Slakttransport till italien?

Sv: Slakttransport till italien?

det var den fakta jag läste under den tid jag var insatt mera.. dvs under gymnasiet då jag letade fakta och läste mycket om det..

ramonarunds skrev:
Nu är det ju faktiskt så att de flesta hästar faktiskt inte är någons bäste vän, utan ett tävlingsredskap. Travare, galoppörer mm...det är inte familjens gamla trotjänare man skickar ner på slakt.
:confused: Hur menar du nu?
Kan man inte älska sin häst samtidigt som man tävlar den i trav eller galopp?? :crazy:

[knapplån]

Att få leva ihop, träna, se utvecklingen, tävla och helt enkelt göra en fantastisk resa genom livet tillsammans med sina bästa vänner är helt underbart .......visst kan travhästar och galoppörer vara lika älskade som hästar inom andra grenar.:love:

Jag blir både arg och ledsen när folk tror att vi bara är ute efter pengar och sedan dumpar våra hästar på soptippen.:cry:

Just nu har vi här på buke en vän som mist 4 hästar under året..... och jag kan garantera att alla var hennes älskade vänner trots att de var travhästar. Sedan har vi lilla Doris (Humelibumlans häst) som gick bort så hastigt för någon månad sedan....även hon älskad och sörjd av många.

Nej, lite mer förståelse, samarbete och respekt över gränserna vore önskvärt här tycker jag.

// Suzanne som kanske är lite extra känslig just nu pga mina vänners tragiska förluster.

ramonarunds skrev:
Nu är det ju faktiskt så att de flesta hästar faktiskt inte är någons bäste vän, utan ett tävlingsredskap. Travare, galoppörer mm...det är inte familjens gamla trotjänare man skickar ner på slakt.

Håller inte riktigt med dig där..
Det är oftast inte tränarna som skickar iväg utan oseriösa uppfödare som lägger ner verksamheten eller "second" hand travaren som skickas vidare av fjortisen som inte vill ta beslut...(den sistnämnda gör det ej medvetet..)

Själv så kan jag bara beklaga din inställning eftersom jag anser travarna som familjemedlemmar..
Och jag ligger både sömnlös, och blir ledsen innan "vi utfört order" från ägaren..

AM

Det är i så fall fakta som inte stämmer längre om de någonsin har stämt. För om hästen åker den vanliga vägen ner genom EU finns ingen tull att ta hänsyn till. Fri rörlighet för varor och tjänster inom EU.

Jag tycker inte att något djur skall behöva resa genom halva världen för att slaktas. jag äter gärna hästkött, men då skall det vara slaktat i sverige, precis som allt annat kött jag äter.

Tror som många andra att konsumtionen av hästkött måste bli större i sverige.

Det finns idioter som kör slaktbilar här inom sverige också, även fast djuren bara ska 5 mil så kan det bli stopp på vägen och pressat tidsschema, eftersom jag själv jobbar som slaktare så vet jag hur irriterad man blir när bilarna kommer in sent.

Det konstiga är ju att dom går med vinst, eftersom hästarnas kött måste försämras hur mkt som helst på det sättet dom transporteras! Det märks direkt om ett djur blivit stressad och in sparkad i en transport som kört dåligt, de köttet går inte att använda.

Det vidrigaste jag sett är en häst som fastna med hoven som dom högg av, då hästen fortfarande levde! Sen drog dom ur den ur lastbilen och så bröt den nacken :cry:

Nej, ibland är man bra sugen på att ta lastbilskörkort, och börja köra djur till slakterier på ett lugnt sätt, och visa att det faktiskt går!

lsz skrev:
[knapplån]
// Suzanne som kanske är lite extra känslig just nu pga mina vänners tragiska förluster.

Då vill jag inte att du läser det här nu;
Låt oss ta försäljningsrekord på Gustavskorv till jul! Då kanske det blir lite mindre hästar som åker lasbil nästa år!!

När det är dags för min älskade tävlingshäst kommer jag nog allt vara vegetarian för ett tag.

Här är jag....

Fortfarande storgråtande efter olyckan i tisdags men "lite lätt" fundersam när det gäller slakthanteringen i Sverige.

Att skicka en häst till Italien för att slaktas skulle inte komma på fråga i mitt fall, men det var Sverige jag ville kommentera.

Alla våra hästar i år har avlivats och körts till destruktion av Djurambulansen,, han som har den är värd ett jättefång rosor för sitt agerande i tisdags kväll. Jag kommer alltid att vara honom tacksam för det även om jag inte var på plats. :bow: (jag hade fullt upp med att försöka få hem en 8-månaders fölunge)

De två tidgare i år har behandlats med cortison respektive nåt annat så dem fanns det inte något alternativ för. Den tredje stod vi i valet och kvalet med om hur vi skulle göra. Nu bor jag i Östergötland och har förr om åren haft slakteri i staden som slaktat hästar men nu är det omgjort. Vi måste ta oss ända till Skara för att ta bort dem.
Jämför man det med att hästvana människor kommer hem till en och allt går lugnt och stilla till mot att sitta 50 mil i en bil och vara ledsen så tycker jag att det är värt varenda öre att ta ut någon som kör dem till destruktion.

Jag har heller inget emot att äta hästkött även om jag undvikit det något år efter att jag skickat någon av mina hästar till slakt tidigare om åren.

Jag tycker att systemet i Sverige är fel när det är så illa att man kan köpa billiga hästar, skicka dem 300 mil i en lastbil och ändå tjäna pengar på det när man om man nu skulle tycka att det var värt att åka de där 50 milen skulle få 1200 spänn för besväret. :crazy:

Jag vet inget som priset gått NER så mycket på genom åren som just slaktlikvid för häst??? :crazy:

Ramonas kommentar är inte ens värd att kommentera, jag har precis mist den som var ljuset i mitt liv...

Senast ändrad:

Reebok skrev:
Då vill jag inte att du läser det här nu;
Låt oss ta försäljningsrekord på Gustavskorv till jul! Då kanske det blir lite mindre hästar som åker lasbil nästa år!!

Är den god? hittade den i affären men stod i valet och kvalet om jag skulle köpa. Hade ett par månader tidigare köpt en korv då uppblandad med gris, och den var inte god. Tyckte priset på Gustavskorv var lite mastigt för ngt som kanske var gott, dock är den ju bara med hästkött i.

Tror inte jag vill höra jobbarhistorier av dig *stoppar fingrarna i öronen*

;)

Vist är det för :devil: att det skall vara lönsamt att transportera hästaran så lågt och sedan ta hem köttet för att sälja i svenska mat butiker.

Men det är så för många djur Tex vet en som tar in griskultigar så får dom växa upp hos han tills dom är slaktstora för att sedan ta dom till polen för att sedan åka tillbaka till sverge för att säljas i butikerna. finland-sverge-polen (slaktas)-sverge.

Så visst är det för Dj!vligt att svenska bönder inte kan få betalt för djuren i sverge när det ändå imprteras kött från dom länderna som bönderna exportear djuren för att få mäst betalt, fattar innte.

Det kött vi äter i familjen är vilt, våra kaniner, granens får och kött från en gårds butik där allt kött kommer från deras djur som är uppfödda på gården.

Kram

För det handlar bara om pengar och folkets okunskap. Thats it. Om du tror det handlar om annat, då får du tänka om. ´Svenska folket har jag märkt, ja dom brukar angagera sig samt bojkotta saker *EN STUND*..dom är inga patrioter. Dom flesta tror att man kan bojkotta *en stund*, för att sedan återgå till det normala vardagslivet.

Ska man angagera sig ska man väl för fan göra det fullt ut tills resultat ges ?!!! *inte riktat mot dig, utan mot de människor det berör*

mizz skrev:
Är den god? hittade den i affären men stod i valet och kvalet om jag skulle köpa. Hade ett par månader tidigare köpt en korv då uppblandad med gris, och den var inte god. Tyckte priset på Gustavskorv var lite mastigt för ngt som kanske var gott, dock är den ju bara med hästkött i.

Jodå den är godkänd, smakar lite bittert kanske man kan säga. Men jag trycker i mig för glatt livet i alla fall;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar