Slakttransport av hästar från Sverige

Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Enligt den källan på P1 var det cancerframkallande och kunde ge förändringar på blodceller. Nu hittar jag inte det på SR men på aftonbladet publicerat den 19 februari i år finns samma information:
"– Halterna vi får i oss via köttet är ju mycket mindre än om vi åt själva läkemedlet direkt, men man ser det ändå som en risk, konstaterar Livsmedelsverkets toxikolog Lillian Abramsson Setterberg, expert på gifter i mat.
Ett exempel är den antiinflammatoriska medicinen fenylbutazon. Den är cancerframkallande och kan ge förändringar på blodceller."

Menar du att Livsmedelsverkets toxikolog har fel?

Ni pratar om olika saker. Du pratar om toxiciteten hos Fenylbutazon hos människa. Gylle pratar om hur lång tid det tar för Fenylbutazon att lämna hästkroppen. Köttdjur och mjölkdjur och äggdjur (?) behandlas med andra saker som också är högst olämpliga för människa att få i sig. Det är därför det finns slaktkarens, mjölkkarens och äggkarens. Så nej, livsmedelsverkets toxikolog har nog inte "fel" men hon pratar inte om samma sak som Gylle gör.

Jag tror det gjorts tester på fenylbutazon på tävlingshästar (gammal studie vid SLU) och man kunde inte detektera det i blod eller urin efter 14 dagar (ungefär som Finadyne) men man såg fortfarande ett mild smärtlindring. Men som sagt de så kallade MRL-testerna har aldrig gjorts på Fenylbutazon och DET är anledningen till att det är livstids karens.
 
Senast ändrad:
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Enligt den källan på P1 var det cancerframkallande och kunde ge förändringar på blodceller. Nu hittar jag inte det på SR men på aftonbladet publicerat den 19 februari i år finns samma information:
"– Halterna vi får i oss via köttet är ju mycket mindre än om vi åt själva läkemedlet direkt, men man ser det ändå som en risk, konstaterar Livsmedelsverkets toxikolog Lillian Abramsson Setterberg, expert på gifter i mat.
Ett exempel är den antiinflammatoriska medicinen fenylbutazon. Den är cancerframkallande och kan ge förändringar på blodceller."

Menar du att Livsmedelsverkets toxikolog har fel?

Ett tips tänk på vad som experterna har sagt och vad som är journalisternas egna ord.
Detta är vad experten har sagt
"– Halterna vi får i oss via köttet är ju mycket mindre än om vi åt själva läkemedlet direkt, men man ser det ändå som en risk, konstaterar Livsmedelsverkets toxikolog Lillian Abramsson Setterberg, expert på gifter i mat.

Tillägget att ang exemplet butta är det aftonbladets journalist som skrivit :angel:

Butta var förr en substans som även användes till människor, cancer framkallande har jag aldrig hört ett ljud om att det skulle vara och det finns heller inte att finna någonstans där det står om substansen där "riktig" fakta finns enda stället jag hittade det var faktiskt där aftonbladets journalist skrivit det, men däremot var en biverkning att det kunde ge påverkan på de röda blodkropparna vilket kunde ge framförallt hos barn anaplasmisk anemi. Att det var överrepresenterat för att ge magsår vid höga doser(precis som det är hos häst) var dock den orsak som gjorde att det fasades ut när nya snällare medel tillkom på marknaden för människa.

Journalister är journalister och nu har de fått något nytt att försöka skrämma upp folk med.

Butta har en halveringstid på 3-6 timmar, Finadyn 2 timmar, Finadyn har 7 dygns slaktkarens. Båda sorterna har 14 dgrs startkarens då är blodproverna helt rena från substanserna.
Finadyn har gjort testerna och fått 7 dygn slaktkarens, butta har inte gjort testerna och har därför livstid.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Man får sig ett gott skratt när man googlar runt, på en sida hävdades att butta använder man jätteofta till hästar, framförallt racehästar får butta hela tiden, men ger det samma dag som de skall tävla så springer de bättre ;) Man förstår lite att journalister kan lyckas skrämma upp folk när man läser sådana saker.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jag vill nog mena att risken att få cancer p g a butta-behandlade hästar i maten är försvinnande liten.

I annat fall borde väl större delen av Sveriges hästar dö i cancer, jag känner inte jättemånga som aldrig behandlat sin häst med butta (ute i genomsnittliga inackorderingsstall)
Det kanske tar längre tid att utveckla cancern, hästar lever inte så många år jämfört med människor.
Dessutom kanske människokroppen påverkas på ett annat sätt.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Vi skulle alltså glufsa i oss massor med nybuttade hästar (se inlägg ovan om hur snabbt butta ändå går ur kroppen) och därmed få cancer för vi lever längre än hästar?

Nä, jag känner mig faktiskt inte rädd för det scenariot.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jo, eftersom det kan vara farligt för människor och därför har livstidskarens för slakt. Reglerna finns ju för att förhindra att människor kommer till skada.

Enligt P1 har det förekommit att "Butta" hittats i hästkött vid kontroll, däremot fick jag inte uppfattningen att det var vanligt förekommande.


Andra har svarat rätt och bra och det buttat som hittats är någon eller några hästar som blivit slaktade precis efter eller kanske under behandling. Det är där problemet ligger, inte i att de någon gång under sitt liv fått butta.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Vi skulle alltså glufsa i oss massor med nybuttade hästar (se inlägg ovan om hur snabbt butta ändå går ur kroppen) och därmed få cancer för vi lever längre än hästar?

Det kan t.o.m vara så att väldigt hög köttkonsumtion, rött kött, faktiskt ger mer cancer än vad butta skulle ge.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Exakt. Det ska ätas rätt mycket nymedicinerad häst innan jag ser det som en reell risk.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenylbutazone
Visserligen Wikipedia men här finns lite mer fakta runt substansen, den har alltså använts i humanmedicin sedan 1949, allvarligaste biverkning är aplastisk anemi. Den fasades ut för mänskligt bruk då bättre preparat kom fram.
Ni kan speciellt läsa stycket om "potential carcinogenicity". I det fall man hittade cancer i råttstudier (klassisk tox.studie) hade de matats med dagliga doser på 150 mg eller 300 mg/kg kroppsvikt i två år. Förhoppningsvis är det ingen som behandlar sin häst så länge!

Jag tycker gylles fråga i den här tråden är den intressantaste, hur kan det komma sig att detta är lönsamt (att köpa upp hästar och skicka dem på transporter tvärs genom Europa), och vilka intressen ligger bakom? Det borde verkligen kollas upp.

Sedan är väl Sverige i stort sett det enda land som slaviskt följer EUs regler, eller åtminstone så som man har tolkat dem.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Aplastisk heter det ja, satt och hade överläggning med mig själv när jag skrev mitt inlägg det var något som inte stämde med namnet men orkade inte googla fram det.

Jag finner det också mkt intressant att det uppenbart verkar vara en knepig differans mellan officiella priset där nere (om det nu är rätt som naffa fått fram) och det mkt högre värde man vet att idioterna fått tag på hästar för som gått den vägen. Det är väldigt uppenbart att det är något som inte stämmer i ekvationen. Jag får bara en starkare och starkare känsla av att detta på något sätt hänger ihop med hästköttsskandalen.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

I dom filmer som dom visade för flera år sedan så var det packat med hästar i lastbilarna.

Men jag håller med. Känns som om resan ner är en stor utgift nu för tiden. Så vad är det som gör en så lång resa så pass lönsam när man betalar så pass mycket för hästen här?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

vad är det som gör en så lång resa så pass lönsam när man betalar så pass mycket för hästen här?

En ytterst snabb koll på Blocket och jag hittar fyra annonser den senaste veckan på hästar som bortskänkes.
Något för den samvetslöse som gärna tar emot häst efter häst "som sällskap till sin egen häst därhemma" eller något i den stilen. När bilen är full är det bara att styra kosan söderut.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

En ytterst snabb koll på Blocket och jag hittar fyra annonser den senaste veckan på hästar som bortskänkes.
Något för den samvetslöse som gärna tar emot häst efter häst "som sällskap till sin egen häst därhemma" eller något i den stilen. När bilen är full är det bara att styra kosan söderut.

Vist kan de få tag på billigare hästar också men av någon anledning så får de ju uppenbart lönsamhet även i hästar de gett 8-9000 för i rent inköp + då deras kostnader det är där det inte går ihop och visar på att det måste finnas andra priser där nere.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det räcker att köra över till andra sidan sundet, så tar danskarna vid. De får bättre betalt i Italien än vad svenskarna får.
EU:s jordbrukspolitik kommer jag aldrig att förstå mig på...
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

KL och inte riktigt passande i sammanhanget..
Men, jag har beslutat att skicka min häst på slakt och ringde runt till de närmsta slakterierna idag för att höra hur det går till mm. Det var bara 1 av 4 slakterier där man själv fick vara med och se när hästen dog. På de övriga fyra slakterierna skulle hästen vara tvungen övernatta en eller flera dagar beroende på hur mycket tid de hade över att slakta den, och just därför kunde man ej vara med och se eftersom de själva inte visste när det skulle inträffa. Dessutom skulle hästen vara tvungen att åka iväg med deras transport för en veterinärbesiktning som de inte heller kunde säga vart den ägde rum.
Tycker det låter väldigt märkligt..
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det var bara 1 av 4 slakterier där man själv fick vara med och se när hästen dog.

Det beror nog på att det slakteriet bultar hästen i skarv med utgången, man kan alltså stå ute och titta på, eller precis innanför om man vill vara med.

Jag körde en av mina bästakossor till slakt för några år sedan och jag fick inte följa med in öht (ändrade regler, noggrannare krav på hygien) utan stå utanför o se in genom ruta när de ledde bort henne.

Det var också oerhört svårt att få tid för att köra in själv men jag tjatade väl ihjäl dem.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det räcker att köra över till andra sidan sundet, så tar danskarna vid. De får bättre betalt i Italien än vad svenskarna får.
EU:s jordbrukspolitik kommer jag aldrig att förstå mig på...

Sedan har det varit så att det iaf förut funnits stöd till de djur som körs ner åt Italien, korsa gränsen ger/gav en bra slant och om jag inte minns fel fanns det de som vände o körde fram-tillbaka för det var så lönsamt.:(
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Hygienmässigt förstår jag att de inte vill ha publik, men att låta hästarna sova över flera nätter och dessutom måsta åka iväg med deras lastbil för att besiktas tycker jag låter lite värre.. Men det kanske brukar gå till så?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Nej, det har jag aldrig varit med om. Till häst har jag bokat en tid och det har alltid varit på morgonen vid 6 halv 7, när jag kommit har de ringt efter veterinären som varit på plats men på annan del av slakteriet, så veterinären har tittat på hästen då vid urlastning.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Har slaktat ett par hästar, det slakteriet tar emot hästar vissa dagar. Då är det fullt med transporter på morgonen, man får göra klart pappersexercisen innan man lastar ur.

När det sedan är min tur, leder jag in hästen förbi veterinären som kollar upp vad han ska kolla, slaktaren sätter bulten, jag tar grimman och går ut när de sätter kniven och avblodar. De är väldigt snabba, de fäster kedjan direkt runt bakbenet och hänger upp, så det är knappt man hinner få av grimman innan hästen halas upp för avblodningen (som ju ska de direkt efter bulten som är bedövning).

Det är enda sättet jag kan tänka mig att slakta häst, d v s där jag själv kan säkerställa hur det hela går till fram till dödsögonblicket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 522
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Men idag fick jag veta något som lät väldigt underligt i mina öron. Slakteriet i Skåne, som varit på tapeten i media rätt flitigt, hyser...
2
Svar
29
· Visningar
3 486
Senast: BaconBob
·
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 376
Senast: jklirla
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 024
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp