Slänger med huvudet

Lycanthrope

Trådstartare
Mitt sto slänger ibland med huvudet ganska mycket, nästan alltid i trav, inte andra gångarter.

Det kan vara som igår i hagen när hon travade runt med nya hagkompisen, och ibland när man rider och ska trava. I hagen igår slängde hon ganska mycket, eller kanske mer viftar.

Kan försöka filma om jag får chansen.
Funderar på om det kan vara något?

Sv: Slänger med huvudet

Mitt sto gör så i hagen för att få dom andra med sig, en typ av dominans antar jag. Hon är ledarstoet.
Sedan gör hon det i ridningen när hon blir frustrerad då jag höjer kraven i utbildningen, el när hon är oförberedd på något nytt.

Vårt kallblodstravarsto gjorde jämt så, mer när hon var understimulerad. Fick höra att det skulle vara något som är "vanligt" på travhästar, men vet inte hur det är med det.

Så gör vårat sto också.Mest när hon är irriterad på något.
I ridningen kan det hända någon gång ibland om vi står still för länge enligt henne.

Hej.

Mitt vblsto (fd travare) gör likadant fast bara i skritt, aldrig i trav eller galopp.

Jag har tytt det som en grej hon gör när hon blir uttråkad/otålig.

Vår gör det när dom busar i hagen, när det kommer ny häst att visa upp sig för, hon verkar aldrig göra det när hon är irriterad, utan ser det på henne som något glatt :)

Så gjorde min gamla bruksare, och även vblet när dom var lite pigga.

Min gör det också. Mest när man leder hennes i grimma och när vi skrittar av på lång tygel så jag har aldrig riktigt kopplat det till en speciell sinnesstämning för det kan hända lite när som. Hon gör det i hagen också och jag tror det kommer från ponnyn jag hade när hon var unghäst som slängde väldigt mycket med huvudet.

Det intressanta är att när jag var på NH-clinic för ett par år sen så började hon slänga med huvudet när vi bara gick runt i repgrimma. Instruktören (amerikan) blev lite småarg på mig för att jag irriterade min häst, men jag försökte förklara att hon gör så här även i hagen. Men nej, han hade aldrig sett en häst göra så av egen vana så det trodde han inte på. Men de som anordnade clinicen kunde intyga att hon även gör så i hagen eftersom vi delat stall, så till slut förstod han att det inte var mitt fel:D

Hon har hållt på i många år.

Det är nog bara ibland när man ska trava, och när hon springer runt i hagen, som hon gör det.

min häst gör samma sak det är otroligt jobbigt!!!

jag har googlat lite på det och försökt hitta lösning och flera gånger kommer det fram att man ska använda ett nät på nosen.

de skakar tydligen för att de är överkänsliga på ovansidan mulen.

om det är flugor runt min häst så skakar han 100 ggr mer än annars.

kolla här på detta nätet, det kan man göra själv, och det verkar fungera på den här hästen i allafall.

http://www.youtube.com/watch?v=DegSrwcSF3k

och här är en hel websida men lösningar -

http://headshakingsyndrome.com/treatments.html

jag har också hittat ett sånt här nät som ser lite bättre ut och lättare att andas för hästen inbillar jag mig-

http://www.equilibriumproducts.com/head_shaking/net_reliefreg_muzzle_net/

och det får man tydligen tävla dressyr med i vissa länder.

jag har ännu inte provat något av det här på min häst.

om någon av er provar så kan ni väll skriva här i denna tråden och berätta hur det går??

Fast så skakar inte min :) inte på långa vägar att det påminner det om så, ska se sen om jag har en film hemma :)

Och att det skulle vara flugor som stör har inte med min att göra heller då hon gör det lika mycket på vintern i hagen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 041
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka