slakttransporter till Italien vanligt??

Sv: slakttransporter till Italien vanligt??

Det är ett antal personer som står bakom de här "auktionerna". De finns över i allafall hela Skåne. Förutom hästarna så är det även hantering av andra lantbruksdjur och man kör även häst- och djurtransport över hela Sverige med lastbil. Finns många här på Buke som talar varmt om just deras transport.
Myndigheterna har koll och en del straff har utmätts till och med med frihetsberövande. Men man snurrar runt det på de olika inblandade och bullvaner så om en tillfälligt är borta tar någon annan över. Djurskyddsmässigt så har de numera godkända stallar och de hästar som säljs på auktionen brukar dyka upp strax innan. Så då kan man ju hävda att det är ny inkommet till stallet. Då kan inte djurskyddet göra något mer än möjligtvis mot förra ägaren.
Att sedan grannar och andra som vet exakt vilka dessa personer är och har koll på när djuren kommer och åker inte vågar anmäla p g a hot gör inte det hela lättare.
Jag har fått hela detta berättat för mig av personer som tyckte att det var en fruktansvärdhantering. Men som på grund av rädsla inte våga säga mer, inte ens till mig. Så själv vet jag bara ungefär var geografiskt dessa stall finns och ingen identitet på personerna. Mer än de som redan är dömda och där med numera håller en lägre profil. Själv råkade jag få hem en häst med deras hästtransport och har mina misstankar om de faktiskt någon vecka senare var hemma hos mig och försökte stjäla min tjur. Vilket inte lyckades. Just de som vid den tidpunkten var mest inblandade är de som senare suttit i fängelse.

slakttransporterna är väl ungefär lika vanliga nu som de var när allt uppmärksamades runt 2003.. Enda skillnaden är att dom som skickar hästarna är lite smidigare med det :mad:
känner till både ridskolor och hästhandlare som skickar sina gamla/ trasiga hästar utomlands. Är väl inte 100% att hästarna slaktas.. Men vad ska handlarna i danmark med 20-åriga gamla ridskolehästar och trasiga 5-åringar till...? :crazy:

& de sjukaste jag hörde från denna gubben var:
-Det går så hemskt till på slakttransporterna till Italien så jag har slutat äta kött!!!:eek: :eek:

haha slutat äta kött??? vad folk är dumma!
Börja äta svenskt kött istället så slipper våra djur åka de där transporterna :mad:
det är ju inte bara hästar som skickats utomlands tyvärr...

KL

Finns en variant som en större uppfödare på Gotland råkade ut för. :crazy:

Han skulle lägga ner sin avelsverksamhet och INNAN han hunnit annonsera ut märrarna så kom det en familj varav en av dom var engelsktalande..Minns inte om det var far eller mor.
Med sig hade dom ett par tonårsdöttrar.

Dom ville köpa ett tiotal ston för export till Irland där dom ville starta stuteri.
Dom visade bilder på stället och hela köret.

Han sålde stona, 11 stycken har jag för mig ,till dom.
Hästarna skulle sen slussas till fastlandet och ner till södra Sverige för vidare skeppning till Irland.

Av en slump så fick stuteriägaren veta att hans hästar inte alls åkt till Irland utan till Italien för slakt.

Gubben satt vid vårat köksbord och var alldeles förtvivlad över vad som hänt.
Han tyckte att spekulanterna hade varit så seriösa..men icke.

Dom stona som han fick kvar hemma slaktade han direkt.

AM

Lägg ut annonser och varna för försäljningsstall skriv vad som påverkar och vad dom gör. det går att vara anonym.

Hur fungerar miljö- och hälsokontoret i din kommun?
De borde ju ha lite koll under dessa s k hästmarknader?

Immer

ingen aning , jag vet inte merän detta då jag själv sätt lite & han berättar oxå ganska öppet om det .

Dessa hästar som han har dom har fri tillgång till hösilgage går ute dygnet runt & kan gå in i ett "stall" . Jag vet inget om hur det ser ut inne i "stallet" , om det är fint skött där så är det stora problemet där dom står innan slaktbilen kommer är att hovarna växer vilt & sår m,m tvättas aldrig . men som sagt, kan tänka mig att resan inte är så kul.

Dessa hästhandlare, ofta samma som i det första fallet, brukar erbjuda sig att byta häst om inte köparen är nöjd. Aldrig att man kan få pengarna tillbaka.

Det är ju så att man må illa när man hör att det går till på detta sätt:cry:

Har köpt en häst av en hästhandlare, hon sa nämligen så... Är du inte nöjd får du byta till ngt annat och den garantin har inte många sa hon:confused: :smirk:

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 425
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
4 044
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 592
Senast: Betsy
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 642
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka