Släp utan ramp

Lewina

Trådstartare
Det finns ju hästsläp utan ramp, dvs med vanliga dörrar bak, är det någon som har provat det? Någon som har ett sådant? :confused:

/Lewina

Sv: Släp utan ramp

Har provat sådan släp och det fungerar jättebra!

Mina hästar som brukar åka transport med ramp och som inte är svårlastade gick in som ingenting. Men de som är rädda för att rampar som låter och tycker är läskiga brukar tycka att det är skönt att bara kliva rätt in. Dessutom är det nog säkrare att ha dörrar för då riskerar man ju inte under några omständigheter att komma under eller klämma sig. Det som var negativt va att hästarna tyckte att det va läskigt att kliva ut när man backa ut dem ur transporten, då kliver de ju direkt ner på backen.

Låter bra :bump:. Min tycker inte om att gå på rampen, hon går på från sidan. Skulle gärna vilja prova en med två dörrar....

Nån som kan tänka sig att hyra ut en sån till mig i Uppsalatrakten..?:angel:

Kan man stänga en dörr i taget, dvs stänga bakom en häst? Säkert finns det en massa släp av olika märken som har sådana dörrar det förstår jag.. Men hur har det varit på de som Ni sett/använt?

Supersugen på att skaffa ett sånt där släp men vill gärna höra vad för erfarenheter ni har av ett sånt! :bump:

Några nackdelar??

/Lewina

Jag var väldigt anti mot dom innan jag började md islandshästar. Nu har jag svårt att tänka mig ramp för gud va skönt att inte behöva lyfta den upp och ner. Av någon anledning så är många hästar betydligt lättare att lasta utan ramp.

Där jag håller till gör dom transporter anpassade till islänningar. Så här ser den ut som dom använder själv (utdragbara taket fattas dock på bilden) och man får in fyra hästar på tvären har jag för mig.

faldur_layout7.jpg

Ska hästarna stå kvar i transporten är det smidigt att kunna öppna luckorna. Sedan har de lyxat till det ordentligt med ett utragbart tak ovanför luckorna så man kan stå ute under tak och göra i ordning hästen. Det var inte alls tokigt när de öste ner blötsnö :bow:

efter att ha provat alla möjliga varianter lånade jag ett faustras och blev helsåld, även den mest svårlastade häst blir som en ängel utan ramp.

Jag som alltid använder fronturlast ser egentligen inga nackdelar, skulle dock inte vilja lasta ur bakåt i ett sådant släp!

Japp. Men min häst vill inte iaf. Jo, föresten, om hon får gå på från fel håll, alltså ifrån fronurlastet. Men jag har hört många som föredrar såna!

Står en på gården där jag har min häst. Man kan välja om man vill ha step-up eller med ramp.

Senast ändrad:

Man kanske skulle ta och köpa en sådan transport till monstret istället, hehe!
Han gillar inte heller rampen.

/Fanny.

Åhhh finns det ett i ditt stall? Tjörn... det ligger inte nära Uppsala va..? :crazy:

Ingen nära mig som har ett? Jag vill så gärna prova innan jag går och köper ett släp, dom är ju inte precis superbilliga..

Japp. Men min häst vill inte iaf. Jo, föresten, om hon får gå på från fel håll, alltså ifrån fronurlastet. Men jag har hört många som föredrar såna!

Står en på gården där jag har min häst. Man kan välja om man vill ha step-up eller med ramp.

Men allvar - får du på Bella i släpet nu?!!!!!! :idea:

Nä, jag vet inte. Men för 1,5 år sen gick hon på från fel håll. Då var hon lika svårlastad som nu om jag minns rätt. Men jag ska prova igen eftersom vi har flyttat tillbaka till det stallet. Ska bara få stallägaren att ta ut sin fyrhjuling först. Det är vad transporten används till nu, fyrhjulingshus ;)

Hur många olika märken finns det med dörrar? Jag har hittat två. Någon som vet om det finns fler?

:confused:

Låter bra :bump:. Min tycker inte om att gå på rampen, hon går på från sidan. Skulle gärna vilja prova en med två dörrar....

Nån som kan tänka sig att hyra ut en sån till mig i Uppsalatrakten..?:angel:

Jag har också en häst som gör så, så jag köpte ett Cheval-släp. Det har en kombiramp så man kan välja hur man vill lasta. Skitsmart tyckte jag. :idea:
Men han vill inte kliva på utan ramp ändå :crazy: visserligen har vi bara testat en gång ännu, kanske blir bättre om han får träna mer. Nu kan jag tycka att detta släpet är ganska högt för att vara stepup, och hästen är en liten islänning, så det blir liksom ett ganska stort steg för honom :p

Jag kommer nog förmodligen köra ner till Uppsala månadskiftet okt/nov, har du inte hittat något att prova då får du gärna höra av dig så kan du få prova mitt :idea:

Jag hade step-up med nigning på lastbilen jag hade. Super-duperbra. Enda nackdelen med den var att den var väldigt hög, så det fanns hydro-nigning på den. Suck, den tog typ ett år att niga hela vägen, så fick man inte lämna den nere, så när man lastat ur en häst, måste man ta upp den igen. Behöver jag säga att jag typ aldrig anvvände den? :angel: Mina pållar tog ett smidigt skutt så stod dom där!

Haft en Ifor Williams i 5 år. Ligger superstadigt på vägen, vilket gör att hästarna stor stilla och lugnt.

Bäst av allt, jag öppnar dörrarna när vi lastar på, reglar om till ramp när vi lastar ut. Alltså inget obehag av att kliva ut i ingenstans.

Har inte upplevt krångel med lastning en enda gång på fem år :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 457
Senast: Smurfoff
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Anläggning Utöver ladugårdslås med lös nyckel, finns det någon annan typ av handtag som inte har några utstickande delar när det inte används? I...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama