bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag har en kastrerad gatuhund. Han var väldigt utmärglad då han kom till oss för två år sedan. Nu har han gått upp lite mycket, trots han är igång hela dagarna o prommenerar minst 1 mil/dag.
Han får Royal canin en bit under markeringen för honom på burken.
Har prövat med människomat o RC, utan gått ner ett gram. Har köpt light nu o ger pytteportion:cry: Han kommer säkert gå ner nu?? men jag vill inte minska hans förbränning o hålla på som en del människor gör med jojobantning. Jag skulle bli jätteglad för tips hur man kan få ner honom o hålla den vikten, utan att han går hungrig. Det har han gjort sitt första år i livet.

Sv: slankning

ska man ge så mycket mat att hunden blir mätt, så får man nog ge vääääldigt mycket mat. hundars magsäck är mycket elastisk, så att de ska kunna äta ett rejält skrovmål och sedan klara sig på det ett par dagar.

med detta i åtanke brukar jag säga att de vänjer sig vid mindre portioner. får de mat ofta (2 ggr/dag) behöver de inte äta sig knökmätta. min hund som väger nästan 40 kg får bara 5 dl torrfoder per dag, och det funkar för honom. men känner du att du ändå vill ge något extra är rivna morötter ett tips. blir lite bukfylla och de flesta hundar gillar det.

ska tillägga att jag inte tror på lightfoder (men väl på speciella viktminskningsfoder). har provat med lightfoder i omgångar utan något vidare resultat. bäst verkar det vara att helt enkelt minska på den vanliga maten.

Senast ändrad:

Hur stor är din hund ungefär, i mkh? (vad är det för typ av hund?) Om du hellre vill ge han den vanliga (inte light) maten så ger du bara lite mindre än vad han egentligen borde ha, typ 1 dl mindre eller så.. Din hund kommer inte att gå hungrig. Hundar vänjer sig som sagt vid den mat de får, bättre med lite mindre än för mycket om man har en tjockishund :D

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en kastrerad fd gatuhund. Men han har blivit väldigt slank och fin med Royal Canins lightfoder. Jag avpassar helt enkelt maten efter hur han ser ut i kroppen. Han hade inte sagt nej till mer om man hade gett honom det. Men man får tänka på att med den bakgrunden de har haft med svält så sitter det så djupt rotat i huvudet på dem att äta så mycket det går när det bjuds.
Jag tycker att det är bättre att ge light för då blir det trots allt en lite större portion och mer bukfylla än vanligt foder. Men rivna morötter som Cillamuffins föreslår kan vara bra. Likadant tycker jag som cillamuffins att de vänjer sig vid mindre portioner. Det är mest matte/husse som lider av att hunden kanske är hungrig.

Är han fet så får han för mycket mat helt enkelt. Precis som med människor. Låt viktminskningen gå långsamt, det har tagit ungefär 4 månader för min att få den kroppen han har nu.

Jag vet inte riktigt vad han är för ras, mer än terrier i huvud o färg, kanske collie? han är från Irland. Han är 50cm i manken o väger 18 kg. Han har jättemycket muskler:cool:
Men ngt kilo 1-2 skulle jag vilja få ner honom. Han är jättepigg o glad, ställer alltid upp på nya upptåg.

Jag vet inte riktigt vad han är för ras, mer än terrier i huvud o färg, kanske collie? han är från Irland. Han är 50cm i manken o väger 18 kg. Han har jättemycket muskler:cool:
Men ngt kilo 1-2 skulle jag vilja få ner honom. Han är jättepigg o glad, ställer alltid upp på nya upptåg.

dra ner på maten och håll igång honom så ska hon nog snart bli fin. jag är absolut ingen hajare på foder till hundar men vill du ge light och lite mer så gör du det, eller så ger du vanlig mat fast lite mindre än vad han borde få. men skippa som sagt massa småätande emellanåt :) Det är som med oss människor, hehe.

Ja säkert, tack för svar:) jag är glad att vi upptäckte det i tid.
Men visst är de härliga de här streetsmarta hundarna:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 088
Hundhälsa Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt? Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 125
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka