ihop ensamma, med tanke på fångrisken.

Det är alltid en skaderisk att släppa ihop två hästar, det kan man inte komma från. Många har fått sina hästar skadade, också på stora ytor, efter långt tid och utan yttre påverkan (t ex ny häst i flocken).

ja det känns verkligen olustigt att göra det, han är fyra år och har varit jättefin och inte alls tjock fram tills nu, trots att han inte alls gått på bete utan i en skogshage. Han får rätt mycket motion nu men ändå har han lagt ut, bara på det lilla gräset.
Jag vet varken ut eller in men tror att de kanske är bäst att släppa dem tillsammans och sen om de lugnar ner sig så flyttar jag honom ändå så han får gå själv, om det inte lugnar sig får hon hitta en annan hage att ha sin häst i!

Hästar får ju inte fång generellt, det har dessutom inte bara att göra med bete utan också med kraftfoder. Vad har du för beten? Ett rent gräsbete kan vara en risk för en häst som har fångtendenser men ett varierat bete alt naturbete är det mindre risker med.

Det finns många shettissar som går på bete och klarar det utmärkt.

Är det möjligt att ha dem i stor hage till en början, och sen flytta över alla till en mindre gräsrik hage när hästarna funnit sig till ro? Eller så ställer du honom förstås ensam, om du tror att det finns en stor risk för fång. Den här sommaren har varit frodig och fin så visst kanske risken är större än tex föregående år - men på ett par veckor? Jag är iof ingen expert. Eller så får nya hästen gå ensam under sina veckor hos er. Det skulle jag föredra helrle än at separera de två som redan känner varann.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25