Sv: Slakttransporter
Ja, jag håller med...tur jag inte hittade någon film. Bilderna räckte gott och väl. Men tyvärr, det är ju sådär det ser ut....fast jag undrar ju om INGA människor i dessa jävla länder äger känslor ? Jag må väl hårdra då, men varför är det alltid alltid dessa utlänningar som slår, piskar,torterar djur ?????? Ok, det kan väl svenskar, norrmän o vise versa göra oxå, men aldrig man ser nån Svenne från ett slakteri sticka ut ögon på kossor, eller sparka får i magen eller bryta benen av dom....Det kanske händer bakom dolda väggar..vad vet jag. Och så länge jag ej sett att det händer i Sverige så anser jag vi vara mer humana än andra folkslag. Kan det ha med religion att göra ?? Ja jag vet inte..blir bara så arg och less.
Ögonen måste vara hela på kossor och får, det har med galna kosjukan att göra. Man flår pannan och skär loss ögonlocken så de sitter kvar när man flår djuret, om man råkar skära hål på ett öga, eller om det åker med huden. Så kasseras skallen = förlust för slakteriet då en skalle innehåller ca 1½kg tunga och 1½-2½kg kött.
Slakterier måste spara på allt som går, det är mycket kostnader, det är största anöedningen till att det slaktas så lite hästar, de tar längre tid att slakta = förlust för slakteriet.
Djur får inte skadas på slakteri, man har 2 koder, en för skador som bonden gjort och en för skador som kommit på slakteriet. Bonden får betala för alla kg men putsar bort som är skadat, djuret behöver inte ha blivit slagen/sparkad, utan kan ha blivit stångad så det har bildats en massa brosk, brytit ett revben ect.
Skador som händer på slakteriet får slakteriet betala för = stora förluster. Vi har haft en husdjuragronom hos oss som har undersökt var ev blödningar sitter, vart i stallet djuren har stått och vad de kan ha skadat sig på. Tex en vass kant. Lika så om ett djur blir stångat i stallet på slakteriet, får slakteriet betala för det.
Djuren veterinärbesiktas innan slakt och skadade/sjuka djur avlivas direkt och går till destruktion. Sen besiktas djuren vid slakt, då registreras alla skador. Har man sparkat sin ko på våren, kan detta även synas på hösten då kossan slaktas genom broskbildningar.
Ingen bonde eller slaktpersonal kan komma undan, det syns direkt om djuret är skadat.