"slänga ut hästen" från stallet xD

I

isan_love

hej! jag undrar när man kan börja ha hästarna ute hela tiden, både natt å dag. (utan täcke å sånt)
när brukar ni börja ha era hästar ute??

Sv: "slänga ut hästen" från stallet xD

Det beror ju på hur vädret är, mina har varit ute dygnet runt en vecka nu:banana:

När det inte blir frost på nätterna längre utan är sådär 2-4 plusgrader låter jag dem vara ute.
Men jag tar in dem nattetid om det är risk för mycket regn.

Min häst hade gärna gått ute dygnet runt nu utan täcke. Dessvärre är hennes stallkamrat av det frusna slaget så dom får stå inne på natten (inga täcken)
Så länge det inte regnar mycke klarar dom flesta hästraser att gå ute dygnet runt utan täcke bara det inte är minusgrader på natten.

vi släppte våra på dygnetrunt bete i fredags. har dock mellanfodrat täcke nattetid på dom stora. (mellan 9-10 tiden på kvällen fram till 8 på morgonen) ponnyna går otäckade, men det har dom gjort hela vintern.

Har ni bete till hästarna redan??
Eller e dom ute ändå??

vi har egna hagar året runt och i dom som inte är söndertrampade är det masssor av gräs nu :P men såklart så ska dom ha hö fortfarande även om dom ska gå ute ;)

jag har ett varmblod och bor i nord, östra småland ... tror att det borde gå att ta ut mina små pållar dårå

ja givetvis, annars hade jag inte skrivit "bete" ;). det växer så det "knakar", det är väldigt bördig åkermark.

Våra hästar går inte ute på nätterna förrän vi släpper dom på sommarbete i början av juni, vi har ganska litet sommarbete och därför vill vi inte släppa ut hästarna för tidigt, då räcker tyvärr inte betet hela sommaren. De kunde ju gått ute på nätterna i sin vinterhage, men vi har valt att ha dom inne tills det är dags för sommarbetet :)

hej! jag undrar när man kan börja ha hästarna ute hela tiden, både natt å dag. (utan täcke å sånt)
när brukar ni börja ha era hästar ute??

Utan täcke har endel(3 av 8) gått ute utan täcke i 2-3 veckor nu=)
Gick ut tidigare förra året;)
Sen förra veckan går alla ute, de dräktiga ska få komma in snart igen då de inte har långt kvar, ena 2 veckor och den andra 3 veckor:)

Våra går ute utan täcken under dagen (inne utan täcken på natten) i hage med "magert" bete så att de ska vänja sig. Vi tänkte släppa dem på det "riktiga" betet den 1:a maj. fast det beror på hur vädret blir, om det blir någon dag tidigare eller senare...

Min åker på bete den 4 maj. Ute dygnet runt från det datumet. Jag hoppas att vädret fortsätter som nu :).

vår hästar åker ut när det finns bete och det är runt 10 grader på natten

okey då har ja lite koll, tack för alla svar ;)

de har gått ute dygnet runt ett par veckor nun nakna. Har ju varit uppehåll dygnet runt och blir de inte blöta fryser de inte.

våra har varit inne från ca kl. 19.00 till ca. 00.00 sen är dom ute resterande del av dygnet sen i december. funkar utmärkt, den sista månaden utan täcke. (allt beror på vädret, regnar det är dom inne eller har täcke tex.)

Min gammelgubbe är väldigt kinkig så jag brukar inte släppa honom förrän i slutet på maj eller början av juni, beroende på vädret. Men i år är han faktiskt redan nu och har varit ett par dagar. Det har ju varit så varmt även under nätterna nu att det bara gör dem gott att va ute.

Däremot så försöker vi vara lite flexibla i stallet, så blir det riktigt ruskväder så är det ju bara att ta in dem igen.

Åringarna och ponnyerna har varit ute dygnet runt i 2 veckor ungefär.

Halvbloden i träning planerar vi släppa ut 11-12 maj. Första tävlingen på året den 11 maj så vi ska vänta tills efter det. Sen åker de ut.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat