Oliven
Trådstartare
Jag har en ridtravare, valack 9 år. Han har varit ridhäst i lite mer än 2 år. För 3 månader sedan fick jag veta att han hade ont i ryggen (pga sadel, har en ordentligt utprovad nu, som jag älskar
) och vi fick börja om helt från början (vilket kanske var bra..). töm körde ca. 5 dagar/veckan och skritturer 30 min 2 dagar/veckan i ca 1,5 månad. Sen ökade jag på ridningen mer och mer. Nu efter tre månader så har vi kommit så långt att vi har börjat jobba i trav uppsutten. I skogen på raktspår (grusvägar) travar han i form med glada steg, och jag kan placera huvudet till höger/vänster. Men i traven på ridbanan har vi lite problem.. I vänster varv går det gansaka bra, han söker sig ner och har en ganska bra tackt och tempo och har blivit mycket mer avslappnad och inte så grinig. Men i höger varvet så tappar han tackten och tempot jätte mycket och får inte riktigt med sig bakbenen (man hör hur han släpar dem i gruset..), Jag kan få honom att söka sig ner men han är mycket surare och mer spänd då och det är mycket svårt att få fram honom så han travare på ordenligt, om man inte har halvlånga tyglar och inte ställer några krav, hen så fort man ska försöka plocka ihop honom så blir han sur och tappar tempot och tackten..
Jag vet inte hur jag ska göra.. Var lite så i vänster varvet i början också men det släppte till slut, kommer det kanske göra det i det här varvet eller finns det några bra övningar att göra? Ridbanan är bara ca. 20x25 m..
Någon..?
Jag vet inte hur jag ska göra.. Var lite så i vänster varvet i början också men det släppte till slut, kommer det kanske göra det i det här varvet eller finns det några bra övningar att göra? Ridbanan är bara ca. 20x25 m..
Någon..?