Sv: Slakttransport till italien?
Här är jag....
Fortfarande storgråtande efter olyckan i tisdags men "lite lätt" fundersam när det gäller slakthanteringen i Sverige.
Att skicka en häst till Italien för att slaktas skulle inte komma på fråga i mitt fall, men det var Sverige jag ville kommentera.
Alla våra hästar i år har avlivats och körts till destruktion av Djurambulansen,, han som har den är värd ett jättefång rosor för sitt agerande i tisdags kväll. Jag kommer alltid att vara honom tacksam för det även om jag inte var på plats.
(jag hade fullt upp med att försöka få hem en 8-månaders fölunge)
De två tidgare i år har behandlats med cortison respektive nåt annat så dem fanns det inte något alternativ för. Den tredje stod vi i valet och kvalet med om hur vi skulle göra. Nu bor jag i Östergötland och har förr om åren haft slakteri i staden som slaktat hästar men nu är det omgjort. Vi måste ta oss ända till Skara för att ta bort dem.
Jämför man det med att hästvana människor kommer hem till en och allt går lugnt och stilla till mot att sitta 50 mil i en bil och vara ledsen så tycker jag att det är värt varenda öre att ta ut någon som kör dem till destruktion.
Jag har heller inget emot att äta hästkött även om jag undvikit det något år efter att jag skickat någon av mina hästar till slakt tidigare om åren.
Jag tycker att systemet i Sverige är fel när det är så illa att man kan köpa billiga hästar, skicka dem 300 mil i en lastbil och ändå tjäna pengar på det när man om man nu skulle tycka att det var värt att åka de där 50 milen skulle få 1200 spänn för besväret.
Jag vet inget som priset gått NER så mycket på genom åren som just slaktlikvid för häst???
Ramonas kommentar är inte ens värd att kommentera, jag har precis mist den som var ljuset i mitt liv...