Slakttransport av hästar från Sverige

Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jag valde att ta bort min häst hemma på gårde och begravde henne där. 2500 kr blev fakturan på. Då kom veterinären ut i söndags (planerat) Och hon fick även lugnande innan hon bultades.

Oftast så väljer många slakteriet eller att skänka bort just för att de inte har råd att ta bort hästarna. Min var a1 liv och vet försäkrad, men det skulle krävts en tilläggsförsäkring för att de skulle ta avlivningskostnaden:/ Något de inte informerar när man tecknar försäkringen. För mig är 2500:- ingen summa, men alla har inte möjlighet att gräva ner dem själva. Sen ska tillståndet på 500:- betalas och det springer lätt iväg i övriga kostnader så som maskin hyra, om man inte har egna.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Med EUstöd har det byggts upp ett stort hästslakteri i södra Italien, det var regionstöd för att minska arbetslösheten där, och det kommer regelbundet båtar från Sydamerika med LEVANDE Criollos för slakt. Vid ankomsten till Italien sorteras hästarna, dom som är utan skador och någolunda friska till vänster och köps upp av hästhandlare från Holland och Italien, dom sjuka och halta går till höger och till slakt. Detta slakteri uppbär stort EUstöd varje år, så det är era skattepengar som indirekt stöder slakttransporterna till Italien, visste ni det?

Fast om man nu ser till att förhållandena för hästarna blir bra så ser jag inget direkt fel i det.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det kostar att bränna ett så stort kadaver. Transporten till bränningen kostar också.

Vi har kört en del till slakteri och själva varit med när bulten faller, ett bra alternativ för att säkerställa att hästen inte far illa i slutet av livet.

Har man däremot behandlade hästar - då kostar det.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Och här nere kostar det inte mer än 3500 för bult + destruktion så uppenbarligen gäller det att kolla runt lite tydligen väldigt olika taxa, förr i alla fall skedde väl all destruktion i uppsala om det fortfarande är så kan man ju tycka att det är minst sagt lite knepigt att det är billigare här nere när det är längre transportväg till uppsala för kroppen. Eller så är inte den som driver firman lika girig som i andra delar av landet...
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Tror att trotjänar avlivning kostar under 5000kr här. Jättegoa människor som är så fina med både häst och människa. De tar hand om kroppen också.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Är jag ensam om att ha en känsla av att den stora hästköttsskandalen är orsaken till de extremt höga priser som betalats för slakthästar neråt i europa. Själv håller jag tummarna just nu att iom denna uppdagats så kommer vi förhoppningsvis se ett slut på dessa grymma långa slakttransporter för hästarnas del för nu lär det inte gå att prångla ut något hästkött till nötköttspriser på väldigt länge.

Med tanke på hur mycket häst det levereras till Italien från öststaterna via Österrike..den senare tillverkar själv en massa slaktdjur..oftast Haflinger, så lär inte transporterna minska.

I stora delar av södra Europa så äter man hästkött utan problem..det är heller inget tabu belagt ämne.

Så slakttransporterna lär inte minska..varken härifrån eller österifrån..

AM
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det intressanta är fortfarande det ingen verkar ha svar på hur ser prisbilden ut i köttdiskarna neråt. För nog kommer det bli mkt färre slakttransporter om priset varit så högt pga att det sedan krängts iväg som nöt vilket ju betingar ett betydligt högre värde. Rasar kilopriset ner lär lönsamheten minska drastiskt och vi kommer garanterat att få se färre långväga slakttransporter. Ligger prisbilden på hästköttet verkligen så mkt högre där nere du får väl knappt en tusenlapp här hemma för samma djur som man kan gissa de har fått minst ca 20 gånger så mkt för där nere (Med tanke på att de finner lönsamhet i en häst de lär ha haft ungefär 15 tusen i kostnader för innan den är på slakteriet).
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Restriktionerna om livstids-karens kom ju från EU??? Hur kan det då vara ok att transportera hästar till andra EU-länder, om de inte kan användas här?

F ö tror jag att efterfrågan på hästkött i Sverige är för dålig, det gör att priserna inte är så höga här....

Äter själv gärna hästkorv, har dock inte tyckt om det hästkött (filé) som jag ätit, för sött, men antar att jag inte kryddat rätt????
För att kontrollen är som sagt urdålig och det är ju inte helt ovanligt att det kommer in en massa hästar till Sverige där passen slängs då iaf förr exvis så kallades väldigt mycket för irländska korsningar och betalades bättre för än renrasiga importer. Det ligger en massa pengar i att fuska med intyg, annars skulle inte kontrollanter dödshotas och mördas om de inte gör som de blir tillsagda.

Det går inga tomma hästtransporter ner till kontinenten, för varje import går det en export på bussarna och tullen bryr sig inte om att kolla om papperna stämmer med lasten. En brun häst är en brun häst, skit samma vad som står frysmärkt eller chipat, det kontrolleras inte.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jodå det går massor av tomma hästlastbilar ner till kontinenten, så din ide att det skulle gå iväg slakthästar på alla transporter som sen hämtar hem importhästar är helt fel, det är en mkt liten klick oseriösa hästhandlare i sverige/danmark som kör ut slakthästar.

Känner flera stycken som handlar med Holländare tex de kör alltid ner med tomma bussar, är sen i Holland en vecka och kollar på hästar och kör sedan hem med full buss.

Inte heller de yrkesverksamma speditörer jag känner kör några slakthästar, har de hästar med sig ut så är det hästar som skall exporteras alltså är sålda, men ofta kör de tomt från sverige.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Ok, alla är kanske inte med sanningen överensstämmande men det går väldigt många fd travare ut ur landet den vägen, troligen inte så många halvblod om det inte är de som åker runt på ridskolorna och bland kunder som lämnas tillbaka i omgångar.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Inte heller de yrkesverksamma speditörer jag känner kör några slakthästar, har de hästar med sig ut så är det hästar som skall exporteras alltså är sålda, men ofta kör de tomt från sverige.

Där har du rätt. Det är inga flaschiga transporter typ Jonsson eller Green som åker med kreaturen.

Slakthästar åker i omärkta bilar.. Typ gamla Ikea lastbilar eller liknande..

I övrigt återkommer jag med info angående priser.

Italienarna äter dryga 40 miljoner kilo hästkött årligen. Så långt har jag kommit.

Priset i slakteriet ligger på 18-20 kronor kilot vuxna djur.
Föl ligger på 25 och över i priset.

Nu är det väldigt mycket diskussion där nere då man hittat hästkött i tortellinin. I Sverige oroar vi oss över Finadyn.
Där nere oroar man sig över diverse hormoner..anabola steroider är väl använt i dessa sammanhang...

Men som sagt. Har slussat ner frågan till Italien och återkommer senare med mer exakta siffror.

Det man måste ha i åtanke är att en mycket stor procent slakthästar är illegala.
Och finns inte i statistiken alls..

AM
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Priset i slakteriet ligger på 18-20 kronor kilot vuxna djur.
Föl ligger på 25 och över i priset.

Det priset kan ju aldrig stämma för det är väl precis som här att det inte är levande vikt som ger betalt utan bara en bråkdel av den är vikt du får betalt för. Hur stor vikt blir det egentligen kvar på en normalstor travare eller halvblod (lämnar inga djur till slakt så har inte en susning) Är jag helt tokigt på det att det kanske blir 300 kg kvar ? Om det skulle bli det så skulle även om vi räknar på högsta alltså 20:- det innebära 6000:-.

Nog för att det är idioter som lurar till sig hästar och kör ner dem till italien men så stora idioter kan ingen få mig att tro att de är så att de krånglar för att få tag i en häst som medför ca 15000 i kostnader för dem för att i slutänden få 6000:- för den, väldigt dålig affärside ;) Priset lär ju allra minst ligga 3-4 gånger det priset eller ännu mer för att det ens skulle vara lönt för dem att hålla på.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Nu är det väldigt mycket diskussion där nere då man hittat hästkött i tortellinin. I Sverige oroar vi oss över Finadyn.
Där nere oroar man sig över diverse hormoner..anabola steroider är väl använt i dessa sammanhang...

Finadyn är inget stort problem, har 7 dygns slaktkarens tror jag. Fenylbutazon däremot. Men det var nog det du menade?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Det går inga tomma hästtransporter ner till kontinenten, för varje import går det en export på bussarna och tullen bryr sig inte om att kolla om papperna stämmer med lasten. En brun häst är en brun häst, skit samma vad som står frysmärkt eller chipat, det kontrolleras inte.

Det är fel att säga att tullen inte bryr sig, de saknar helt enkelt befogenheter, utbildning och resurser för att utföra kontroller på djurtransporter. Chipavläsare, t ex, finns inte.
Jordbruksverket borde ha flera förstärkta kontroller vid gränsen. Då hade man också lätt fångat upp alla som åker kors och tvärs över gränsen med sina ridhästar utan att ha papper iordning...
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Finadyn är inget stort problem, har 7 dygns slaktkarens tror jag. Fenylbutazon däremot. Men det var nog det du menade?

Men buttat kan väl inte vara större problem än Finadynet?, buttat går ju också ur på knappa veckan.....

Enda problemet är att det klassas som livskarens men det spelar ju mindre roll om det inte går att påvisa medlet i köttet efter så kort tid som ovan?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jo, eftersom det kan vara farligt för människor och därför har livstidskarens för slakt. Reglerna finns ju för att förhindra att människor kommer till skada.

Enligt P1 har det förekommit att "Butta" hittats i hästkött vid kontroll, däremot fick jag inte uppfattningen att det var vanligt förekommande.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jo, eftersom det kan vara farligt för människor och därför har livstidskarens för slakt. Reglerna finns ju för att förhindra att människor kommer till skada.

Enligt P1 har det förekommit att "Butta" hittats i hästkött vid kontroll, däremot fick jag inte uppfattningen att det var vanligt förekommande.

Butta har livstidskarens för slakt för att inte läkemedelsbolaget som säljer det velat bekosta tester som eu kräver, och iom det så får det livstidskarens tills dessa tester är gjorda för att få en tidsbestämd karens, var massor av olika läkemedel där de tjurnackat inte ville göra dessa dyra tester som åkte på livstidskarens när det nya testkravet infördes, en efter en har de sedan till slut gjort dessa tester och fått tidsbestämd karens istället. Men butta har ännu inte fallit till föga och gjort dem utan tjurar vidare. Butta är en vanlig NSAID inga konstigheter alls och lär inte få längre karens än tex finadyn den dagen de gör testerna.
Att de funnit spår av butta är ju för att någon häst blivit slaktad nära inpå en buttabehandling inte pga att butta stannar kvar länge i köttet.
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Enligt den källan på P1 var det cancerframkallande och kunde ge förändringar på blodceller. Nu hittar jag inte det på SR men på aftonbladet publicerat den 19 februari i år finns samma information:
"– Halterna vi får i oss via köttet är ju mycket mindre än om vi åt själva läkemedlet direkt, men man ser det ändå som en risk, konstaterar Livsmedelsverkets toxikolog Lillian Abramsson Setterberg, expert på gifter i mat.
Ett exempel är den antiinflammatoriska medicinen fenylbutazon. Den är cancerframkallande och kan ge förändringar på blodceller."

Menar du att Livsmedelsverkets toxikolog har fel?
 
Sv: Slakttransport av hästar från Sverige

Jag vill nog mena att risken att få cancer p g a butta-behandlade hästar i maten är försvinnande liten.

I annat fall borde väl större delen av Sveriges hästar dö i cancer, jag känner inte jättemånga som aldrig behandlat sin häst med butta (ute i genomsnittliga inackorderingsstall)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 522
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Men idag fick jag veta något som lät väldigt underligt i mina öron. Slakteriet i Skåne, som varit på tapeten i media rätt flitigt, hyser...
2
Svar
29
· Visningar
3 486
Senast: BaconBob
·
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 376
Senast: jklirla
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 024
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp