släpar bakbenen..:(

linnsan

Trådstartare
min ponny "släpar" bakbenen när han travar ibland..varför gör han det??:confused:
tacksam för svar..

Sv: släpar bakbenen..:(

Att släpa bakbenen är inte alls lika jobbit som att arbeta med dem. Antaglien går han också på framdelen. Fokusera mer på att få honom att gå frammåt ordentligt ist för att forma etc.

okej..så när han släpar dem så arbetar han alltså inte med dem..

Som sagt så är det inte alls lika jobbigt för hästen att "släpa" bakbenensom att lyfta dom ordentligt. För att träna på att han ska lyfta bakbenen så använd dig av lite "högre" bommar. Altså lägg upp bommarna på "sockerbitar" eller på hinkar så att dom ligger någon decimeter över marken. Genom att skritta och trava över dessa gör att hästen måste lyfta benen högre för att inte putta ner dom.

MVH Emma

tack..
ska träna lite hopp o dressyr ida..har inga "riktiga" hinder så jag får la komma på nåt att göra hinder material av..åtarigen tack för svaren..

förresten kan detta ha att göra med att han är 4 år eller kvittar det?

linnsan skrev:
okej..så när han släpar dem så arbetar han alltså inte med dem..

precis! Så bästa tipset är att få honom att gå mer frammåt, driv, men inte överilat.

okej jo ja har markt att de lyfts mera när han ökar..det är bara ibland som han lyfter dem när han travar sakta..

Går hästen riktigt bra med rumpan/bakbenen så känns det lite som att hästen går i en svag uppförsbacke. Och man känner att den är "luftigare" i framdelen. Men framförallt så ser man om en häst går på framdelen. Den vinklar och tar inte i så mycket med bakbenen och man ser att hästen "tippar" frammåt (tar emot den mesta kraften med frambenen)

verkar som om din ponny inte har aktiverat bakdelen, detta kan du ändra på genom mkt tempoväxlingar och att alltid tänka frammåt.
De lär jag ut till mina elever iaf.
Det ska kännas alert/aktivt under traven, som om hästen följer med vad du än gör, även i hörnpasseringarna skall hästen vara aktiv, alltså driv gärna lite innan hörnet så att hästen får med sig bakdelen

rider mest i skogen...rider kanske i ridhus varannan-var tredje vecka om inte mera sällan..

linnsan skrev:
min ponny "släpar" bakbenen när han travar ibland..varför gör han det??:confused:
tacksam för svar..

Hade samma problem med min häst förut, finns en tråd om det också, orsaken till att hon släpade sina bakben var en låsning i bäckenet ET åtgärdade det och nu återstår för mig att bygga upp de muskler hon tappade undertiden hon släpade, eftersom när de gör det, inte jobbar som de ska med bakdelen. Alltså mkt dressyrarbete och bommar, klättring osv.

linnsan skrev:
tacksam för svar..

Om hästen dessutom speciellt sliter tån (tåkappan) så tror jag att det är något fel på bakkärran. Knäna kanske.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur