Släppa fram hunden hos vetrinären

Cezzan

Trådstartare
Var med min tik till vetrinären idag. Åkte in "akut" så det blev en "stunds" väntan på vår tur om man säger så.
När vi suttit där i en timme ungefär kommer en kvinna med sin son och en liten DSGtik in. Mamman gick fram till receptionen med sonen kom in med hunden i samma väntrum som mig, och en kvinna med en stor RRhane.
Döm om min förvåning när sonen släpper fram sin hund för att den ska hälsa på min och sedan på RRn :eek:
han var ändå 12-13 år, så man tycker att han kanske borde förstå att ett väntrum hos vetrinären inte är det rätta forumet för hundlek :confused:
Jag som redan var irriterad och stressad över att ha suttit och väntat så länge fräste till åt honom att det kanske inte var så himla smart att låta hundarna hälsa inne hos vetrinären :devil:
Han såg ut som ett fån och drog åt sig kopplet en centimeter och började gå mot det andra väntrummet.
Senare när mamman tagit över kopplet visade hon också prov på hur korkade hundägare kan vara och släpper fram hunden till flera andra väntande hundar. :eek:

Senare kom det in ett äldrepar med två stora RRs som lät sina hundar flänga fram och tillbaka i sina flexikoppel och hälsa på alla de kom åt.
jag höll på att få ett aggresivt utbrott!
Är det bara jag som överreagerar? Känns som om väntrummet hos en vetrinär är det sista stället där jag vill att min hund ska umgås med "kreti och pleti" :mad:

Sv: Släppa fram hunden hos vetrinären

Det är så vanligt och jag tycker man ser det ofta där jag går med min hund. I väntrummet låter folk sina hundar häsa på allt och alla. Jag vill INTE att min hund ska hälsa på någon annan hund på djursjukhuset då jag inte vet vad de söker för. Det är ju oftast inga friska hundar som går dit och det borde väl folk förstå:crazy:

Tycker absolut inte att du överreagerar! Skulle aldrig släppa fram min hund eller låta andras hundar hälsa på min i ett väntrum! Hallå dom kan ju ha vad som helst för sjukdom eller ha ont så att dom hugger när någon kommer dit och trycker upp nosen i ansiktet för att dom blir irriterade. Jaadu det finns då människor till allt! :crazy:

Men ska man aldrig sluta förundras :eek: Jag har inte upplevt det du beskriver och det är jag glad för.

Var med om liknande när jag och sambon var hos vet. förra veckan och skulle vaccinera valpen. Satt med henne i knät i väntrummet, och där var full-proppat med folk och hundar. En kille släppte fram sin stora svarta blandrashund till i princip alla..
En tant blev duktigt irreterad på honom, så även jag faktiskt..

Hade det varit med rottweilern hade jag väntat utanför eftersom han är på tok för stor i det väntrummet, dessutom väldigt "vaktig" mot andra hundar. Hade gått och anmält mig i receptionen och sagt att jag är precis utanför ytterdörren och väntar. Hade där bara varit en och annan vovve så hade det varit lugnt, men när där är så fullt så hade jag gjort så, för att min hund inte skulle behöva känna sig stressad och för att andra hundägare ska kunna känna sig lugna.

Jag har också uppmärksammat fenomenet, och förstår verkligen inte hur folk tänker ibland.

Nej, inte överreagerar du!

Sist jag var hos veterinären var det en äldre dam (kallades senare för kärring:devil:) med en liten taxtik, äldre modell den med. Tiken var överviktig som attan och hade redan när de kom in i väntrummet svårt att andas ordentligt. Hon stod sen och drog i kopplet hela tiden, så hon flåsade som en blåsbälg till slut. Under hela tiden gjorde in tanten ansats att försöka lugna henne utan satt och ojade sig över hur ledsen hunden var, att hon trodde att alla var hennes kompisar där i väntrummet. Högt och tydligt deklararade hon att "nej, den stora hunden är INTE din kompis, du får inte hälsa" .... Allt detta tjat gjorde mig supersur, och hundens flåsande och skrapande med sina långa klor gjorde alla andra hundar helt uppåt väggarna....

Det är ju oftast inga friska hundar som går dit och det borde väl folk förstå:crazy:
De vanligaste orsaken till att hundar kommer till veterinären är pga att de ska vaccineras. Så de flesta är helt friska!
De andra vanliga åkommorna är kastrering, tandstensborttagning och att få klorna klippta. Så de allra flesta som kommer till veterinären är friska!

Dock vet man ju inte om det sitter en hund som bär på någonting smittsamt när man är hos veterinären. Men ärligt talat så är det nog lika stor risk för att bli smittad hos veterinären som det är att bli smittad på gatan utanför bostaden.

Nej du överreagerar inte. Jag låter aldrig min hund hälsa på nån annan hund i väntrummet hos veterinären. Står jag i kö så håller jag henne helst i famnen så ingen hund kan komma fram och hälsa/nosa och sitter jag och väntar har jag henne alltid i knäet. Har flera gånger förundrats över att folk inte verkar tänka på vars de är utan låter hundarna hälsa på varandra hur mycket de vill... Senast jag var hos vet. så kom det ut en man från ett undersökningsrum med en vovve som såg ut att ha skabb, demodex eller nån annan hudåkomma, hunden var en pälshund men hade inte så mycket päls kvar utan mest tofsar och i övrigt skårpor och sår över hela kroppen. Han ställde sig bakom mig i kassakön med hunden i koppel, jag höll som "vanligt" min vovve i famnen. Kom sedan in en kvinna med en keeshond och ställde sig bakom mannen. Mannen och jag började småprata och jag frågade lite nyfiket vad hunden var för ras och sen kom vi in på vad den hade för åkommor. Visade sig att den var på utredning men veterinären visste inte vad den hade för hudåkomma, proverna hitintills hade inte visat nåt. När vi pratat en stund så släppte kvinnan med keeshonden fram sin hund för att hälsa på mannens. Blev mycket nosande, tassar på ryggen osv. och varken kvinnan eller mannen i fråga verkade bry sig. Jag kan ju i allafall säga att jag hade aldrig släppt fram min vovve till mannens hund, speciellt inte som den såg ut, man vet ju aldrig om det smittar...

Nej du överreagerar verkligen inte. Det är rent och skärt ohyfs att släppa fram sin hund till andra utan att ens fråga, oavsett hur situationen runt omkring ser ut.

Jag kan också bli tokig på sånt. När man har en sån liten och söt hund som min så ska ALLA fram och hälsa och föräldrar nästan kastar sina barn på min hund (som är tokigt reserverad mot nytt folk).
Så om jag ser att någon är på väg fram eller håller på att släppa fram sin hund brukar jag bara lungt säga "Det är ingen bra idé att hälsa på henne - hon bits." Jag lovar, det funkar. ;):angel: Tom barn förstår ord som "Hon bits!" och går iväg, om inte deras föräldrar redan hunnit släpa dom därifrån.

De vanligaste orsaken till att hundar kommer till veterinären är pga att de ska vaccineras. Så de flesta är helt friska!
De andra vanliga åkommorna är kastrering, tandstensborttagning och att få klorna klippta. Så de allra flesta som kommer till veterinären är friska!

Dock vet man ju inte om det sitter en hund som bär på någonting smittsamt när man är hos veterinären. Men ärligt talat så är det nog lika stor risk för att bli smittad hos veterinären som det är att bli smittad på gatan utanför bostaden.

De flesta tror jag faktiskt inte är där för att vaccineras. Det är väldigt få jag träffat då jag varit där som är där för att vaccinera. Visst är många det men jag tror lika många är där pga att deras djur är sjuka och de vet inte vad de har.

Jag vill iallafall inet att min hund ska hälsa på någon hund där om jag inte vet att de är där för att vaccineras. Inte ens då ser jag att de måste hälsa på varandra, varför ska de det?

Ja endel människor blir man inte klok på:eek:

Om jag kan välja så åker jag till en som har sin mottagning hemma, där är ingen kö och man slipper ett rum fullt med ev. sjuka djur.

Hon brukar se till att sjuka djur och vaccinations djur inte behöver vänta ihop, det brukar aldrig vara väntetid alls:bow:

Om jag måste åka till något annat ställe så lämnar jag hunden i bilen och är vi två brukar en sitta inne och den andra vara ute hos hunden.

Jag har löst det så eftersom min gamla hund tycker att veterinärer är det värsta som finns, och han blir så stressad.

Jag tycker överhuvudtaget att endel har konstigt tänk med sina hundar, och sig själva, varför ska de flyga på alla?
Jag uppskattar inte att alla människor jag ser flyger på mig och ska hälsa, varför ska då min hund behöva utsättas för hundar som inte lärt sig hundspråk och människor som inte heller förstår sig på hundar.

Jag låter absolut inte min hund umgås med andra hos veterinären eller på andra ställen med främmande hundar vi inte har för avsikt att ha som framtida lekkompisar. Dessutom vet man ju inte vad för fel det kan vara på de andra!

Vi upplevde en sån korkad hundägare häromveckan. En shäferhane med tillhörande liten blond matte. Jag satt o väntade på att hämta min vovva, så hade jag plötsligt shäfern i knäet! "Nu kryper han snart upp i knäet på dig" säger ägaren, i andra änden av kopplet. Jag fräser tillbaka "bara han är snäll så" -sen drog hon bort hunden. På vägen ut sedan med min hund brevid mig så står hon och shäfern "ivägen" i korridoren vid utgången. Jag frågade om vi kunde passaera, "om det är en tik så är det ok" -så vi går förbi. Shäfern kastar sig efter oss, hängades min tös i rumpen. Smilla som är rädd för shäferhundar efter att ha blivit attackerad av två hanar, gallskriker -så där som bara hundar kan. Jag lyckas klämma mig emmelan hanen och smillis och får mota bort honom ett par gånger, under hela denna tiden piper och tjuter Smilla av rädsla. Jag har ingen aning om vad ägaren sysslade med men uppenbarligen hade hon inget intresse av att ta bort sin hund -trots min hunds uppenbara rädsla, och mina fysiska motningar för att hålla hundfan borta! Och framåt kunde vi inte komma eftersom hundarna var ivägen för mig så jag inte kunde komma åt att öppna entredörren. När vi väl kom ut, så brakar det bakom mig- "den här trappan är så hal" säger kärringaspöket som uppenabrligen oxå skulle klämma sig ut genom dörren precis hack i häl. Med shäfern dragandes i riktning efter smilla.

Hade jag varit modigare hade hon fått en utskällning!

som svar på ditt kan ju jg tala om vad som hände sist jag klev av tåget med min vovve.

min hund är alltid lös då hon är 2 kg stor, och går ca 2-5 cm bakom mig, jag ser en stor hund som glor på mig, noterar att den är kopplad och bryr mig inte mer om det...

hunden i fråga idiot skäller och jag vänder mig om och matten håller allt hon orkar med båda händerna, men tappar givetvis hunden...(hunden såg ut som en korsning mellan labbe och rottis) den blir helt galen och ska äta upp min hund, min lille skit har ju varit med om detta förut så hon springer i cirkla runt mig, tillslut får jag tag på hunden!

båda händerna i nackskinnet samtidigt som jag knäar hunden hårt i buken, han skriker, självklart jag håller i nackskinnet fortfarande och har hunden framför mig och ryter nu STANNAR du här annars gör jag slarvsylta av dig, STANNA!!! hunden i fråga stannar medans jag går bort till min hund och känner så den inte är skadad... konstaterar att den inte är skadad och börjar gå hemmåt (ja den andra hunden sitter kvar där jag satte den:p) när jag har kommit 15 meter springer matten efter mig och gråter om att han brukar vara snäll mot små hundar, (hon ser att min hund lyfter på benet när hon kissar) men det där är ju en hanne så det är ju inte så konstigt då...

:eek:
jag upplyser henne om att det är en tik och att hon borde ha mer koll på sin hund.

det sorligaste är att hundens reaktion när jag tog tag i den visar tydligt att det inte är nåt fel på hunden... jag tvivlar inte på att om jag hade den i en vecka så skulle alla hundens problem vara borta... väldigt sorgligt!

dock tror jag att matten vaknade upp och insåg allvaret och förhoppningsvis söker hjälp!

Beror ju på var man går också. Vi har ju sprungit en del med vår knäpatient och varje gång har där varit 5-10 andra hundar/katter och de flesta har nog varit mer eller mindre sjuka..:crazy:

Om man går hos någon kommunalveterinär så då är nog chansen större för friska hundar.

Det där påminner mig om det jag var med om häromdagen. Jag var ute med barnvagn och hunden, han är ganska sur på hanhundar så honom håller jag alltid på motsatt sida vagnen om vi möter hundar. Brukar gå jättebra.

Tills vi var ute på ön, och det kommer en jättestor labrador (tror jag det var iallafall, den var enorm!). Killen som har hunden är blind, och har den oftast i selen, men idag hade den lina och pingla, så jag hörde den innan jag såg den, Tog min hund bakom mig, sätter honom ner och talar högt om att jag har hund. Killen hör nog inte riktigt vad jag säger så hans hund fortsätter mot oss med flera meter lina bakom sig. Förösker återigen säga att jag har hund, men då är hans redan framme, vrålar till och kastar sig fram mot oss, min hund svarar naturligtvis emot, och båda hundarna springer runt vagnen så vi har linan runt mig, vagn och hund. Plus mitt eget koppel då.

Jag blir skogstokig och försöker se till att vagnen inte vippar, som tur är så slutar hundarna slåss, de bara luktar och firrar runt varandra. De far som galningar så jag drar in min hund, och sparkar till den andre medans jag skriker till den att flytta på sig. Vilket den gör. Allt detta medans husse står och drar i sin lina och inte ser vad som händer....

Det slutar iallafall väl, jag får isär hundarna, den stora svarta sätter sig hos husse och min vid mig, jag berättar vad som hände och talar om att jag sparkade hans hund. Han ber om ursäkt för det som hände och vi önskade varandra en trevlig dag. Men attans vad rädd jag var, min hund klarar sig nog, men vagnen snurrade ett halvt varv, tänk om den vippat, någon av hundarna dragit iväg? Numera har jag min ännu kortare, och undviker att möta just den här hunden igen. (dvs inga fler promenader på ön)

Har varit med om hundar i väntrum som haft noskvalster, rävskabb, hosta med tjockt snorigt näsflöde m.m. så jag skulle "vrida nacken av" den matte/husse som lät sin hund nosa på mina utan lov. Skulle t.ex höftledsröntga en av våra hundar och kom hem med rävskabb för att en hund före oss hade haft det och legat på samma ställe.

Höjdpunkten var den käcka brud som knöt sin stora blandras i 50-kilosklassen i ett bordsben när hon gick till receptionisten för att "checka in". En hund biten och flera andra (både ägare o hundar) panikslagna. Själv blev jag bara arg och vände upp o ner på hennes hund eftersom hon själv inte ingrep. Brudens kommentar till den bitna hundens ägare blev ett mesigt:
- Oj,det gick visst hål. Tur att ni har nära till veterinären... :devil:

Bara för att det är vanlig att kila dit med en frisk hund är det absolut inte så att "de flesta" är friska. Vi hade ytterst få som kom BARA för kloklippning kan jag ju tillägga. Det gjorde vi när de ändå kom för nåt annat.

Kastrering är vanligt men de brukar lämnas på morgonen och sitter då inte i väntrummet under dagtid.

Jag skulle bli vansinnig om nån ville låta sin hund hälsa hos vet. Förutom smittorisk är hundrna ofta stressade och risken för att det ska smälla är ju absolut större. Även ägarna är ju ofta stressade över situationen vilket ytterligare gör hundrna oroliga.

Hoppas damen mår bättre Cezzan!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 313
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: nowayout
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka