Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?
Man minskar isf maxlasten.
Tjänstevikten är ju vad släpet i sig väger tomt och körklart, och såvida det inte är invägt med en massa extra prylar monterade (verktygslåda fullastad med verktyg, 4 reservhjul, 2 stora brandsläckare etc. ) så är det svårt att minska på den vikten.
Frågan är om det är värt att ha ett hästsläp med så låg totalvikt som 1120 kg? Nu hade du ju iofs så låg tjänstevikt på ditt släp från början, så du kan ändå lasta ett mindre varmblod eller en ponny, men det är värt att tänka på innan man börjar ändra vikten.
Du kan bli tvungen att "försämra" släpet för att motivera den lägre totalvikten, t.ex. genom att skaffa nya däck, ändra bromsarna och liknande.
Men då till en följdfråga - vilka kilo kommer de "ta" av på min transport. Det är väl så då att totalvikten för släp+bil måste bli mindre än 3500kg. Minskar de maxlast eller tjänstevikt på släpet??
Man minskar isf maxlasten.
Tjänstevikten är ju vad släpet i sig väger tomt och körklart, och såvida det inte är invägt med en massa extra prylar monterade (verktygslåda fullastad med verktyg, 4 reservhjul, 2 stora brandsläckare etc. ) så är det svårt att minska på den vikten.
Frågan är om det är värt att ha ett hästsläp med så låg totalvikt som 1120 kg? Nu hade du ju iofs så låg tjänstevikt på ditt släp från början, så du kan ändå lasta ett mindre varmblod eller en ponny, men det är värt att tänka på innan man börjar ändra vikten.
Du kan bli tvungen att "försämra" släpet för att motivera den lägre totalvikten, t.ex. genom att skaffa nya däck, ändra bromsarna och liknande.