Slakttransporter

B

Boy of Joy

Läste i nya numret av Hästfynd om dessa slakttransporter. En häst som säljs i tex Sverige för 5000 spänn är värd ca 20 000 på slakteriet i Italien!!!! Lättförtjänta pengar......som drar till sig riktiga drägg!!!! Djurplågeriet dessa stackars djur utsätts för under den långa resan finner jag inga ord för.........kolla själva på www.sleipner.dk Där kan man bla se en film där dom hugger av benet på en häst som fastnat i ett galler i transporten. :devil: Det finns också ett bildgalleri på sidan med alla dessa bilder vi fått se i tidningarna. På www.shv.org finns också endel sorgliga historier. Bla den om hästen som släpades efter en traktor. Blir så ARG!!!!! Vill göra nåt....men hur? Nån som vill dra igång nåt tillsammans med mig? Spånar...............

Sv: Slakttransporter

Det du kan göra är att gå med i t ex Svenska Hästars Värn, de jobbar aktivt för bland annat slakttransporterna.
Svarten, den häst som släpades efter en traktor, har dock inget med detta att göra utan det var en svensk, full bonde som motionerade honom på detta vis.

Vad vi på det stora hela kan hjälpa till med är faktiskt att äta mer hästkött här hemma i Sverige. Det kan kännas dumt men är man en djurvän ska man inte "avstå" från hästkött för hästarnas skull, utan det är faktiskt på lång sikt bättre att äta mer svenskt hästkött. Då köttet blir mer eftertraktat höjs priserna i Sverige och det blir inte lika attraktivt att skicka bort hästarna.

Vi kan också arbeta för att hästarna ska avlivas här i Sverige och transporteras till utlandet i frysbilar istället. Det blir dyrare men mycket bättre för hästarnas skull.

Och slutligen - ska du avliva din häst se då till att den får en human död här hemma i Sverige. Betala hellre lite extra för att en veterinär ska göra det.
Och ska du sälja din häst - se till så att den inte hamnar hos ngn hästhandlare varifrån den lätt kan köpas billigt och gå till slakt.

Svenska Hästars Värn har även publicerat en utförlig artikel i detta ämne som fanns med i deras medlemstidning för ett tag sedan. Den finns nu på hemsidan www.shv.org

Har mailat shv vid två tillfällen. Har erbjudit ett akuthem för 1-2 hästar, fler på sommaren, men inget svar. Vet också att dom inte har nån kontaktperson i Dalarna, så jag borde ju vara lite intressant iaf. Får tjata vidare!! Känner att jag vill göra nåt, men den vägen verkar inte funka........nån annan som har förslag?

Äter hästkött.....det gör jag redan. Hästkött på mackan är gott. Har provat hästbiff, men tyckte det var för segt och grovtrådigt för att vara en god biff. Dessutom satt jag och tänkte på att den blodiga biffen verkligen var häst......så jag fixade bara drygt halva. Salamin som säljs i sveriges delidiskar (tillverkade i tex Italien) innehåller häst. Tycker inte det är fel att äta hästkött....eller annat kött. Men vi kan väl låta djuren få ett värdigt liv och ett värdigt slut. Nu finns ju ingen gräns för hur de behandlas. Hoppas hoppas hoppas att våra eko bönder är bättre!

Jag har fått detta med djurtransporter, hästhandel och vanvårdade djur på hjärnan!!!!!!! Vill verkligen hjälpa!! I somras tänkte jag åka till Danmark och kolla på hästmarknadena. Dels för att få lite info om hur det fungerar på plats och sedan höra mig för hur det fungerar med att föra hästar över gränsen. Kan tänka mig att importera och sedan sälja vidare.......utan att få någon vinst. Samtidigt är det ju många hästar i sverige som behöver hjälp...........

Hjälp mig spåna vidare......är det någon i Dalarna som går i samma tankar som jag......så skriv!!!

jag blir så arg och upprörd varenda gång man ser bilder som de visar på sleipner. Blir så ledsen och jag fattar verkligen inte hur man kan behandla djur så! Ibland har jag lust att bli en såndär chafför bara för att se till att alla djuren (som jag skulle kört) hade de bra, men just nu har jag andra tankar på yrke men ändå! mår illa när jag tänker på de! vill oxå göra något, man känner sig så hjälplös!

Men vart är filmen då ? Jag klickade på en bild och något hämtades hem, men det blev en MP3 sak !!!...bara någon som snackade i min winamp...

fy fan vilka vidriga bilder!!! Jag mår illa!!! Hur i- älvete kan människor göra så? Åh blir grymt upprörd. Hittade inte häller någon film men det kanske var tur...

fy fan vilka vidriga bilder!!! Jag mår illa!!! Hur i- älvete kan människor göra så? Åh blir grymt upprörd. Hittade inte häller någon film men det kanske var tur... :confused: :cry:

Ja, jag håller med...tur jag inte hittade någon film. Bilderna räckte gott och väl. Men tyvärr, det är ju sådär det ser ut....fast jag undrar ju om INGA människor i dessa jävla länder äger känslor ? Jag må väl hårdra då, men varför är det alltid alltid dessa utlänningar som slår, piskar,torterar djur ?????? Ok, det kan väl svenskar, norrmän o vise versa göra oxå, men aldrig man ser nån Svenne från ett slakteri sticka ut ögon på kossor, eller sparka får i magen eller bryta benen av dom....Det kanske händer bakom dolda väggar..vad vet jag. Och så länge jag ej sett att det händer i Sverige så anser jag vi vara mer humana än andra folkslag. Kan det ha med religion att göra ?? Ja jag vet inte..blir bara så arg och less.

fyyy faan, vad illa jag mår :cry: :cry: :cry: ... så jävla vidriga människor, de förtjänar inte att leva!!!!!!! Det är sjukt!!! Kommer drömma mardrömmar i natt...

Boy of Joy skrev:
Äter hästkött.....det gör jag redan. Hästkött på mackan är gott. Har provat hästbiff, men tyckte det var för segt och grovtrådigt för att vara en god biff. Dessutom satt jag och tänkte på att den blodiga biffen verkligen var häst......så jag fixade bara drygt halva. Salamin som säljs i sveriges delidiskar (tillverkade i tex Italien) innehåller häst. Tycker inte det är fel att äta hästkött....eller annat kött. Men vi kan väl låta djuren få ett värdigt liv och ett värdigt slut. Nu finns ju ingen gräns för hur de behandlas. Hoppas hoppas hoppas att våra eko bönder är bättre!!

Synd att du "tänkte" så mkt å att du inte fick till "biffen" ... "Krasst uttryckt" så tycker jag själv att hästbiff är mkt godare än oxfile mm och dessutom ett billigare alternativ...
Men man bör nog inte tänka "stackars häst" när man äter ;)
Jag tänker inte alls... Jag äter bara å tycker det är gott...

Varför kn inte vi som äger dessa djur se till att dom får ett värdigt slut? det ligger ju lite i vårat egna ansvar att se till att våran vän får ett värdig slut eller har jag helt fel? Detta är så vidrigt så det finns inte ord att beskriva,men den dagen min kille ska bort ska jag följa honom hela vägen hur ont det än gör för detta är inte nått jag vill att min häst ska vara med om.
fy fan fyfan fy fan *urkh*

Till er som inte sett filmen.......gå in på www.sleipner.dk Där finns en gul ruta med texten "advarsel om staerke billeder". Klicka där. Jag har Windows mediaplayer på min dator, men jag vet inte om det funkar med andra mediaspelare. Det finns också bilder i ett bildgalleri, som ni hittar under kategorier, högt upp till vänster.

för att vissa inte bryr sig om vad som händer med deras hästar.

det finns så många "köpare" som köper en massa hästar utan intresse och som sedan säljer dem vidare till italien bara för att känna pengar. de kanske inte ens hållt i en häst de e bara ute efter pengar.

Är det mig du menar..........att jag har fördomar?? Näeh.......vet att bla svenska travare försvinner ur statistiken. Vet att många säljer sin häst till "seriösa hästhandlare" oxå här i sverige. Det finns tom familjer som åker runt å köper upp hästar "till dottern/sonen" och är sk bulvaner för handlare. Dessa svin finns överallt. Därför ska man inte sälja sin häst alltför billigt. Hästar under 10 000 är det värt att exportera till tex Italien.

Sen finns en omvänd handel oxå. Slaktdjur som kommer till sverige och säljs som ridhäst/dressyrponny/hopponny för 20 000 och uppåt. Letade efter en D-ponny till min dotter år -03 och kom i kontakt med de konstigaste hästmänniskor man kan tänka sig!! Vad händer med dessa hästar sedan.....när det visar sig att ponnyn var tex folkilsken?

Jag skrev här på nätet för att få ventilera och göra fler uppmärksamma på att detta sker. Inte för att jag tror att någon missat det, men jag vill hålla saken i färskt minne hos så mång som möjligt. Efterlyser oxå någon som vill hjälpa mig att göra något åt drabbade hästar på ett mer aktivt sätt. Kan kanske inte stoppa transporterna.....men jag kan iaf upplysa och beröra med information jag hittar.

En annan sak jag vill kämpa för är de vanvårdade hästar som finns i Sverige. Där är det lättare med aktiv hjälp tex att vara evakueringsstall. Har skrivit till SHV och erbjudit min hjälp. Har ni fler förslag.......vad kan jag/vi mer göra?

oh nu har jag tyvärr sett filmen fy fan nu mår jag ännu värre !!! Jag vet inte om vi kan göra så mycket mer än att, enbart köpa svenskt kött. Se till att våra djur slaktas där de ska eller säljs till en seriös köpare. har man pengar så är det väll jätte bra att sponsra olika typer av organisationer som stödjer detta så som shv..

Jag har inte gråtit så myckt på länge, hur kan man behandla djur på det sättet?? Har dom som gör det ingen som helst vett eller medkänsla?? Det känns så svårt, kan inte fatta att dom gör så.. Ingen som helst respekt för varken djur, eller människor.
Blir så arg och ledsen när man ser det och det känns inte som man kan göra så mycket. Även om man kan göra en del.

Dom hästar och djur som dör under resan är ändå dom som är lyckligt lottade. Dom slipper i alla fall plågas. Tack och lov. Kan ni tänka er vad hemskt att få ligga och självdö efter att ha blivit skuren över halsen?? Får rysningar bara av att tänka på det. Det borde vara förbjudet att åka med fler än XX antal djur...

Vi MÅSTE göra något!! FY F*N säger jag bara... stackars djur.. Undrar hur bra samvete dom som gör det har... eller dom har väl inget helvete...

Vad sägs om att bunta ihop alla djurmisshandlare, transportörer och slaktare och göra precis samma sak mot dom?? Någon som vill hjälpa till???

Det är fruktansvärt med transporterna. Jag är gärna med och "buntar i hop" dom som utövar regelrätt misshandel. *arg*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka