Slakttransporter

Sv: Slakttransporter

Boy of Joy skrev:
Är det någon som har varit på en hästmarknad här i Sverige eller i tex Danmark? Skulle vilja veta hur det går till på sk hästauktioner.

Har funderingar på å åka till den marknad som min häst sägs vara köpt ifrån, hålls nånstans i Danmark.. nån gång nu till våren, tror att det var mars... Får bara se om man har pengar till resan. Och om man vågar sig på det utan att man kommer hem med ett tjugotal hästar :angel:

Hojta till om ni ska åka!!!! Vi kanske kan samåka då. :idea:

Frågan är, som du säger, törs man åka..........har redan 3 kusar i stallet. Men en Frieser .....eller en Nordsvensk.....kanske ett föl...hmmmmmm Tänk om man får syn på en stackare som man måste rädda.......då är det kört! :crazy:

Läste om 2 stycken som räddade haflinger föl från deras ursprungsland där de skulle ätas upp annars, de köpte flera stycken åt gången å tog dem till sverige, här kan de säkert sälja dem vidare.
Det var ju en ganska bra idé , att köpa upp hästar som shv gör, tyvärr kräver det ekonomi å engagerade människor.

qrusbär skrev:
Men om dom SKADAS I TRANSPORTEN så har de en sträcka på 8 timmar framför sig. Jag säger inte att det är såhär i alla fall, rötägg finns alltid som du själv sa, frågan är bara om man kan stödja något som tillåter rötägg?

Angående hönsen är det uppenbart att de inte ser till djurens bästa, utan sin ekonomi främst. Det är många affärer som inte tar emot burägg, men vad som finns i mat tillverkad i Sverige är en helt annan sak, där kan man inte veta vad det är man stoppar i sig.

Du tycker inte att en halv miljon höns är mycket.. en halv miljon värphöns är fortfarande en halv miljon liv. Vi kan väl slänga in en halv miljon barn i burar eller ta tsunami katastrofen gånger två och säga åt någon att den inte är något att bry sig om. Det handlar ju faktiskt bara om en halv miljon.

Du la skulden på bönderna först men nu så är det transporterna. Vad har de med varandra att göra? Transport = Slakteriägt! Om de skadas i transporten så vet du ju inte det förenns du kommit fram dit du ska. Likväl som du kör hästtransport.

Hur många hönor har inte fått det "bättre" grejjen är ju att det ska gälla samma regler i hela EU i så fall det är ju inte lätt att överleva rent ekonomiskt om du inte kan producera till samma kostnad.
Ang liknelsen med barn orkar jag inte enns svara på.

Ett förslag borde ju vara att kunna ha samma slaktpriser i alla länder, då skulle slakt transporterna helt säkert minskas.

Rydberg skrev:
Du la skulden på bönderna först men nu så är det transporterna. Vad har de med varandra att göra? Transport = Slakteriägt! Om de skadas i transporten så vet du ju inte det förenns du kommit fram dit du ska. Likväl som du kör hästtransport.

Hur många hönor har inte fått det "bättre" grejjen är ju att det ska gälla samma regler i hela EU i så fall det är ju inte lätt att överleva rent ekonomiskt om du inte kan producera till samma kostnad.
Ang liknelsen med barn orkar jag inte enns svara på.

Nej, inte bönderna, jag syftade på chaufförerna. De ska nämligen kolla till de djur som transporteras varannan timme eller likn. Sedan finns det ju massa annat i "underbara Sverige" som jag inte orkar gå in på.

Det gäller inte samma regler i hela EU, förbjudning av de idag olagliga burarna i Sverige träder i kraft i EU 2012. Försörjer man sig på djur har man iaf den skydligheten att ge dem ett värdigt liv. Kan man inte göra detta p.g.a. ekonomi får man stå över. Sen är ju detta min åsikt som får stå för mig.

2012 ja. Och så plussa på 10 år till så.
Vilket är då bäst? Att sitta i bur i Sverige l Finland? ingen större skillnad va?

"Kan man inte göra detta p.g.a. ekonomi får man stå över"

Jo men då finns ngn annan som tar över som får. Och mår djuren bättre då. Vem ska betala?

Ni skriver att djuren får transporteras längre sträckor om de är skadade eller sjuka. Det kan jag tala om att de får de inte, det står i djurskyddsmyndighetens lagar:

"Sjuka eller skadade djur får inte transporteras. Undantag gäller för djur med lindrigare skada eller sjukdom och om transporten inte medför lidande. Detta innebär bl.a. att sjuka och skadade djur som inte själva kan gå in i lastutrymmet eller som lider ytterligare genom att transporteras, inte får transporteras"

Och en sak till, om eran häst eller djur överhuvudtaget skulle bli sjukt och ni skulle behöva komma till en veterinär skulle inte ni fara med den till veterinärstationen då? Det är samma sak, ni fraktar ett sjukt eller skadat djur..

har besökt eus största hästmarknad.

nästa gång jag gör det skall jag fara dit och anmäla varenda jävel.

man fick se ungefär 1500 vanvårdade hästar....

ETT RENT HELVETE

Tar upp tråden igen. Det tråden handlar om är inte transporter till veterinären. Tråden handlar om de plågsamma SLAKTtransporter som går genom flera länder för att det är billigare att transportera djur istället för kött och för att man får bättre betalt för slaktdjur i t.ex Italien än Sverige. Dessa djur behandlas inte enligt djurskyddslagar utan får ofta varken äta, dricka eller komma ur transporten på flera dygn.

Kunde inte låta bli, menar inget illa, du missförstod väl bara (:

Ja, jag håller med...tur jag inte hittade någon film. Bilderna räckte gott och väl. Men tyvärr, det är ju sådär det ser ut....fast jag undrar ju om INGA människor i dessa jävla länder äger känslor ? Jag må väl hårdra då, men varför är det alltid alltid dessa utlänningar som slår, piskar,torterar djur ?????? Ok, det kan väl svenskar, norrmän o vise versa göra oxå, men aldrig man ser nån Svenne från ett slakteri sticka ut ögon på kossor, eller sparka får i magen eller bryta benen av dom....Det kanske händer bakom dolda väggar..vad vet jag. Och så länge jag ej sett att det händer i Sverige så anser jag vi vara mer humana än andra folkslag. Kan det ha med religion att göra ?? Ja jag vet inte..blir bara så arg och less.

Ögonen måste vara hela på kossor och får, det har med galna kosjukan att göra. Man flår pannan och skär loss ögonlocken så de sitter kvar när man flår djuret, om man råkar skära hål på ett öga, eller om det åker med huden. Så kasseras skallen = förlust för slakteriet då en skalle innehåller ca 1½kg tunga och 1½-2½kg kött.

Slakterier måste spara på allt som går, det är mycket kostnader, det är största anöedningen till att det slaktas så lite hästar, de tar längre tid att slakta = förlust för slakteriet.

Djur får inte skadas på slakteri, man har 2 koder, en för skador som bonden gjort och en för skador som kommit på slakteriet. Bonden får betala för alla kg men putsar bort som är skadat, djuret behöver inte ha blivit slagen/sparkad, utan kan ha blivit stångad så det har bildats en massa brosk, brytit ett revben ect.

Skador som händer på slakteriet får slakteriet betala för = stora förluster. Vi har haft en husdjuragronom hos oss som har undersökt var ev blödningar sitter, vart i stallet djuren har stått och vad de kan ha skadat sig på. Tex en vass kant. Lika så om ett djur blir stångat i stallet på slakteriet, får slakteriet betala för det.

Djuren veterinärbesiktas innan slakt och skadade/sjuka djur avlivas direkt och går till destruktion. Sen besiktas djuren vid slakt, då registreras alla skador. Har man sparkat sin ko på våren, kan detta även synas på hösten då kossan slaktas genom broskbildningar.

Ingen bonde eller slaktpersonal kan komma undan, det syns direkt om djuret är skadat.

Ett förslag borde ju vara att kunna ha samma slaktpriser i alla länder, då skulle slakt transporterna helt säkert minskas.

Alla slakterier har olika utgifter också. Så tyvärr går inte det.
Det är den största anledningen till att många små trevliga lokala slakterier fått stänga, och djuren istället får åka längre sträckor för att slaktas.

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska man kunna se på första siffran i streckkoden på förpackningen/varan vilket land varan kommer från. En 7:a ska vara svenskt.

Personligen är jag väldigt noga med att köpa svenskt kött. Även om det finns brister inom svensk djurnäring så anser jag att Sverige över lag är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka