Slänger med huvudet.

L

Lexia

Vi skrittade ut på vår nyinköpta häst idag (han står dock kvar i samma stall som förra ägaren har haft honom i) allt gick jätte bra ca 10 minuter sen började han slänga med huvudet och backa och hoppa små skutt i luften. Han drog inte iväg snabbare utan slängde sig från ena sidan av stigen till den andra. Vi har ridit honom flera gånger i ridhus och då har han inte alls visat detta beteende. Vad kan det bero på? Testar han oss? Hur ska man bemöta detta beteende?

Tacksam för råd och hjälp!!!

Sv: Slänger med huvudet.

Defintivt testar.

Krama om bestämt med skänklarna och håll igen hästen. Visa med dina skänklar var hästen skall vara på vägen. Skäll lite om det behövs och beröm omedelbart när hästen gör som den skall.

Hälsning Maja

Tack för ditt svar!!

Vi ska följa ditt råd nästa gång. Eftersom han backade rakt in i ganska tätt skog rätt snabbt så fick min kille hoppa av några gånger och leda fram honom (hoppade dock upp igen). Tror att han är ganska ovan vid att ridas ut med också eftersom de förra ägarna mest red i ridhus.

För övrigt är det en toppen häst så klart! :)

Lexia skrev:
Tack för ditt svar!!

Vi ska följa ditt råd nästa gång. Eftersom han backade rakt in i ganska tätt skog rätt snabbt så fick min kille hoppa av några gånger och leda fram honom (hoppade dock upp igen). Tror att han är ganska ovan vid att ridas ut med också eftersom de förra ägarna mest red i ridhus.

För övrigt är det en toppen häst så klart! :)

Låter som den här hästen du ser mig rida på. Den har jag bara haft i några månader med och har aldrig varit med om dess like. Jag startade då en tråd om problemet, "häst som backar ner i diken" tror jag den hette. Om du vill läsa den. Fast du kan också klicka på min ikon och se vilka trådar jag har startat så hittar du den lättare.

Jag fick vara ganska hård för att få bukt med problemet.

Hälsning Maja

Min häst göra alltid så. Det bästa är att driva på häsen.
Med min tjej är det så att hon vill springa och jag vill tex skritta

om hon börjar tramsa, backa, små hoppa osv.
så är det bästa man kan göra att driva på dom alltvad man har och bara galoppera och det ska gå fort så hästen blir trött (går bra på volt) då förstår hästen att det är bara ansträngande att hålla på, det har fungerat för mig och nu gör hon nästan alldrig så

TheHunted1 skrev:

så är det bästa man kan göra att driva på dom alltvad man har och bara galoppera och det ska gå fort så hästen blir trött (går bra på volt) då förstår hästen att det är bara ansträngande att hålla på, det har fungerat för mig och nu gör hon nästan alldrig så

Menar du att om hästen vill springa och du vill skritta, så får den galoppera tills den blir trött, om den börjar konstra och inte lyder när du vill skritta?? :confused:

Hälsning Maja

TheHunted1 skrev:

Öhöm, ursäkta mig men det där lät ju otroligt korkat.

vet, tyckte också det lätt konstigt nä min tänare sa det till mig men det funkar värkligen. Har fråga olika tränare, 4-5 stycken och alla säger likadant.

Tycker också det där lät jätte dumt :crazy:
Du har ju själv sagt att Joy aldrig "ger" upp asså att hon orkar göra hela tiden.. Hon har väl alltid skrittat på lungt också eller?
Bara en fråga, vilka 5 tränare har sagt det??

Fast du kanske har rätt vem vet!

Hon gör så ibland under sommaren när du flyttade Syti började hon göra så skit mycket.
Hon gör det när hon fattar att det inte är någon idee

Kan inte säga alla här men kan säga förnamnen, men det är troligt vis inga du vet:

Anna
Oskar
Sara
Anna (En annan)
Sofie

Om du inte ska få ett jätteproblem och hästen trappar upp dumheterna så ta itu med det väldigt bestämt. Om den är pigg, visst
kan du låta den trava eller t o m galoppera av sig lite, men det ska vara på ditt kommando, när du säger till , inte när hästen tycker det verkar trevligare att galoppera. Så om den vill dra iväg, ta tillbaka väldigt bestämt och börja om.
Tillåt aldrig slängande eller hoppande åt sidan eller att gå av vägen. Var beredd när du märker att det börjar, och markera hårt då. Hade en hingst som gjorde så i början men jag märkte när han började kasta lite med huvudet, då var det dags, och då tog jag tyglarna i ena handenoch klippte till rejält i rumpan. Första gångerna tog han förstås förskräckta hopp framåt och protesterade, så var beredd på det. Sen la han av alltihop och kunde sköta sej alldeles utmärkt, pigg eller ej. Sin förra ägare hade han lyckats skrämma ifrån all uteridning på det där sättet, det belv bara ridhuset, och där skötte han sig. Han tyckte i själva verket mycket om att komma ut, när han väl lärt sig att inte bråka, det vara bara en form av isstadighet
som blivit värre och värre tills han började resa sig för att få vända hem igen. När vi blev av med detta var han glad och förväntansfull
inför promenaderna istället.
Du måste alltså ligga lite före hästen och märka när den börjar tramsa, så du överrumplar den istället för tvärtom. Bättre att slå till hårt i rumpan ett par gånger istället för att riskera skador på er båda om ovanan fortsätter.
Lycka till!

Tack för alla goda råd. Vi red ut igår och allt gick jätte bra. Vi hade bestämt att bara rida 10 minuter och att han hela tiden skulle fram den tiden. Han gick hur bra som helst! Tyvärr så började han dock att bocka och slänga med huvudet när vi galopperade i ridhuset sen. Det var precis som att han flytta problemen och sitt beteende från utomhus till inomhus. Men det är väl klart att man får testa matte inomhus om man nu inte kan bråka som vanligt när man är ute!

Ska rida för instruktör nu i veckan (för första gången) så förhoppningsvis har hon några bra knep som biter på honom. Ni får gärna delge mig era knep också.....

TheHunted1 skrev:

snacka om att hästen tappar lusten för att arbeta?
att "bestraffa" hästen genom att rida hårt tror jag inte alls på.

Nu lägger jag in en lite fråga i den här tråden. Tror att jag kan få hjälp här!

Min häst (dressyrtävlingshäst), börjar med att stanna (när vi ska ut i skogen), driver jag då backar han. Fortsätter jag börjar han hoppa, pipa o resa sig, o sparka åt alla håll. Om jag fortsätter att driva lugn men bestämt, så antingen backar han då ner i diket,(ska tilläggas, att dikena runt vägen är väldigt djupa, och branta, då vi bor på en gammal sjöbotten så är det enda utvägen utan att få simma fram om dä inte va så djupa diken. Vi har inte grävt dom, dä har kommunen gjort. Å dä ä vi tacksamma över, då vi som sagt annars får simma när det är regnväder) lr gör ett lappkast runt med bara bakhovarna i backen o skjuter i väg som en raket ett par meter, å sen stannar. O ska jag försöka gå igen så börjar visan om.Enda hållet som jag får han att gå då, om jag inte hoppar av, är hemmåt Gör alldrig såhär när vi har sällskap. Men det är alltid på samma ställe,lr nästan samma iaf, o även när vi ska rida till ridhuset ensamma gör han så. Så nu för tiden går jag alltid när jag är själv. Vågar inte. Han blir heltokig.

Har försökt me det mesta. Driva lugn men bestämt, vänta ut honom, försökt tvinga honom att gå osv osv osv. Men inte går han för det. Inte när vi är själva. Jag tror det började som en osäkerhetsgrej (ganska säker på det,då han varit väldigt osäker på allting. Men de här grejjerna började inte förens efter att jag haft honom i ett par månader, gjorde inte så i början), o har nu gått över till en ren DUMHET!!! (???)

Tips önskas!!

Senast ändrad av en moderator:

squarepants skrev:
snacka om att hästen tappar lusten för att arbeta?
att "bestraffa" hästen genom att rida hårt tror jag inte alls på.

:bow: :bow: :bow:

TheHunted1 skrev:

Vill du skada din häst? För det är vad du gör, en vacker dag kommer det att sluta illa... Du måste lära dig att kontrollera din häst och angripa orsaken, inte bara "verkan"...

Helt klart att han tester dig, driv fram fram fram :bump:

jezzie- skrev:
Nu lägger jag in en lite fråga i den här tråden. Tror att jag kan få hjälp här!

Min häst (dressyrtävlingshäst), börjar med att stanna (när vi ska ut i skogen), driver jag då backar han. Fortsätter jag börjar han hoppa, pipa o resa sig, o sparka åt alla håll. Om jag fortsätter att driva lugn men bestämt, så antingen backar han då ner i diket,(ska tilläggas, att dikena runt vägen är väldigt djupa, och branta, då vi bor på en gammal sjöbotten så är det enda utvägen utan att få simma fram om dä inte va så djupa diken. Vi har inte grävt dom, dä har kommunen gjort. Å dä ä vi tacksamma över, då vi som sagt annars får simma när det är regnväder) lr gör ett lappkast runt med bara bakhovarna i backen o skjuter i väg som en raket ett par meter, å sen stannar. O ska jag försöka gå igen så börjar visan om.Enda hållet som jag får han att gå då, om jag inte hoppar av, är hemmåt Gör alldrig såhär när vi har sällskap. Men det är alltid på samma ställe,lr nästan samma iaf, o även när vi ska rida till ridhuset ensamma gör han så. Så nu för tiden går jag alltid när jag är själv. Vågar inte. Han blir heltokig.

Har försökt me det mesta. Driva lugn men bestämt, vänta ut honom, försökt tvinga honom att gå osv osv osv. Men inte går han för det. Inte när vi är själva. Jag tror det började som en osäkerhetsgrej (ganska säker på det,då han varit väldigt osäker på allting. Men de här grejjerna började inte förens efter att jag haft honom i ett par månader, gjorde inte så i början), o har nu gått över till en ren DUMHET!!! (???)

Tips önskas!!

Precis som min hingst gjorde med sin förra ägare och med mej i början, när jag hade honom. Det var inte kul. :cry: Vi hade längre tillbaka en foderponny som gjorde exakt likadant och han hade straffat ut sig hos två fodervärdar före oss fast han var en fantastisk hopphäst. De had eslutat rida honom. :mad: Hästar vill inte gärna gå ifrån flocken och dej räknar han inte som en trygghet.
Så ligger det till. Du är inte hans ledare, helt enkelt och du står inte ens över honom i rang, i hans värld.
Jag tror på det jag skrev ovan, men det är inte enkelt, för du måste våga ta risken av kraftiga protester innan han accepterar att du vill gå, även om han vill hem. Använd en sadel du sitter säkert i, ha helst någon annan person i närheten och var beredd när du märker att han tänker börja. Min hingst började med att svänga lite med huvudet och stå emot lite, sen stannade han och skuttade lite, sen reste han sej och försökte kasta runt.
När han började svänga med huvudet redan, fick han ett rejält rapp i rumpan! Rejält. :eek: Det ska svida ordentligt. Inga ländtäcken ivägen. Han tog ett jättehopp framåt de första gångerna. Jag slog igen och han for framåt i rena förskräckelsen. Han gick sen. Men det hände ett par tre gånger till att han började likadant, och samma porcedur upprepades. Så var beredd även om han ger sig en gång.

Men ha en medhjälpare i närheten och utsätt dig inte för risker. Träna att bli ledare på hemmaplan. Han ska gå ur vägen när du kommer, (in i boxen, tex) gå efter dej genom dörrar, osv.

Lycka till och ta inga risker!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 969
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama