Slakttransporter

Sv: Slakttransporter

nej inte du, mynta 2. mynta skrev "men varför är det alltid alltid dessa utlänningar som slår, piskar,torterar djur ??????" och det tror jag verkligen inte att de e, kanske e de mer öppna med de de gör för att de inte e olagligt i de länderna. kunde inte se filmen, den bara hakade hela tiden, men man ser ju på hästen på bidlen som får benet avhugget(om de e de de gör, tycker de ser ut som de) att den lider, fatta va ont de måste ha gjort. usch

Jag hade ätit hästkött om jag hade kunnat,men det kan jag inte.. En sak bara, ni säger att vi ska äta så mycket hästkött som möjligt, men var då HELT säker på att det kommer från hästar som är slaktade i sverige! Om vi äter jättemycket hästkött så gynnar v ju bara slakteriet i italien. Då köper vi ju köttet från de hästar som slaktas i tex italien och som sedan skickas hit! Så visst ät hästkött, men var säker på att det ÄR svenskt (även om det står det på förpackningen)!

jag är på att göra nåt för dessa stackars hästar :smirk: tyvärr har jag inte eget stall eller mycket pengar, men ställer gärna upp så gott jag kan!
Stog ju en notis i senaste hästmagasinet om att det är tillåtet att frakta skadade och sjuka djur längre sträckor.. och detta pga att regeringen inte fick höra om detta lagförslag från EU förrän det var för sent... skamligt! som gjort för dessa idioter som ska tjäna pengar på djurs bekostnad :mad:
Det kan ju inte vara alltör mycket dom tjänar på dessa transporter heller ju?? okej 15000 per häst men hur många får man med sig åt gången? för det måste ju kosta en hel del att hålla sig med lastbil, nån som kör, sen måste ju lastbilen upp hit igen... och hur i h-te har dessa människor råd att starta upp nåt sånt?? f*n måste ju ha ett sjukt startkapital liksom?

Det var det vidrigast jag sett! Fattar inte hur man kan vara skapt som kan behandla djur på detta sätt,helt ofattbart. Hur kan man efter en sån arbetsdag gå hem och vara en "normal" människa? Man måste ju bli enormt avtrubbad och känslokall. Det man kanske kan göra mot just sånt här är väl kanske genom politikerna nu när vi är med i EU. Efter att sett filmen kan jag inte tänka klart sitter nästan och skakar av vrede, Fattar inte hur det kan vara ekonomiskt försvarbart heller för den delen. När så många stackars djur dör. Borde (kan man tycka) vara bättre ekonomi i att djuren har det bra och kommer fram till slakt välmående. Sen kan jag inte begripa varför det inte kan vara en lag som säger att alla djur ska slaktas på närmsta slakteri. Då får dom köra frysta i stället ,skulle passa den där hanteringen bättre. Dom fattar ju andå inte att det är individer med känslor och själar dom har att göra med. Nej fy ,kan inte sluta gråta o absolut inte förstå hur sånt kan få ske!

räddade själv en misskött,undernärd ardenner från att åka till slakt till italien,det var en helflock med hästar ca 25st som skulle gå dit,och tyvärr så är jag inte gjord av pengar och kunde inte rädda alla. men 12av dessa fick nya hem.tyvärr så är det bara att inse att vi svenskar måste börja äta mkt hästkött för att detta ska minska.för i italien är det väldigt stor efterfrågan av hästkött.och dom får runt 15000-20 000kr för dom där.vet tyvärr många hästhandlare som lastar 13hästar i en lastbil som det är lagligt att ta 4st,helt sjukt. en av mina kompisar har räddat många travare och ardennrar från att åka till italien,dom har istället blivit plac i bra hem i sverige.

Jo det är hemskt, jobbar på slakteri själv men dom slutade mes hästar för dom är så svåra att flå p.ga. den tunna huden.

Men man har ändå sett kossor som fått blåmärken för transportören varit stressad och en ko kom även in med brutet ben, men det anmäls ju av vetrinärerna.

Tråkigt tycker jag eftersom det slakteriet ligger mitt i sverige.

äter fler hästkött så slaktas fler hästar i sverige = betydligt mindre lidande och antagligen en snällare död.
Se bara till att hästköttet ni köper är svenskt och inte från tex itlaien, då stödjer ni ju inte svenskslaktade hästar.

Mynta2 skrev:
Ja, jag håller med...tur jag inte hittade någon film. Bilderna räckte gott och väl. Men tyvärr, det är ju sådär det ser ut....fast jag undrar ju om INGA människor i dessa jävla länder äger känslor ? Jag må väl hårdra då, men varför är det alltid alltid dessa utlänningar som slår, piskar,torterar djur ?????? Ok, det kan väl svenskar, norrmän o vise versa göra oxå, men aldrig man ser nån Svenne från ett slakteri sticka ut ögon på kossor, eller sparka får i magen eller bryta benen av dom....Det kanske händer bakom dolda väggar..vad vet jag. Och så länge jag ej sett att det händer i Sverige så anser jag vi vara mer humana än andra folkslag. Kan det ha med religion att göra ?? Ja jag vet inte..blir bara så arg och less.

jo för nåt år sen visade kalla fakta hur det gick till på ett slakteri i sverige!
Det var en person som besökte slakteriet med en dold kamera och filmade allt.
De som jobbade med djuren på detta slakteri var väldigt glada för att använda elpistol (eller va det kallas) när det INTE behövdes på alla djuren.
Sedan sparkade en man gärna på grisarna + el och även på fåren.
Att männsikorna skrek och gorma hela tiden på djuren gör det ju inte bättre..
Har även hört från en som varit på ett svenskt slaketri om en stackars ko.
Kon hade brutit benet i trasnporten och kunde inte gå ut, de skulle då skjuta den i transporten istället men just när de sköt av rörde kon huvet och den fick bulten i ögat och dog alltså inte, och vad denna personen sa så strunta de i som jobba där i det utan slaktade den sedan.

Det verkar bara som alla som jobbar på slakteri, oavsett land, är väldigt stressade men varför?
Eller så är de väl såna sadister som gillar att plåga djur.

Ni som inte kan se filmen.
Ladda hem winamp så ser ni den.

Tänk på att det inte bara är hästar som behandlas på detta sätt, och inte heller enbart av "utlänningar".

Sverige skryter gärna med sina djurskyddslagar och att de är världens bästa.. men ändå så vanvårdas djur I SVERIGE. Tillsynen är otroligt bristande. T.ex. så betalar slakterierna enbart för Levande djur, vilket kan leda till att skadade djur inte avlivas, man får ju inte betalt då. Små kommuner har inte samma resureser att kontrollera lantbruket vilket leder till att vissa bönder får göra "lite som dom vill". Liknande bilder som visas på www.sleipner.dk visades flitigt i media i Sverige för några år sedan, djur som blev misshandlade i o.s.v.

Jag väljer att avstå från kött då jag inte kan veta säkert att djuren behandlas humant. Den skyldigheten borde man ha som människa, och inte som många andra "jag tycker att kött är gott och vill inte veta ". Kan man inte ta det ansvaret så får man åtminstonde se till att inte äta utländskt kött där man har noll koll.

det är tråkigt att det skall vara sådana här transporter av djur ned till övriga europa...
Men har inte så mycket att tilllägga men det måste ju kunna gå att stoppa detta... det finns väl en massor av lagar???

//ase

jo, men de e ju med så att, äter vi mycket hästkött i sverige, gynnar vi ju slakterierna i italien, vi äter ju de hästar som åker dit och slaktas och sen säljs ju köttet hit. Så för guds skull var säker på att det är svenskt kött!!! Tack o lov för att det finns underbara människor som tar hand om dessa hästar! Räddade själv en travare från att åka till slakt där! De e helt sjukt, man vill bara döda dessa människor, på ett plågsamt sätt!! Låta dem blöda till döds som den stackars kossan! Ärligt, det är i samma stil som Hitler och det lägret i Ausvitz!! :devil: :devil: :cry:

qrusbär skrev:
Sverige skryter gärna med sina djurskyddslagar och att de är världens bästa.. men ändå så vanvårdas djur I SVERIGE. Tillsynen är otroligt bristande. T.ex. så betalar slakterierna enbart för Levande djur, vilket kan leda till att skadade djur inte avlivas, man får ju inte betalt då. Små kommuner har inte samma resureser att kontrollera lantbruket vilket leder till att vissa bönder får göra "lite som dom vill". Liknande bilder som visas på www.sleipner.dk visades flitigt i media i Sverige för några år sedan, djur som blev misshandlade i o.s.v.
Vad händer med skadade djur då om jag får fråga?
Allvarligt. En slaktbil tar inte imot ett djur som inte kan stödja på alla ben.
Rötägg kommer man aldrig ifrån så är det bara. Men du kan utgå ifrån att djur har det bättre i sverige. Så är det bara. Du kan inte överleva ekonomiskt om du inte tar god hand om dina djur. Därför har som tur e många oseriösa försvunnit från marknaden.

Rydberg skrev:
Vad händer med skadade djur då om jag får fråga?
Allvarligt. En slaktbil tar inte imot ett djur som inte kan stödja på alla ben.
Rötägg kommer man aldrig ifrån så är det bara. Men du kan utgå ifrån att djur har det bättre i sverige. Så är det bara. Du kan inte överleva ekonomiskt om du inte tar god hand om dina djur. Därför har som tur e många oseriösa försvunnit från marknaden.

Det jag menade med att de inte avlivas är att de inte avlivas i transporten som de bör utan lider hela vägen fram till slakteriet som kan vara en färd på 8 timmar. Visst har dom det bättre i Sverige, det behöver dock inte betyda att de har det bra. Folk överlever ekonomiskt fast dom inte ser till djurens bästa, se bara på situationen för burhönsen i olagliga burar. Lagändringen gick i kraft för 7 år sedan, en halv miljon värphöns är kvar.

*Gotlandsrusset* skrev:
det luktar fördomar! kanske e svenskarna bättre på att "gömma de".
Ja eller också så är det tack vare världens kanske hårdaste djurskyddslag. För någon nytta borde den väl göra annars kan vi ju avskaffa den eftersom den fördyrar djurägandet?

Fast visst, de som säljer hästar billigt till slakttransporter är ju ansvariga för vad som kan hända under slakttransporten. Särskilt eftersom vi alla vet hur det kan gå till.

qrusbär skrev:
.
Jag skriver som qrusbär, bönder får inte betalt för skadade djur så det är ingen ide att skicka dem till slakt. Det har blivit mycket hårdare med detta på senare år. Så varför skulle då en bonde skicka en ko med brutet ben til slakteriet? För att riskera en anmälan för vanvård kanske?

Och det är ett fåtal bönder "som gör som de vill".

usch, börjar ju nästan tjuta över hur hemska bilder det var!! :cry: fattar inte att folk kan göra så mot dessa underbara varelser....skulle verkligen vilja göra ngt mot dessa djurtransporter.. :crazy:

qrusbär skrev:
Det jag menade med att de inte avlivas är att de inte avlivas i transporten som de bör utan lider hela vägen fram till slakteriet som kan vara en färd på 8 timmar. Visst har dom det bättre i Sverige, det behöver dock inte betyda att de har det bra. Folk överlever ekonomiskt fast dom inte ser till djurens bästa, se bara på situationen för burhönsen i olagliga burar. Lagändringen gick i kraft för 7 år sedan, en halv miljon värphöns är kvar.

Du har inte mycket kött på benen i det du säger.
Skrev ju precis att har du ett skadat djur så lämnar det inte enns gården. Bilen tar inte in det.
Däremot har du tex en Ko som inte kan få fram kalven så får du ringa nödslakt. En slaktbil kommer ut avlivar djuret och tar det med sig alltså ej levande.
Angående hönsen så har det inget med att göra att de inte vill djurens bästa utan helt enkellt då det känns riktigt ruttet att förbjuda burarna här men sedan tokimportera ägg från finland. Det finns dock inte så stor marknad för burägg då ica tex inte tar emot dem. En halv miljon värphönns är inte särskillt mycket. Har varit med och byggt om och nytt till 150 000 hönor.
Visst ska burarna bort men det är stora pengar det handlar om.

Rydberg skrev:
Du har inte mycket kött på benen i det du säger.
Skrev ju precis att har du ett skadat djur så lämnar det inte enns gården. Bilen tar inte in det.
Däremot har du tex en Ko som inte kan få fram kalven så får du ringa nödslakt. En slaktbil kommer ut avlivar djuret och tar det med sig alltså ej levande.
Angående hönsen så har det inget med att göra att de inte vill djurens bästa utan helt enkellt då det känns riktigt ruttet att förbjuda burarna här men sedan tokimportera ägg från finland. Det finns dock inte så stor marknad för burägg då ica tex inte tar emot dem. En halv miljon värphönns är inte särskillt mycket. Har varit med och byggt om och nytt till 150 000 hönor.
Visst ska burarna bort men det är stora pengar det handlar om.

Men om dom SKADAS I TRANSPORTEN så har de en sträcka på 8 timmar framför sig. Jag säger inte att det är såhär i alla fall, rötägg finns alltid som du själv sa, frågan är bara om man kan stödja något som tillåter rötägg?

Angående hönsen är det uppenbart att de inte ser till djurens bästa, utan sin ekonomi främst. Det är många affärer som inte tar emot burägg, men vad som finns i mat tillverkad i Sverige är en helt annan sak, där kan man inte veta vad det är man stoppar i sig.

Du tycker inte att en halv miljon höns är mycket.. en halv miljon värphöns är fortfarande en halv miljon liv. Vi kan väl slänga in en halv miljon barn i burar eller ta tsunami katastrofen gånger två och säga åt någon att den inte är något att bry sig om. Det handlar ju faktiskt bara om en halv miljon.

Där har du en av orsakerna till att vi hellre slaktar gamla fölston än säljer dom.
Har påpekat detta femtioelva gånger på Bukefalos men får bara urbota dumma svar tillbaka som t.ex
-Är du den enda som kan sköta hästar???
-Varför slakta en frisk häst??
-Varför kan den inte få bli ridhäst??
-Den som letar hittar köpare..
osv..osv..

Nu struntar jag i alla dessa korkade svar och hemma slaktar vi ändå.
Vi är i alla fall 100 procent säkra på att "våra" märrar INTE är med på fotografierna..tack och lov!!

AM

Är det någon som har varit på en hästmarknad här i Sverige eller i tex Danmark? Skulle vilja veta hur det går till på sk hästauktioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka