slakttransporter till Italien vanligt??

annso80

Trådstartare
Hej!!!

Läste för en tid sen om folk som köper upp hästar här i
Sverige billigt under 10.000 och sedan kör dem till Italien under "hemska förhållanden" där de sedan får 16.000 för varje häst av slakteriet...:eek:
Hur vanligt är då detta undrar jag? Kasnke svårt att svara på men det är ju massa tex gamla travare som säljs för under den summan , vem vet vad som händer med dem sen..???? Italien??
Ex. de kommer en hel liten trevlig familj och allt verkar guld sedan köper de hästen och skickar den till Italien, har hört såna här historier och undrar hur mkt stämmer?
Hoppas det inte är alltför vanligt???:bow:

Sv: slakttransporter till Italien vanligt??

tillräckligt vanligt för att hästannons-tidningarna skriver och varnar för det i sina tidningar, och rekomenderar att man ska "ta tillräckligt betalt" för sina djur. hur det är på nätannons sidorna har jag ingen aning om.

Tack för svaret!!
Jo , det finns ju rätt många hästar ute på internet för under 10.000 men samtidigt är ju många kanske inte värda mer och skulle man då ta mer blir de aldrig sålda..:crazy:
Är enda alternativet för att vara säker att istället för att sälja slakta vad tycker ni???

Jag är helt säker på att det förekommer.
En hästhandlare i Skåne annonserar ofta att h*n köper varmblodstravare billigt (500 kronor) och ser till att de kommer till ett bra hem istället för att de ska skickas till slakt av ägaren.

Märkligt nog har samma hästhandlare aldrig en enda travare till salu på sin hemsida. Hur kan detta komma sig :angel:

Immer

Ungefär så här går hanteringen till:
Hästarna kommer huvudsakligen från två olika håll. Först är det de hästar som säljs så billigt i Sverige att det lönar sig med transporten ner. Precis som Immer skriver, ofta är det ju varmblod som ligger i den prisklassen.
Det andra fallet där har hästarna redan åkt en sväng för att komma till Sverige. Det är dessa "fantastiska" tyska och holländska hästar som vissa hästhandlare erbjuder köpare här i Sverige. Dessa hästar har redan sorterats ut i sina hemländer och man köper dem i klump. Tar hit dem och hoppas på någon dum köpare dyker upp och betalar bra mycket mer än slaktpriset i Italien. Dessa hästhandlare, ofta samma som i det första fallet, brukar erbjuda sig att byta häst om inte köparen är nöjd. Aldrig att man kan få pengarna tillbaka. Samma häst kan säljas och bytas tillbaka flera gånger tills att den inte går att sälja igen. Då går transporten till Danmark som också har hyfsade slaktpriser. Så om det är det hästar i bra hull kan befrielsen komma redan här. Men det är kilopriset som räknas och tunna hästar och kallblod får vackert fortsätta söder ut för att ge så bra avkastning som möjligt. Man kan få cirka 30 000 för ett stort kallblod i Italien.
De här människor har absolut inget hästintresse utan det är pengarna som styr. Det är värsta är väl att det i grunden inte direkt bryter mot några regler. Visst det kanske inte är helt riktigt med hästpass som verkligen hör till hästen, vilotider och foder under transporten och liknade. Vet att finns exempel på att man kör hästarna i möbeltransportbilar istället för djurtransporter. Men själva grunden att göra så här är fullt laglig d v s köpa, föda upp hästar här och slakta i Italien.

Ska man komma tillrätta med det är så måste vi hästmänniskor göra ett par saker.
1. Inte sälja under 10 000. Går hästen inte sälja för det priset slakta istället hästen själv här hemma i Sverige.
2. Sluta att köpa dessa fantastiska tyska och holländska fynd som hästhandlarna erbjuder. Ska man ha en häst från dessa länder så får man åka dit själv och köpa den.
3. Det kanske svåraste att genomföra. Börja äta hästkött och på det viset skapas en efterfrågan som gör att slaktpriset stiger även här. Som det är idag får du ju nästan betala slakteriet för att få lämna din häst där. Om det överhuvudtaget går att lämna den där. Finns slakterier som inte tar emot hästar längre.

Att det går till ungefär på det här sättet finns belägg för och människor, ofta grannar till de här hästhandlarna, har berätta om hur det går till. Med de här hästhandlarna är inte direkt kända för att vara snälla så ingen vågar säga det rakt ut och t ex göra en polisanmälan. Man är livrädd för de här personerna.

Såg nu frågan om det var vanligt. Det går en transport så fort det finns tillräckligt med hästar att lasta på den. Så hur vanligt det är beror på hur "lätt" de här personerna kan fylla en bil.

KL

Har läst om den hemska resan för de hästarna,som sålts billiga under 10papp,typ.
Tur att märren kommer stanna här livet ut....Och eventuellt kommer en märr till hit för att stanna här livet ut, som kompis till min märr. Samma ras = travare.
Det gäller inte bara travare, utan även ponnyer? kallblod och kanske varmblod (det är väl halvblod oxå, som är äldre samt fullblod).

Ursäkta för min konstiga "svenska". Skyller på tröttheten :angel:

Jag tror faktiskt att det är alla sorters hästar som skickas iväg. En tjej köpte en häst på väg till Italien. Han var helt galen då men efter ett tag tävlade han 1,10. Detta var en ponny.

Ja det är därför vi hellre slaktar än säljer dom vartsomhelst, många tycker vi är känslolösa o grymma mot våra fd travare, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag fick reda på att min häst fick ett sånt öde. Dom som köper upp är "fula" kommer med unga tjejer som en "familj"...det var ju ett program om detta för några år sedan och grymmare öde än det finns inte...

tror det var Uppdrag granskning som sände det...vet inte om det går o se...

Jag tror faktiskt att det är alla sorters hästar som skickas iväg. En tjej köpte en häst på väg till Italien. Han var helt galen då men efter ett tag tävlade han 1,10. Detta var en ponny.

Vet du hur det gick till? De som organiserar dessa transporter till Italien brukar inte precis skylta med det. Och jag har mycket svårt att tänka mej att de säljer en häst i Sverige, eftersom de hade fått bättre betalt för den i Italien.

Hur lyckades tjejen registrera hästen och lösa tävlingslicens? Fick hon kvitto av säljaren och köpekontrakt och annat?

Ursäkta, men jag tror inte på den historien.

Immer

Så hur vanligt det är beror på hur "lätt" de här personerna kan fylla en bil.

Den hästhandlare Immer syftar på längre upp i tråden jobbar med en handlare i Danmark. Där samlas det ihop hästar som skickas sedan till Italien. En sorts depå alltså. Därifrån går det regelbundna transporter till Italien.

Jag skulle vilja lägga till en fjärde punkt:

4. Sluta uppmuntra produktion av hästar med dåligt saluvärde. Köp shettisar med papper från riktiga uppfödare, i stället för buskavlade. Sluta gullegullbetäcka olämpliga avelsston för att de är så gulliga och snälla eller för att de inte höll för ridning eller för att det är tufft att ha en knasig korsning som ingen annan har. LYSSNA på avelsdomarna, de som har varit med ett tag har sett tusentals olika hästar och följt deras prestationer i flera hästgenerationer.

Och om ni nu råkar stå med en buskavlad häst - så åtminstone till att utbilda den så mycket ni bara kan, så att någon annan vill ha den om ni själva skulle råka ut för något. En häst som är säker och trevlig att rida hittar alltid en köpare.

Jag är helt säker på att det förekommer.
En hästhandlare i Skåne annonserar ofta att h*n köper varmblodstravare billigt (500 kronor) och ser till att de kommer till ett bra hem istället för att de ska skickas till slakt av ägaren.

Märkligt nog har samma hästhandlare aldrig en enda travare till salu på sin hemsida. Hur kan detta komma sig :angel:

Immer

Ja det finns alltid skrupelfria personer som ser sin chans att känna en slant på tvivelaktig verksamhet. :( Så därför finns det ju värre öden att ge sin häst än att slakta den. Man tycker att en sån här person borde få det lite tuffare i sin yrkesutövning eftersom det skrivs och visas så pass mycket i media, inte tillräckligt men ändå. Men icke...... :(

/Kicki :)

De är jätte många hästar som importeras till italien, usa, och många andra länder. Jag har sett att de har visningar på hästar, som har sålts till hästaköpare som sedan säljer dem vidare till slakt..de förs då bland annat till italien och ägare säljer dem för ett bra pris..HEMSKT:cry: De förekommer mycket sån. Har också hört att många hästar importeras till italien från spanien, usa och massa fler..

*Knapp lån*

Hej, orkar inte läsa inläggen i tråden utifrån min erfarenhet.

Hoppas ni hät gör ett bra jobb och väcker medvetenhet utifrån verkligheten!!!!!

Fy´fasen,,, ´jag bara spyr över denna hantering och avsaknad av Svensk djurskyddslags lagstiftning som förhindrar detta.

Jag kan delge mer än en webbadress som utövar denna typ av "hästhantering" ...

I en by ca 1 mil från där jag bor går massvis med hästar ,mest nordsvenskar & ardenrar (stavas?) men även några travare , ponnyer m.m, alla hästar får ordentligt med mat & vatten, men blir absolut inte hanterade, många är halta & hovarna ser förjävliga ut.

1 gång om året har han en "hästmarknad", då visar han upp alla hästar & kan få sjukt höga priser för dom, en halt fjording som knappt kunde gå gick för 13000:- en nordsvensk dom hade missköta hovar, stora sår på hela kroppen & gick knappt & leda såldes för 6000:-.

Dagen efter finns det fortfarande kvar massa hästar , när jag gick förbi där någon dag senare så stod slaktbilen där, alla hästar som stor kvar i hagen fick åka med . & jag kan bara tänka mig hur liten plats alla hästarna hade därinne .

& de sjukaste jag hörde från denna gubben var:
-Det går så hemskt till på slakttransporterna till Italien så jag har slutat äta kött!!!:eek: :eek:

Hur fungerar miljö- och hälsokontoret i din kommun?
De borde ju ha lite koll under dessa s k hästmarknader?

Immer

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 425
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
4 044
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 592
Senast: Betsy
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 642
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka